• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 168
Mottagna reaktioner
1 919
Poäng
1 247
Nä, precis, betyget är för närvarande ett ganska värdelöst instrument känns det som. Att UC skriver att man med låga betyg har utmärka och stora chanser att få lån är ju helt enkelt inte sant (i alla fall om inte en rad andra förutsättningar är uppfyllda).

Skrev en tråd om det i Juli, väntar på nya rapporten i oktober. Här är också en en graf från USA som visar hur bankerna tightat till sig när det gäller utlåning.
Enda gångerna bankerna vart mer tighta med utlåningen är i en lågkonjuktur. Gråmarkerade områden är IT bubblan, Finanskrisen och ett kort tag när covid blev pandemiförklarat.

Tyvärr finns det inte bra data för att mäta hur tighta bankerna är i sin utlåning i Sverige. Men misstänker starkt att Sverige följer USAs kurva och utveckling relatvivt nära.



1695118502988.png
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 946
Mottagna reaktioner
13 596
Poäng
10 387
Men visst låter det samtidigt lite märkligt? Inte att kalkylen ska gå ihop alltså, utan att det inte alls verkar återspeglas i UCs kreditbetyg? När till och med företag som Banky inte ens bedömer det vara risken att låna utan 100 K till 35 procents ränta fastän man har "utmärkt" eller "mycket bra" kreditvärdighet? Ytterst är väl det konstiga här att man kan ha så mycket blancolån utan att det alls tycks påverka betyget
Bankerna har justerat sina kalkyler lite. Du har för mycket lån men liten risk utifrån dina förutsättningar att det skulle fallera
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 327
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
256
Mottagna reaktioner
127
Poäng
327
Men visst låter det samtidigt lite märkligt? Inte att kalkylen ska gå ihop alltså, utan att det inte alls verkar återspeglas i UCs kreditbetyg? När till och med företag som Banky inte ens bedömer det vara risken att låna utan 100 K till 35 procents ränta fastän man har "utmärkt" eller "mycket bra" kreditvärdighet? Ytterst är väl det konstiga här att man kan ha så mycket blancolån utan att det alls tycks påverka betyget
Som Lasseman skriver så är det ju en modell för att se om personen kommer ha betalningsproblem med nuvarande lånebörda inom 12 månader.

Det UCs modell inte har koll på som har en stor påverkan i ansökan
Antal barn hemma
Boendeform/angivna boendekostnader
Civilstatus
Anställningsform
Angiven lön idag osv.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 558
Poäng
5 137
Obducent på Rättsmedicinalverket...?
Usch har närvarat vid obduktion och hade mardrömmar långt efter! Läkaren borrade i skallen och det var inte lätt att öppna den, visste inte att skallen är så hård. Sen fick vi se levern som var nästan svart (pga rökning).... som sagt hade mardrömmar på nätterna efteråt!
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637

Skrev en tråd om det i Juli, väntar på nya rapporten i oktober. Här är också en en graf från USA som visar hur bankerna tightat till sig när det gäller utlåning.
Enda gångerna bankerna vart mer tighta med utlåningen är i en lågkonjuktur. Gråmarkerade områden är IT bubblan, Finanskrisen och ett kort tag när covid blev pandemiförklarat.

Tyvärr finns det inte bra data för att mäta hur tighta bankerna är i sin utlåning i Sverige. Men misstänker starkt att Sverige följer USAs kurva och utveckling relatvivt nära.



Visa bilaga 3539
Intressant att följa, men också lite nedslående förstås. Det positiva skulle väl kunna vara att det ju kommer vända. Både ränteläget och hur tigtha de är. Men i nuläget ser ju det ut att ta lång tid känns det som :-(

Du som är duktig på lån utanför UC och allt kring att optimera förutsättningarna framåt. Tror du det skulle kunna vara en id'e för mig att söka Jula/Wästgöta? Det enda jag vill ju är egentligen att lösa in ett dyrt blanco (110 K med 18 %) och 25 K på Fairlo innan jag går i ekonomiskt ide ett år och betalar på och väntar ut mina förfrågningar. Påverkar Bisnode-ansökan av att jag precis sökt på Lendo tro?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 168
Mottagna reaktioner
1 919
Poäng
1 247
Intressant att följa, men också lite nedslående förstås. Det positiva skulle väl kunna vara att det ju kommer vända. Både ränteläget och hur tigtha de är. Men i nuläget ser ju det ut att ta lång tid känns det som :-(

Du som är duktig på lån utanför UC och allt kring att optimera förutsättningarna framåt. Tror du det skulle kunna vara en id'e för mig att söka Jula/Wästgöta? Det enda jag vill ju är egentligen att lösa in ett dyrt blanco (110 K med 18 %) och 25 K på Fairlo innan jag går i ekonomiskt ide ett år och betalar på och väntar ut mina förfrågningar. Påverkar Bisnode-ansökan av att jag precis sökt på Lendo tro?
Har du bra betyg är detta förstås ett bra alternativ. Inte det betyget som syns på mina sidor och är gamla betygskalan, utan det nya som man måste ringa in till Bisnode för att ta reda på.

Wästgöta brukar nämligen ge alla avslag på alla som inte har 6-10 på Bisnode. Jag gjorde en sammanställning för 3 år sedan som du kan läsa nedan, när jag var intresserad av att se vad som krävs för att få Wästgöta beviljad.

Se nedan tråd:


Min gissning är att dom har blivit hårdare som många andra och att du behöver minst en 7/8a hos Bisnode för att ha en chans idag.

Att på kort sikt samla så mycket som möjligt utanför UC för att få bättre kreditbetyg är en rätt smart metod. Wästgöta är att föredra, men handlar det om några månader kan man ta vad som helst.
Säg att du har sista UC FF som försvinner om 3 månader och du vill söka stort samlingslån. Då är det bra att lösa så mycket som det bara går utanför UC under dom månaderna för att sen samla tillbaka allt under UC i ett större samlingslån till bättre ränta, som man får vid bättre kreditbetyg.

Tyvärr så har du nog dragit på dig 2 bisnode FF i samband med Lendo ansökan via Sevenday och Nordax.

Har du under 6 i betyg eller lägre på Bisnodes nya system är det ingen ide att söka (ingen med lägre än 6a blev beviljad i min sammanställning i tråden). Min gissning är att det är ingen ide att slösa en FF på en 6a heller efter alla åtstramningar i ekonomin. En 7a kan det vara värt att överväga om man vill ta risken att slösa en FF mot att bli beviljad.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 168
Mottagna reaktioner
1 919
Poäng
1 247

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Har du bra betyg är detta förstås ett bra alternativ. Inte det betyget som syns på mina sidor och är gamla betygskalan, utan det nya som man måste ringa in till Bisnode för att ta reda på.

Wästgöta brukar nämligen ge alla avslag på alla som inte har 6-10 på Bisnode. Jag gjorde en sammanställning för 3 år sedan som du kan läsa nedan, när jag var intresserad av att se vad som krävs för att få Wästgöta beviljad.

Se nedan tråd:


Min gissning är att dom har blivit hårdare som många andra och att du behöver minst en 7/8a hos Bisnode för att ha en chans idag.

Att på kort sikt samla så mycket som möjligt utanför UC för att få bättre kreditbetyg är en rätt smart metod. Wästgöta är att föredra, men handlar det om några månader kan man ta vad som helst.
Säg att du har sista UC FF som försvinner om 3 månader och du vill söka stort samlingslån. Då är det bra att lösa så mycket som det bara går utanför UC under dom månaderna för att sen samla tillbaka allt under UC i ett större samlingslån till bättre ränta, som man får vid bättre kreditbetyg.

Tyvärr så har du nog dragit på dig 2 bisnode FF i samband med Lendo ansökan via Sevenday och Nordax.

Har du under 6 i betyg eller lägre på Bisnodes nya system är det ingen ide att söka (ingen med lägre än 6a blev beviljad i min sammanställning i tråden). Min gissning är att det är ingen ide att slösa en FF på en 6a heller efter alla åtstramningar i ekonomin. En 7a kan det vara värt att överväga om man vill ta risken att slösa en FF mot att bli beviljad.
Tack för det här (och alla andra) informativa och uttömmande svar. Guld värt :) Men är enda sättet att få veta sin Bisnode att ringa till dem? Jag funderar nästan på att bara skicka in en ansökan och se hur det går. Just nu känns mina lånemöjligheter så små ändå så det är nog (realistiskt sett) inte möjligt att få till några bra samlingmöjligheter på närmare ett år och då kanske det inte spelar så stor roll med en "bortkastad" ff
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 168
Mottagna reaktioner
1 919
Poäng
1 247
Tack för det här (och alla andra) informativa och uttömmande svar. Guld värt :) Men är enda sättet att få veta sin Bisnode att ringa till dem? Jag funderar nästan på att bara skicka in en ansökan och se hur det går. Just nu känns mina lånemöjligheter så små ändå så det är nog (realistiskt sett) inte möjligt att få till några bra samlingmöjligheter på närmare ett år och då kanske det inte spelar så stor roll med en "bortkastad" ff
Ingen fara! :)

Ja enda sättet är att ringa dom utan att söka, men har du nyss sökt lendo så kommer det 2 upplysningar från Bisnode, 3 dagar efter ansökan på din kivra.

Den du ska kolla på är den från Nordax, där står samma kreditbetyg som Wästgöta kommer använda sig av. Sevenday använder ett annat system.

Du kan alltid testa då upplysningarna blir så pass nära varann och försvinner ungefär samtidigt som dom från Lendo nästa år i September.

Men bra att göra det nu, så dom blir rensande ungefär samtidigt. Men min misstanke är att det kommer generera ett lägre kreditbetyg och att dom nya upplysningarna som tagits från lendo är så färska att det kan hindra dig från att få wästgöta, även om du hade blivit beviljad för en vecka sen.

Med tanke på hur tighta bankerna har i sin lånestandard idag så är ett tips att undvika upplysningar/vara väldigt sparsam med dom tills du verkligen behöver dom, eller har ett samlingslån planerat.
Du vill inte ta en upplysning nu, sen ta en ny om 3 månader, då väntetiden blir så mycket längre innan du kan söka på nytt nästa år med bra förutsättningar. Men tar du en idag och en annan imorgon spelar det inte någon roll, då blir det bara en dag extra väntetid nästa år tills upplysningarna är nollade.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp