• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Exempel på hur det kan gå till ibland.

Ibland önskar man lite att personer kunde lyssna lite bättre.
Person håller på att få bil utmätt vid trafikkontroll.
Tar ansats i att förhandla, skulle precis ringa kfm och boka ett möte för att prata om sin situation/ska betala i morgon/till veckan/inom kort.
Kfmsvaret blir redan i ansatsen att det inte förhandlas något och det är fullbetalning på plats som gäller, inget annat.
Får sedan lyssna i drygt 20 minuter på samma argument som i ansatsen, tålmodigt lyssnande.
Och sen:
"Som vi sa inledningsvis förhandlar vi inte, och det verkar inte som en fullbetalning kommer ske här och nu, så du får kliva ur bilen"
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Vilka siffror skiljer sig från det förra beslutet?
Det ända som skiljer sig är att jag fick en ny bil med annat förmånsvärde, hur det ska påverka förbehållsbeloppet vet jag inte riktigt?

Tycker det är märkligt?
Så billigare bil = mindre i fickan?

förmånsvärdet sjönk från 7848kr till 6828kr
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det ända som skiljer sig är att jag fick en ny bil med annat förmånsvärde, hur det ska påverka förbehållsbeloppet vet jag inte riktigt?

Tycker det är märkligt?
Så billigare bil = mindre i fickan?

förmånsvärdet sjönk från 7848kr till 6828kr
Det är ju exakt den summan som det sänktes med så det verkar så.
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
240
Poäng
417
Det är ju exakt den summan som det sänktes med så det verkar så.
Men hur kan förbehållsbeloppet ändras? Jag är ju fortfarande i behov av samma summa ut i månaden? Jag förstår ju att det finns mer betalningsutrymme kvar om bilen blir billigare, men att då dra ännu då?

Om det är så, så skulle ju jag ”tjäna” på att ta en polestar 3, fullutrustad för 16.000kr månaden?

Kan ju omöjligt stämma.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Men hur kan förbehållsbeloppet ändras? Jag är ju fortfarande i behov av samma summa ut i månaden? Jag förstår ju att det finns mer betalningsutrymme kvar om bilen blir billigare, men att då dra ännu då?

Om det är så, så skulle ju jag ”tjäna” på att ta en polestar 3, fullutrustad för 16.000kr månaden?

Kan ju omöjligt stämma.
Ingen aning @Lasseman kan kanske förklara det.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Men hur kan förbehållsbeloppet ändras? Jag är ju fortfarande i behov av samma summa ut i månaden? Jag förstår ju att det finns mer betalningsutrymme kvar om bilen blir billigare, men att då dra ännu då?

Om det är så, så skulle ju jag ”tjäna” på att ta en polestar 3, fullutrustad för 16.000kr månaden?

Kan ju omöjligt stämma.
Har du fått behålla det beloppet för att betala den så är det logiskt
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Men hur kan förbehållsbeloppet ändras? Jag är ju fortfarande i behov av samma summa ut i månaden? Jag förstår ju att det finns mer betalningsutrymme kvar om bilen blir billigare, men att då dra ännu då?

Om det är så, så skulle ju jag ”tjäna” på att ta en polestar 3, fullutrustad för 16.000kr månaden?

Kan ju omöjligt stämma.
Det finns säkert en gräns för hur mycket förmånsvärde KFM accepterar. Det är väl bra om de kan dra mer, då minskar skulderna snabbare.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Blir så sjukt less på Fairlo. För någon månad sedan bad jag om fakturanummer osv för att lösa "Fairlo Lösa". Men det gick inte. Och idag när jag velat avsluta krediten "Fairlo Varda" som jag nollat får jag veta från kundtjänst att det absolut inte går förrens jag betalat bort Lösa" på 25 K :-(

Nu funderar jag på om det går att använda något av kreditkorten för att lösa in Lösa? Läste om någon tjänst som hette Betalo i någon tråd till exempel. Funkar det? Problemet är att jag måste få in pengarna på mitt bankkonto för att kunna betala bort krediten. De har ju gjort det omöjligt att betala in med BG och fakturanummer:-(

Edit; verkar som om det går enkelt att föra över från mitt kreditkort i Swedbank till vanliga lönekontot :). Med tanke på att krediten (till skillnad från Fairlo Lösa) syns på UC är det väl egentligen dumt. Men sänker räntan från 19 till 14 procent och är så less på att Fairlo vill låsa kvar mig att det nog får vara värt det för jag kommer ändå inte söka samling på tidigast ett halvår.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp