• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
2 022
Mottagna reaktioner
1 088
Poäng
897
Hej! Vilken genuint fin sak att fråga faktiskt.
Nej det går inget bra. Jag ska försöka förklara utan att försöka lägga allt för stor självömkan.

Jag är fortfarande el-lös. Det har nu hållt på sen Maj. Många vändor med elbolag men dom har inte vikit en tum förens nu. Nu kan dom tänka sig en engångsbetalning på 10.000 kronor (vilket inte heller går givetvis) och detta beror på min dotter och anledningen till att jag försökt driva detta så mycket jag bara kan.

Under perioden när elen försvann utvecklades min dotters OCD till nåt fruktansvärt. Det satte sig i maten. Så hon fick inte i sig något. Alltså ingenting. Så det blev ett par vändor till akuten. Numera är det fortfarande väldigt jobbigt, BUP är inblandat och vi gör allt för att hon skall kunna fungera så normalt det går. Under hela ”akutfasen” kunde ju ingen av oss jobba eller gå i skolan (som i mitt fall) så när jag fick mitt första CSN nu i augusti så gick allt till hyra. Allt. Den är högre prioriterad sen problemen förra året.

Oavsett har jag skickat tiotals intyg om att hon måste ha stabilitet för att bli bra. Läkarutlåtanden, akutjournaler, you name it. Och då kom dom med det där fantastiska erbjudandet som jag ändå inte kommer få ihop förens jag sparat i 3 månader.

Så jag vet inte. Jag är ofta yr för jag inte äter riktigt. Har en powerbank som måste laddas upp nånstans hela tiden för att telefonen ska funka. Skolan lider av detta givetvis, men den stora grejen är att min dotter inte kan ha ”båda hemmen”. Och det hjälper inte till alls i hennes rehabilitering.

Idag är en riktigt dålig dag exempelvis. Nästan inget batteri, inga pengar till mat. Och stressen över vad man ska göra.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Helt sjukt alltså, man finansierar sin partikassa genom att lura äldre och dementa. Finns få saker som gör mig lika upprörd.
Men nu blir det förhoppningsvis slut på det här.
Det blev paus nu säger flasharna
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 075
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Helt sjukt alltså, man finansierar sin partikassa genom att lura äldre och dementa. Finns få saker som gör mig lika upprörd.
Men nu blir det förhoppningsvis slut på det här.
Det tror jag först när jag ser det.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 776
Poäng
9 547
Det tror jag först när jag ser det.

Jag litar inte ett dugg på S. Det jag snarare syftade på var att politiken skulle sätta stopp för det, det är väl ute på remiss? Om ej annat så snart.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 776
Poäng
9 547
Kan någon förklara detta med återvandringsbidraget för mig för hur hårt jag än försöker förstå får jag inte ihop det.

Jag utgår ifrån att detta innebär att om man utvandrar avsäger man sig allting ifrån Sverige så som bidrag, sjukvård, pension.

Men med tanke på att man i absolut värsta fall får 150.000 på ett år i pension så är det ju bara två år det krävs för att komma upp i dessa 300K, för att inte tala om sjukvården.

Vad i hela friden skulle incitamentet egentligen vara? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lw47kL/14-30-atgarder-inom-migration-presenteras
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 298
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Kan någon förklara detta med återvandringsbidraget för mig för hur hårt jag än försöker förstå får jag inte ihop det.

Jag utgår ifrån att detta innebär att om man utvandrar avsäger man sig allting ifrån Sverige så som bidrag, sjukvård, pension.

Men med tanke på att man i absolut värsta fall får 150.000 på ett år i pension så är det ju bara två år det krävs för att komma upp i dessa 300K, för att inte tala om sjukvården.

Vad i hela friden skulle incitamentet egentligen vara? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lw47kL/14-30-atgarder-inom-migration-presenteras
Förstår att det lockar att diskutera politik, men som vi alla redan vet så är det emot forumets regler. Så vi låter det vara.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 776
Poäng
9 547
Men det är ju ett lagförslag som påverkar våra skattepengar. Nu när budgeten läggs är det ofrånkomligt att halka in på det annars kan ju hälften av trådarna typ låsas.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 776
Poäng
9 547
@Lånforum.se tar gärna er input på detta. Jag kan tycka inlägget ovan är OK då det rör ekonomi snarare än något politiskt ställningstagande. Jag varken nämner partipolitik eller riksdag och regering. Min fråga rör uteslutande finansiella incitament för folk som lämnar landet och får 350.000
Det finns ju faktiskt folk här som kan vara i situationen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
@Lånforum.se tar gärna er input på detta. Jag kan tycka inlägget ovan är OK då det rör ekonomi snarare än något politiskt ställningstagande. Jag varken nämner partipolitik eller riksdag och regering. Min fråga rör uteslutande finansiella incitament för folk som lämnar landet och får 350.000
Det finns ju faktiskt folk här som kan vara i situationen.
I ett annat inlägg nyss var det s du inte litade på i alla fall.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 041
Mottagna reaktioner
13 776
Poäng
9 547
I ett annat inlägg nyss var det s du inte litade på i alla fall.

Det var ju inte det inlägget som citerades? Eller var det inlägget som hon citerade så ser jag fel. Sorry.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp