• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 084
Mottagna reaktioner
1 979
Poäng
1 307
Inte förvånad om chefen ljuger om det hela iofs.
Vänd dig till någon som faktiskt inte har ett eget intresse i saken, SSC.
Facket skulle gnälla om att man måste vila och chefen ljuger antagligen inte medvetet, gissar på Dunning-Kruger-effekten.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 908
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Är det något alla kan välja att göra? Ta ut semester i lön alltså. Borde spara lite varje år isåfall kanske...jobbar i kommun.
Där jag jobbar, kommun, är det så att vi måste ta ut 20 dagars semester varje år (beräknat på en heltid då). Vi få ha max 30 dagar (beräknat på en heltid) sparade. När ett nytt år börjar får vi alla semesterdar som är utöver de vi max kan spara, utbetalt i pengar. Går per automatik. Har fått semesterdagar utbetalda i lön under flera år. Under flera år tog jag knappt nån semester utan ville/behövde få det i pengar.
Sen kom arbetsg med att alla måste ta ut 20 dar (el eg var det någon semesterlag som skärptes upp). I februari kommer jag få utbetalt 10 dar tror jag. Brukar bli en liten slant :)
Om man vii ta ut semester i pengar på annan tid på året så måste man prata m sin chef som sen ger lönekontoret uppdraget att betala ut. Iaf är det så i vår kommun.
 

Hejhej92

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
17 Mars 2019
Meddelanden
217
Mottagna reaktioner
19
Poäng
72
Då var det klart var dom fick uppgifterna från. Man behöver inte fråga arbetsgivaren
Då är de snart upp till bevis,
våra löner körs 1:à varje månad, kunde se lönespec 6/11. 7/11 kom besked om löneutmätning till min Kivra och har inte fått någon ny lönespec.
Vad är din gissning? Får jag hela lönen nu?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 964
Mottagna reaktioner
13 608
Poäng
10 387
Då är de snart upp till bevis,
våra löner körs 1:à varje månad, kunde se lönespec 6/11. 7/11 kom besked om löneutmätning till min Kivra och har inte fått någon ny lönespec.
Vad är din gissning? Får jag hela lönen nu?
Ingen aning.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Nån som vet hur mkt ungefär man får om man tar ut intjänad semester i pengar istället för semesterdagar. Hur mkt kan det röra sig om per dag?
En semesterdag är värd 5,4% av din månadslön (plus om du har något fast tillägg/månad). Har du även rörliga delar så får man även ut visst mycket av det/dag. Om nu man inte har så att alla rörliga delar betalas ut i juni, även semestertillägget kan betalas ut i en klumpsumma i juni, och då är istället en semesterdag värd 4,6%.
Kan skilja lite beroende på kollektivavtal.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Är det något alla kan välja att göra? Ta ut semester i lön alltså. Borde spara lite varje år isåfall kanske...jobbar i kommun.
Man ska/måste ta ut minst 20 dagar semester per semesterår. Sen beror det såklart lite på kollektivavtal, hur många semesterdagar man har, samt företagets bestämmelser/riktlinjer angående semester.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp