• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ensamhet har jag stött på.
En jag minns var en jag hanterade när jag var ganska nyutbildad.
Jag minns inte exakt vad ärendet handlade om, men det var typ avhysning eller möjligen att bostaden utmättes och skulle säljas.
Personen ringde då och då och kollade läget, det framgick att hen inte hade så hemskt många att prata med överhuvudtaget, det var typ jag och någon på fkassan eller soc tror jag.
Hen var bjöd in mig till sitt födelsedagfirande, såg mig som en vän och tyckte jag hjälpt hen med så mycket.
Då är det glest bland vännerna..
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ensamhet har jag stött på.
En jag minns var en jag hanterade när jag var ganska nyutbildad.
Jag minns inte exakt vad ärendet handlade om, men det var typ avhysning eller möjligen att bostaden utmättes och skulle säljas.
Personen ringde då och då och kollade läget, det framgick att hen inte hade så hemskt många att prata med överhuvudtaget, det var typ jag och någon på fkassan eller soc tror jag.
Hen var bjöd in mig till sitt födelsedagfirande, såg mig som en vän och tyckte jag hjälpt hen med så mycket.
Då är det glest bland vännerna..
Usch, ändå fin gest av hen.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 414
Mottagna reaktioner
926
Poäng
757
Är det någon som vet om kronofogden ser vad som utbetalas vid en löneutmätning. Alltså till ens konto. Arbetsgivaren drar det dom ska och skickar till kronofogden, och om inte allt kunnat dras får kronofogden information om det. Men säg att man jobbar extra och får ut 500:- extra tex. Ser kronofogden det med och spelar det någon roll om man har en återbetalning registrerad, så man får mindre i återbetalning?

Jag har fått möjlighet att jobba några timmar extra, men är egentligen slutkörd så för mig är det inte värt det om det minskar min planerade återbetalning med samma belopp, helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Är det någon som vet om kronofogden ser vad som utbetalas vid en löneutmätning. Alltså till ens konto. Arbetsgivaren drar det dom ska och skickar till kronofogden, och om inte allt kunnat dras får kronofogden information om det. Men säg att man jobbar extra och får ut 500:- extra tex. Ser kronofogden det med och spelar det någon roll om man har en återbetalning registrerad, så man får mindre i återbetalning?

Jag har fått möjlighet att jobba några timmar extra, men är egentligen slutkörd så för mig är det inte värt det om det minskar min planerade återbetalning med samma belopp, helt enkelt.
Japp, det syns månatligen i arbetsgivardeklarationen. Tittar någon från kfm på det varje månad? Tveksamt.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Är det någon som vet om kronofogden ser vad som utbetalas vid en löneutmätning. Alltså till ens konto. Arbetsgivaren drar det dom ska och skickar till kronofogden, och om inte allt kunnat dras får kronofogden information om det. Men säg att man jobbar extra och får ut 500:- extra tex. Ser kronofogden det med och spelar det någon roll om man har en återbetalning registrerad, så man får mindre i återbetalning?

Jag har fått möjlighet att jobba några timmar extra, men är egentligen slutkörd så för mig är det inte värt det om det minskar min planerade återbetalning med samma belopp, helt enkelt.
Vad jag har förstått så kan det inte i efterhand betalas ut mindre om du får mer en månad.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
@Lasseman Har du något riktigt "Håll-käften-case" att bjuda på?


Är det vanligt att folk får reda på att deras sambo har skulder genom att det står en lastbil på tomten och lastar bilar och andra diverse tillgångar.

Du måste ju ändå varit med om en del tänker jag.

Hade nyligen en familj som fått råd av en skuldrådgivare att släppa allt och söka skuldsanering .
Rådgivaren hade sålt in att om man sökt skuldsanering så var det ingen fara att något kunde hända. Fanns fritidshus med värde på kanske 200k som Rådgivaren kommit fram till att man fick ha kvar pga ringa övervärde, var någon stuga som verkar gått i arv.
Nu sitter bägge med ganska maffiga löneutmätningar, bland annat fritidshus och bostaden utmätt.
Otroligt arg budget och skuldrådgivare som ringt och skulle läxa upp mig om gällande rättsläge.
Blev inte bättre när jag förklarade att jag trodde han skämtade med mig..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp