• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration och skatteåterbäring 2023

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Ett beslut från Tingsrätten om omprövning står det såhär:

Enligt Kronofogdemyndighetens bedömning bör omprövning av skuldsaneringsbeslut i princip ske om gäldenären försummat att betala enligt betalningsplanen under minst fyra månader. Vidare bör
omprövning som huvudregel ske om det finns en oförutsedd händelse och gäldenärens betalningsutrymme ökat med minst 4 000 - 5 000 kronor per månad. Ändring bör även normalt ske om gäldenärens betalningsutrymme försämrats med minst 500 kronor per månad efter avdrag för buffert. Även i detta fall måste försämring en ha orsakats av en oförutsedd händelse. Omprövningsbeslutet ska alltid föregås av en totalbedömning av samtliga omständigheter i ärendet.

Domstolarna tar hänsyn till anledningen till betalningsdröjsmålet.

Exempel på situationer som gör betalningsdröjsmål ursäktliga är när gäldenären har drabbats av sjukdom eller har genomgått en skilsmässa och därmed har drabbats av ökade omkostnader.

I ett fall var gäldenären efter med sex månaders betalning om totalt 12 000 kronor. Under ärendet handläggning i domstolen betalade gäldenären ikapp. Han angav separation och därmed uppkomna kostnadsökningar som orsak till hans tillfälliga betalningssvårigheter. Domstolen ansåg att avvikelsen från betalningsplanen var ringa.

Ytterligare ett fall är en gäldenär som inte hade skött sina betalningar under sju månader totalt 3 900 kronor. Då orsaken inte berodde på ovilja utan på ökade utgifter för familjen genom ett barns sjukdom och handikapp ogillades ansökan om upphävande. Gäldenären hade efter skuldsaneringsbeslutet flyttat till ett annat nordiskt land. Han trodde att de månatliga överföringarna av pengar fungerade, vilket de inte hade gjort. I samband med handläggningen i domstolen hade han betalat sin resterande del direkt till borgenärerna samt ordnat så att transaktionerna skulle fungera i fortsättningen.
Ändå en bra ökning på 48k per år som det ska kunnat öka :) så goda marginaler :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
En fråga, har sanering och i min deklaration är rutan för ränteavdrag helt tom. förra året var det 17:-
Behöver man själv kontakta långivarna angående betald ränta, eller är det fritt fram för dom att rapportera eller inte.
Exempelvis Lowell enligt nedan, hur ska man tyda detta?, är denna ränta 13558:- något jag ska ta med i årets deklaration, eller är det den räntan med summa 23 202,93 SEK,ingen inrapporterad osäker hur detta fungerar
Det är upp till dom om de vill rapportera in el ej och under en sanering är räntorna stoppade så det är bara att acceptera
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jo det är sant. Går det att skicka in omprövning nu när man vet summan eller måste man vänta till utbetalningen?
Värsta som kan hända vid ej omprövning, upphävning eller förlängd sanering?
Det bör väl gå bra redan nu.

Ja om det kommer omprövning från borgenär kan det bli så.
 

Loppaaan

Aktiv medlem
Poäng: 17
Blev medlem
8 Mars 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
8
Poäng
17
Om man har skuldsaldo men inledd skuldsanering, får man återbäringen utbetald då? Eller tar de hela summan?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Det är upp till dom om de vill rapportera in el ej och under en sanering är räntorna stoppade så det är bara att acceptera
Faktiskt kostnad för ränta är avdragsgill, om inbetalning redovisas mot kapitalskuld så har man inte haft någon räntekostnad.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Ändå en bra ökning på 48k per år som det ska kunnat öka :) så goda marginaler :)

Tror att det handlar om timvikarier för det mesta som arbetar väldigt oregelbundet, ena månaden 8000 kr och andra månaden 12000 kr. En vanlig fast anställd arbetare går väl knappast upp 4000 - 5000 kr i månaden om inte denna byter tjänst inom företaget eller söker nytt jobb.

Om jag ska gå upp i 4000 kr mer i månaden då måste jag snitta 43000 i månaden vilket är så klart en ren utopi. Nu ligger jag på runt 39000 före skatt och med lönehöjningen under vårkanten så kanske jag kommer landa på en 41000 före skatt i månaden.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Tror att det handlar om timvikarier för det mesta som arbetar väldigt oregelbundet, ena månaden 8000 kr och andra månaden 12000 kr. En vanlig fast anställd arbetare går väl knappast upp 4000 - 5000 kr i månaden om inte denna byter tjänst inom företaget eller söker nytt jobb.

Om jag ska gå upp i 4000 kr mer i månaden då måste jag snitta 43000 i månaden vilket är så klart en ren utopi. Nu ligger jag på runt 39000 före skatt och med lönehöjningen under vårkanten så kanske jag kommer landa på en 41000 före skatt i månaden.
Jag har väldigt ojämn inkomst ! Vissa månade tjänar jag 41k och andra 55k ! Så jag tog årsinkomsten delade på 12 ! Skulle jag tjäna 4-5k mer per månad så borde det bli 40-50k mer på ett år då ? Då får man köra en omprövning i såna fall ! Tror jag ligger 700 kr mer nu om man slår ihop alla löner från september förra året fram tills denna månaden .
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Jag har väldigt ojämn inkomst ! Vissa månade tjänar jag 41k och andra 55k ! Så jag tog årsinkomsten delade på 12 ! Skulle jag tjäna 4-5k mer per månad så borde det bli 40-50k mer på ett år då ? Då får man köra en omprövning i såna fall ! Tror jag ligger 700 kr mer nu om man slår ihop alla löner från september förra året fram tills denna månaden .

Du har ett provisionsbaserat jobb låter det som när jag läser, att det kan skilja så mycket från en månad till en annan månad. Min styvpappa jobbade som säljare och hade också sådana skillnader på sin lön. Hösten var lågsäsong och då hade nästan bara sin grundlön men mellan maj och september så kunde han plötsligt tjäna 15-20k mer i månaden.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp