• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Nån som haft skulder sen många år tillbaka, som är pensionär, men alltid skött hyran och aldrig fått ett klagomål som hyresgäst, dessa människor kan jag verkligen känna för i dessa situationer. För att ge ett exempel. Allt handlar inte om vad som står på en kreditupplysning.
Jag känner också för dem, inte minst för att jag är i samma sits själv. Dock skulle jag aldrig riskera att själv hamna i problem genom att hyra ut min bostad till personer med dåliga förutsättningar. Det åligger staten att ordna boende åt dem.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 974
Poäng
1 307
Jag känner också för dem, inte minst för att jag är i samma sits själv. Dock skulle jag aldrig riskera att själv hamna i problem genom att hyra ut min bostad till personer med dåliga förutsättningar. Det åligger staten att ordna boende åt dem.
Medborgarnas försörjning och boende är kommunens ansvar.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
Hitta ingen lämplig tråd att ställa min fråga i, får flyttas isåfall. Jag frågar åt min vän som nu inte klarat av att hålla sig flytande utan har nu fått sina första betalningsförelägganden. Hon funderar på att släppa allt till kronofogden istället, men hennes största rädsla är att de tar bilen. Vilket jag sagt att de troligen kommer göra eftersom hon har lån på bilen som är bundet till bilen och går de till inkasso tas bilen för att betala av lånet. MEN, till vilket värde får man äga bil under utmätning utan att den ska vara intressant av kronofogden?
Bilen är idag värderad till ca 100.000kr, lån på 105.000kr. Total skuldbörda nästan 500.000kr.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Hitta ingen lämplig tråd att ställa min fråga i, får flyttas isåfall. Jag frågar åt min vän som nu inte klarat av att hålla sig flytande utan har nu fått sina första betalningsförelägganden. Hon funderar på att släppa allt till kronofogden istället, men hennes största rädsla är att de tar bilen. Vilket jag sagt att de troligen kommer göra eftersom hon har lån på bilen som är bundet till bilen och går de till inkasso tas bilen för att betala av lånet. MEN, till vilket värde får man äga bil under utmätning utan att den ska vara intressant av kronofogden?
Bilen är idag värderad till ca 100.000kr, lån på 105.000kr. Total skuldbörda nästan 500.000kr.
Nånstans runt 30 000 OM den anses behövas till jobbpendling
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Hitta ingen lämplig tråd att ställa min fråga i, får flyttas isåfall. Jag frågar åt min vän som nu inte klarat av att hålla sig flytande utan har nu fått sina första betalningsförelägganden. Hon funderar på att släppa allt till kronofogden istället, men hennes största rädsla är att de tar bilen. Vilket jag sagt att de troligen kommer göra eftersom hon har lån på bilen som är bundet till bilen och går de till inkasso tas bilen för att betala av lånet. MEN, till vilket värde får man äga bil under utmätning utan att den ska vara intressant av kronofogden?
Bilen är idag värderad till ca 100.000kr, lån på 105.000kr. Total skuldbörda nästan 500.000kr.
Stämmer siffrorna finns ju inget värde att utmäta, så det är inga problem
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
Stämmer siffrorna finns ju inget värde att utmäta, så det är inga problem
Ja just det! Tänkte inte så långt, eftersom lånet är högre än bilens värde alltså?
Om hon släpper övrigt till kronofogden men inte billånet exempelvis, hur blir de då? De kan inte utmäta den eftersom den är bunden till lånet som skötts lixom? :)
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Klarar hon av att betala billånet vid eventuell utmätning?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp