• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
638
Mottagna reaktioner
281
Poäng
447
10 dagar är en rimlig praxis. Man kan tillämpa andra principer om det upprepas.
Så en hyra man VET att man betalar varje månad ska värden ligga ute med 10 dgr sen påminnelse? Inte så det är en räkning man får 1 gång per år och som Insatt var inne på, förförandet att få tillbaka lgh är väldigt långt och då tappar man otroligt mycket tid
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 012
Mottagna reaktioner
6 183
Poäng
3 937
Hade första gången i hela mitt vuxna liv glömt att betala hyran i tid. Mänskligt misstag. Det kan hända alla i småbarnsstressen.

Jag ringde omgående hyresförvaltaren och får veta att dom har skickat ärendet till inkasso 5:e i månaden - förfallodatum var 31:a har jag för mig. Eller 30:e

Går det så jävla fort? Aldrig varit med om det innan men tyckte fem dagar ifrån förfallodatum till inkasso är ganska snabbt jobbat.
Få fastighetsbolag skickar påminnelser nuförtiden. Det går direkt till inkasso dag 6 hos oss, per automatik.
Det är först om hyresgästen inte betalar efter inkassofristen har gått ut som ärendet kommer till mig för att ta ställning till huruvida uppsägnings brev skall skickas.

Vi hanterar endast kommersiella hyresgäster lite mer varsamt… ;)
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 012
Mottagna reaktioner
6 183
Poäng
3 937
En sak som har blivit en allt vanligare företeelse idag är barn som sätter sin förälder på äldreboende. ”Barnet” har hand om sin förälders ekonomi och när föräldern är installerad på boendet, så uttryckligen skiter dom i att betala för boendet… :(

Jag har faktiskt ett antal sådana ärenden på mitt bord just nu !! Helt jävla horribelt !!
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 083
Mottagna reaktioner
1 978
Poäng
1 307
10 dagar är en rimlig praxis. Man kan tillämpa andra principer om det upprepas.
Då förlorar hyresvärden möjligheten till direkt uppsägning av hyresavtalet (som hyresgästen vinner tillbaka med betalning inom utsatt tid).
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 780
Mottagna reaktioner
2 698
Poäng
1 677
Jag vet en person som betalat sin hyra sent varje månad sen i somras, den går till inkasso och då betalar han den, han ligger efter med en hyra varje månad i princip. Men han betalar till inkasso och har gjort under ca 5 månader. Är det ett giltigt skäl till uppsägning av hyresavtalet?
tänker att han inte följer det eftersom han alltid låter hyran gå till inkasso och sen betalar , men väldigt sent och senare än förfallodatum på inkassoräkningen också. Men än har ingen skuld gått till kronofogden.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 012
Mottagna reaktioner
6 183
Poäng
3 937
Då förlorar hyresvärden möjligheten till direkt uppsägning av hyresavtalet (som hyresgästen vinner tillbaka med betalning inom utsatt tid).
Varför skulle vi förlora den möjligheten?!

och ja det stämmer att hyresgästen vinner tillbaks lägenheten om betalning sker inom 3 veckor, men tro inte att man kan sätta det i system heller för vi drar oss inte för att dra hyresgästen till nämnden om vi ser ett mönster…
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 083
Mottagna reaktioner
1 978
Poäng
1 307
Varför skulle vi förlora den möjligheten?!

och ja det stämmer att hyresgästen vinner tillbaks lägenheten om betalning sker inom 3 veckor, men tro inte att man kan sätta det i system heller för vi drar oss inte för att dra hyresgästen till nämnden om vi ser ett mönster…
Hur lång är fristen?
Om man först efter 10 dagar skulle skicka en påminnelse, och sedan till inkasso efter ytterligare 10 dagar så har ju tre veckor passerat?
Och den månaden går man miste om möjligheten att säga upp avtalet direkt.
Jordabalken kap 12
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 012
Mottagna reaktioner
6 183
Poäng
3 937
Jag vet en person som betalat sin hyra sent varje månad sen i somras, den går till inkasso och då betalar han den, han ligger efter med en hyra varje månad i princip. Men han betalar till inkasso och har gjort under ca 5 månader. Är det ett giltigt skäl till uppsägning av hyresavtalet?
tänker att han inte följer det eftersom han alltid låter hyran gå till inkasso och sen betalar , men väldigt sent och senare än förfallodatum på inkassoräkningen också. Men än har ingen skuld gått till kronofogden.
Förr eller senare tröttnar hyresvärden och drar hyresgästen till hyresnämnden.
Det absolut enklaste sättet att bli av med hyresgäster är just pga obetalda hyror än mer så när man ser ett tydligt mönster…
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 012
Mottagna reaktioner
6 183
Poäng
3 937
Hur lång är fristen?
Om man först efter 10 dagar skulle skicka en påminnelse, och sedan till inkasso efter ytterligare 10 dagar så har ju tre veckor passerat?
Och den månaden går man miste om möjligheten att säga upp avtalet direkt.
Jordabalken kap 12
Vi skickar inga påminnelser. Dag 6 går ärendet till inkasso och då har hyresgästen 10 dgr på sig att betala. Sker inte det så skickar vi ut ett brev om förverkanderätt och för att vinna tillbaks boendet, så har hyresgästen ytterligare tre veckor på sig att reglera hyresskulden…

MEN vad än lagen säger, så tro inte att ovanstående går att sätta i system. Ser vi att så sker, så drar vi oss inte för att säga upp hyresgästen och dra ärendet till hyresnämnden.
Dom dömer ofta till fastighetsägarens fördel vid återkommande sena inbetalningar.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 083
Mottagna reaktioner
1 978
Poäng
1 307
Jag vet en person som betalat sin hyra sent varje månad sen i somras, den går till inkasso och då betalar han den, han ligger efter med en hyra varje månad i princip. Men han betalar till inkasso och har gjort under ca 5 månader. Är det ett giltigt skäl till uppsägning av hyresavtalet?
tänker att han inte följer det eftersom han alltid låter hyran gå till inkasso och sen betalar , men väldigt sent och senare än förfallodatum på inkassoräkningen också. Men än har ingen skuld gått till kronofogden.
Läs Hem & Hyra, de skriver ofta om mål som behandlats i Hyresnämnden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp