• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Men du, jag misstänker att du inte har barnen hemma hos dig alls?
Min yngsta är väldigt pappig. Hon vill vara här oavsett varannan dag och bara sova. Men det är ju en utmaning. Den äldre skulle för sitt välmående behöva båda ställena och tryggheten men det är helt off just nu.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 085
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Du är inte ensam om detta. Både min läkare och BUP (som behandlar mitt äldsta barn) har kontaktat dom och uttryckt oro för att det är såhär. Men dom vägrar. Senast hette det att man inte får gå på CSN. Det är regler hit, regler dit. Och tro mig, jag har försökt mer än en gång.

Jag kan givetvis inte laga mat. Jag får förlita mig på enstaka tillfällen där jag kan få från exsambon, eller så får man köpa dagsfärskt. Men då behöver man rätt mycket pengar. Där är jag ju inte riktigt. Så kontentan är att jag mår sämre och sämre. Kroppen likaså.
Vi lagar mycket mat på grill, även under kalla årstider. Förutom att grilla korv, köttbitar eller grillspett med köttbullar, korv och grönsaker kan man grilla pinnbröd. Man kan värma tex en burk med vita bönor i tomatsås på grillgaller (eller direkt i glöden, men kräver lite mer passning), steka fläsk eller bacon går också utmärkt, samt att baka potatis direkt i glöden (aluminiumfolie runt). Vi har även stekt pannkakor och tortillabröd i liten stekpanna av gjutjärn på grillen. Så har du möjlighet att var någonstans utomhus är ju det ett tips. Funkar på liten bärbar resegrill med.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 933
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Vet inte helt vad det är men jag har inte överklagar något. Jag ser liksom ingen poäng när de är såpass tvära. Men orkar inte.
Ett beslut, ett formellt beslut typ du nekas bistånd pga bla bla, beslutet är fattat med stöd av 2 3 4 paragrafen SOL
Du kan överklaga beslutet om du tycker det är felaktigt.

Gör då såhär

Osv. Ungefär
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Dom beviljar helt enkelt inga bistånd om man tar CSN. Oavsett hur gammal skulden är, hur jobbig situationen är runt omkring (en annan del av socialtjänsten tycker att jag ska få hjälp). Det är en orgie i paragrafrytteri helt enkelt.
Det jag inte har förstått är: Varför CSN i detta läge?

Antingen bör du väll jobba eller vara sjukpensionär?

Då får du i varje fall behålla normalbelopp efter hyran och har 6090+4000 per barn. Så även med utmätning (om du jobbar eller är pensionär) behåller du ca 14000kr EFTER hyran är betald.

Är enda inkomsten CSN så har man väll knappt kvar något för 3 personer efter hyran är betald.

Säg att du har 11.000 från CSN och hyran för 3 personer är på 7000 då har du ju bara 4000kr kvar till allt annat. Men utmätning via jobb eller pensionär har ni i varje fall 14000kr kvar efter hyran och inte 4000kr.

Har det gått så långt att strömmen är avstängd och det inte finns mat på bordet så går det ju inte att studera. Det behövs en annan inkomst eller pausa studierna.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Det jag inte har förstått är: Varför CSN i detta läge?

Antingen bör du väll jobba eller vara sjukpensionär?

Då får du i varje fall behålla normalbelopp efter hyran och har 6090+4000 per barn. Så även med utmätning (om du jobbar eller är pensionär) behåller du ca 14000kr EFTER hyran är betald.

Är enda inkomsten CSN så har man väll knappt kvar något för 3 personer efter hyran är betald.

Säg att du har 11.000 från CSN och hyran för 3 personer är på 7000 då har du ju bara 4000kr kvar till allt annat. Men utmätning via jobb eller pensionär har ni i varje fall 14000kr kvar efter hyran och inte 4000kr.

Har det gått så långt att strömmen är avstängd och det inte finns mat på bordet så går det ju inte att studera. Det behövs en annan inkomst eller pausa studierna.
Jag har sagt detta förr men jag kan säga det igen. Jag kan för det första inte jobba 100%. Ingenstans kan jag det. Jag behöver inte gå in på det närmre. De som vet, vet. Studierna kommer jag ha enormt stor nytta av senare.

För det andra. Min äldsta dotter kräver i princip all tid vi har. Exet får jobba hemma. Jag hjälper till med allt jag kan.

För det tredje har jag med fullt CSN, bidrag och bostadsbidrag (när allt är igång samtidigt) mer pengar än om jag jobbat. Det bara är så. Så jo jag kommer säkert kunna spara. Men det kommer nog ta ytterligare kanske 5-6 månader. Den första augustiutbetalningen gick som sagt enbart till hyra. Rubbet.
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
33
Poäng
146
Visst, men nu känner jag att det räcker. Jag orkar inte med det som krävs bara för att få ett ständigt nej.
Nu menar jag inte att just de förslagen som du fått här är rätt väg framåt, men du kan inte sitta och hoppas på mer bidrag. Det blir många långa fattiga år då. Man klarar av mycket mer än man tror.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp