• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Så detta kommer vara mot mig för all framtid? Jag bröt med denna människa 2019. I KFMs bedömning framgår det ju inte att detta har gjorts i "nära tid" och i min förra skuldsanering så gjordes det inga invändningar mot detta faktum från KFMs sida. Arbetade heltid plus extra övertid för att få allt att gå runt. Tog jag lån för att vi skulle överleva? Ja, absolut, inte några större summor, men absolut tog jag lån under denna tid.

Men du menar att det inte spelar någon roll om jag väntar 5 år med skuldsaneringen då? Eller ska jag bara låta bli att berätta detta nästa gång jag söker skuldsanering, eftersom de ändå inte verkar ta föregående ansökan i beaktning? Isf kan jag ju fabricera fritt, ärlighet verkar man ju inte komma någonvart med när det kommer till myndighetsutövande. :) Jag har till 21 juni på mig att överklaga TRs beslut men jag kommer nog inte orka. Det krävdes då ett prövningstillstånd. Vet inte vad det innebär heller, har inte tagit reda på det... är rätt trött på eländet.
Hovrätten tar endast upp saken om det bedöms som att din överklagan kan tänkas bifallas.
Vad menar du med "min förra skuldsanering"?
Har du haft skuldsanering tidigare?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Så detta kommer vara mot mig för all framtid? Jag bröt med denna människa 2019. I KFMs bedömning framgår det ju inte att detta har gjorts i "nära tid" och i min förra skuldsanering så gjordes det inga invändningar mot detta faktum från KFMs sida. Arbetade heltid plus extra övertid för att få allt att gå runt. Tog jag lån för att vi skulle överleva? Ja, absolut, inte några större summor, men absolut tog jag lån under denna tid.

Men du menar att det inte spelar någon roll om jag väntar 5 år med skuldsaneringen då? Eller ska jag bara låta bli att berätta detta nästa gång jag söker skuldsanering, eftersom de ändå inte verkar ta föregående ansökan i beaktning? Isf kan jag ju fabricera fritt, ärlighet verkar man ju inte komma någonvart med när det kommer till myndighetsutövande. :) Jag har till 21 juni på mig att överklaga TRs beslut men jag kommer nog inte orka. Det krävdes då ett prövningstillstånd. Vet inte vad det innebär heller, har inte tagit reda på det... är rätt trött på eländet.
Har du haft skuldsanering innan??
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Min förra skuldsanering...sansökan skulle det stå. Skriver från telefonen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Här är min delar av min överklagan till TR för den som tycker det är kul att läsa om andras problem ^^.

Kronofogdens utredning:
• I utredningen framgår det att jag har haft skulder sedan år 2007. Detta stämmer inte. Mitt
första lån tog jag år 2015 då jag köpte min första bil. Vad jag berättade för handläggaren var
att jag alltid har haft en osund inställning till pengar och aldrig har lyckats spara eller hantera
pengar på ett bra sätt på grund av min uppväxt. Även efter att jag fick mitt första jobb (år 2009)
spenderade jag hela lönen direkt på att konsumera prylar, alkohol eller bjuda kompisar
på mat och dryck – detta för att ”behålla vänskapsrelationer”. Jag trodde att jag behövde ha
den senaste tekniken eller bjuda folk på saker för att de skulle vara mina vänner, något min
psykolog menar är mitt ”livsmanuskript”.

• I utredningen står även att mina betalningsproblem började år 2007. Det stämmer inte. Mina
betalningsproblem började år 2020-2021 då mina utgifter för skulder översteg mina intäkter.
Jag har innan dess, samt under 2021, arbetat övertid och tagit mer ansvarstagande tjänster
för att få upp min lön och försökt samla mina lån för att minska min månadskostnad och
betala mina skulder. Detta samtidigt som jag brottats med utmattningssyndrom och psykisk
ohälsa som lett mig in i spelproblematik och sjukskrivningar. Jag har haft en osund inställning
till pengar, men jag har hela tiden jobbat för att kunna betala mina räkningar och skulder i
första hand och väldigt sällan har jag kunnat unna mig något i andra hand.

• I utredningen kan man läsa att jag gett bort pengar eller tillgångar mellan åren 2017-2019.
Detta stämmer inte. Jag levde under dessa år i en destruktiv relation med en person som fick
mig att må mycket dåligt. Hon var sjukskriven och hade inget körkort, vilket gjorde att hon
inte kunde ta sig hemifrån. Jag fick stå för samtliga utgifter för hushållet. Jag hjälpte henne
med att finansiera hennes körkortsutbildning i syfte att hon då kunde skaffa ett jobb. I
huvudsak finansierades detta genom min inkomst, men jag tog även små-lån för att hålla oss
flytande under vissa perioder. Jag tog alltså inget lån som jag sedan gav till henne. Däremot
erbjöd jag henne en anställning på mitt jobb, men detta klarade hon inte av och jag blev i
stället utskälld och illa behandlad. Hon visade ingen tacksamhet för alla de ansträngningar
som jag gjort, vilket ledde till att jag började söka mig till spel för att fly undan mina jobbiga
känslor och började här få problem med mitt spelande.

• Utredningen avslutas med att Kronofogden anser att jag har betalat vad jag har kunnat,
arbetat mer än heltid för att öka mina inkomster, minskat mina kostnader, förhandlat med
dem jag är skyldig pengar samt sålt mina tillgångar. Detta stämmer. Trots detta, gör
Kronofogden ändå bedömningen att jag inte gjort tillräckliga ansträngningar. Jag har hela
tiden försökt göra allt i min makt för att kunna betala mina räkningar i första hand, jag har
sällan unnat mig något eller köpt något extra de senaste fyra åren, alla mina inkomster har
gått till att betala mina hushållsutgifter och sedan mina skulder. Detta samtidigt som jag
brottats med spelproblematik, psykisk ohälsa med ångest och depression.

• Utredningen innehåller också information om mina totala skulder på över 2.6 miljoner,
inräknat de över 800 000SEK som ligger hos Kronofogden för utmätning samt de privata
skulder som jag har till min pappa och min sambo som försökt hjälpa mig med min ekonomi.
Men inget ställningstagande görs till att jag inte har möjlighet att betala av mina skulder inom
en överskådlig framtid. Jag vill att Tingsrätten tar hänsyn till storleken på mina skulder när de
gör sin bedömning enligt 7 § i skuldsaneringslagen.


Kronofogdens bedömning:
Kronofogden skriver inledande i sin bedömning att jag inte gjort tillräckliga ansträngningar för att
skaffa mig så goda inkomster som möjligt genom att jag börjat studera i stället för att skaffa mig ett
jobb. Nedan följer min syn på saken genom en redovisning av de ansträngningar som jag anser att jag
gjort och de väsentliga anledningarna till att jag valde studier framför arbete.
Mina ansträngningar:

• Jag har jobbat hårt. Det betyder att jag jobbat övertid och tagit mer ansvarstagande tjänster
för att få upp min inkomst och kunna täcka mina utgifter, inklusive mina skulder.
• Jag har gått i spelberoendeterapi för att få bukt på mina spelproblem. Jag är sedan 2021
spelfri.
• Först efter att ha pratat med kommunens budget- och skuldrådgivare hösten år 2021, fick jag
rådet att sluta betala mina skulder och släppa dem till Kronofogden och söka skuldsanering.
Detta eftersom mina utgifter var så pass höga i förhållande till min inkomst att rådgivaren
menade att jag aldrig kommer kunna betala av mina lån. Det var efter denna tidpunkt som jag
”släppte allt” och slutade betala på majoriteten av mina lån. Jag betalade fortsatt på de lån
som jag hade möjlighet att betala av i sin helhet.
• Jag började jobba extra i skolkök under början av mina studier år 2022, men blev snabbt
utbränd igen och såg ett större värde i att fokusera på studierna istället.
• Jag sommarjobbade mellan terminerna under studierna år 2022 för att kunna betala något av
de skulder som ligger inne för löneutmätning. Jag var anställd på 75% och fortsatte att jobba
extra på helgerna efter sommaren fram till december 2022 då min son föddes.
• Jag har tack vare min pågående yrkesutbildning redan fått en tjänst som
jag påbörjar den xxx xxx 2023. Tjänsten är på 80%, samtidigt som jag fortsatt studerar heltid på
distans för att avsluta mina studier i december 2023. I utredningen framgår det att jag skall
studera 20%. Detta stämmer inte. Ingångslön för tjänsten är 36000SEK.

Anledning till studier:
• I maj 2021 fick jag jobb som restaurangchef. Jag jobbade 12-14 timmar per dag, sex dagar i
veckan. Jag hade två timmars pendling per dag. I oktober 2021 blev jag uppsagd med
anledning av att mina chefer inte trodde att jag skulle klara av de kommande utmaningarna
som restaurangen stod inför. Detta kort efter att jag berättat att jag påbörjat en utredning för
ADHD.
• Under november och december var jag arbetslös, djupt deprimerad över att ha förlorat vad
jag trodde var mitt drömjobb, detta efter att jag hade investerat så mycket tid och energi på
det. Jag sjönk ner i ett djupt destruktivt mörker och flydde genom att spela.
• Men jag nådde botten. I november 2021 berättade jag för min sambo och min pappa om mitt
spelberoende och mina skulder. Jag började även gå i spelberoendeterapi. Här började
vändningen i mitt hittills trassliga och problematiska liv.
• I december hittade jag en utbildning som var helt på distans och som jag långsiktigt skulle
kunna trivas med. Denna tvååriga yrkesutbildning skulle ge cirka
36000SEK i ingångslön. Kursstart våren 2022. Med studierna skulle jag få CSN och kunna bidra
till hushållets utgifter, betala mina räkningar samt fortsätta att betala några av de mindre
lånen, inklusive betala min sambo och min pappa för de pengar som jag lånat av dem.

• Med en yrkesutbildning skulle jag även drastiskt öka min grundlön i jämförelse med tidigare
anställningar där snittlönen legat på cirka 25 000SEK / månad.
Kronofogden skriver vidare att jag har haft möjligheter till inkomst från arbete och att jag därför inte
gjort vad som kan förväntas av mig för att öka mina möjligheter att betala mina skulder och att detta
starkt talar emot en skuldsanering. Nedan följer min syn på detta uttalande.

Anledning till studier framför arbete:
• Jag har aldrig kunnat anpassa mig och ”jobba lagom”, detta på grund av min odiagnostiserade
ADHD. Detta har i sin tur lett till att jag vid flera tillfällen jobbat halvt ihjäl mig och blivit
utbränd.
• Efter att jag blev uppsagd som restaurangchef tänkte jag över mina tidigare val inom
arbetslivet och kom då fram till att jag troligtvis behöver hitta något annat att arbeta med, för
att inte bränna ut mig igen. Jag resonerade som så att detta jobb, skulle inte
bara ge en högre ingångslön efter studierna, utan även göra att jag kan behålla min energi
och mitt jobb utan att riskera att bli sjukskriven. Med en yrkesutbildning skulle jag snabbt
efter studierna kunna få en anställning, vilket nu redan har skett under mitt sista år.
• Att i stället ta ett jobb skulle med största sannolikhet innebära ytterligare psykisk ohälsa och
utmattningssyndrom med en långvarig sjukskrivning som följd. Därav ytterligare minska mina
möjligheter att kunna bidra till hushållets utgifter och betala några räkningar, inklusive lån.
• Jag menar snarare att genom att jag studerar, kommer det att bidra till ökade möjligheter till
en mer långsiktig och stadigvarande inkomst, med mindre risk för sjukskrivning eftersom
yrket är mer anpassningsbart efter min funktionsnedsättning än mina tidigare arbeten.

Kronofogden skriver också i sin bedömning att jag tagit lån för att finansiera ett spelande om pengar
och detta relativt nära i tid. Detta stämmer inte.
• Det senaste lånet jag tog var ett samlingslån på 400 000SEK under våren 2021 efter att jag fått
tjänsten som restaurangchef för att göra ett sista försök till att samla mina skulder och få ned
månadskostnaden. Sedan dess har jag inte tagit något lån, stort som litet, för att finansiera
spel om pengar.
• Jag förnekar dock inte att jag tidigare tagit flera SMS-lån och att detta samlingslån syftade till
att samla flera av de mindre lånen för att få ner månadskostnaden. Men påståendet att lånet
togs för att finansiera ett spel om pengar, stämmer alltså inte. Vad som är relativt nära i tid
framgår heller inte av varken utredning eller bedömningen.
Om man inte uppfyller ena kravet för skuldsanering, i ditt galleri skäligheten så kollar man inte på om du är kvalificerat insolvent eller inte. Det finns helt enkelt ingen anledning att göra det eftersom det inte spelar någon roll..
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Om man inte uppfyller ena kravet för skuldsanering, i ditt galleri skäligheten så kollar man inte på om du är kvalificerat insolvent eller inte. Det finns helt enkelt ingen anledning att göra det eftersom det inte spelar någon roll..
Så ere!
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
271
Mottagna reaktioner
152
Poäng
347
Då var det ju rätt onödigt att ta upp det som en punkt till tingsrätten då..
Ja verkligen, jätteonödigt och dumt av mig. Fan, tänk om man ändå var så smart som du Lasseman, vilken utopi livet hade varit då. Så problemfritt och bekymmerslöst. Ska verkligen anstränga mig för att i mitt yttersta försöka nå din nivå av total kompetens, men jag tror det kan bli svårt. Men tack för inspirationen!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja verkligen, jätteonödigt och dumt av mig. Fan, tänk om man ändå var så smart som du Lasseman, vilken utopi livet hade varit då. Så problemfritt och bekymmerslöst. Ska verkligen anstränga mig för att i mitt yttersta försöka nå din nivå av total kompetens, men jag tror det kan bli svårt. Men tack för inspirationen!
Ok, ja varsågod då.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Lyssnade med halvt öra på ett möte förra veckan men hörde jag rätt så hade inflödet av ärenden till exekutiva auktioner på sina håll ökat så pass att det var mer eller mindre fullt resten av året...
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 323
Mottagna reaktioner
1 358
Poäng
997
Lyssnade med halvt öra på ett möte förra veckan men hörde jag rätt så hade inflödet av ärenden till exekutiva auktioner på sina håll ökat så pass att det var mer eller mindre fullt resten av året...

Tragiskt, många människoöden som finns bakom de auktionerna… och samtidigt läge att fynda för de som vill köpa.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp