• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration och skatteåterbäring 2023

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
914
Mottagna reaktioner
351
Poäng
497
Jag har pågående skuldsanering sen 3 år tillbaka. Cirka 2 år kvar dvs. Jag har ju inga nya lån sen 4 år tillbaka och betalar ju enbart kronofogden. Förra året hade jag typ ränteutgifter på 700 kr som Bank Norwegain rapporterat in. Lite konstigt men gjorde ingen åtgärd. Nu detta året har jag 16500 kr i ränteutgifter. Hur är det möjligt? Ligger dom efter i rapporteringen?

Canaxo
Catalunia
Intrum justitia (13000!!!!)

Kan nån förklara hur det kan bli så här? Ska nu få tillbaka cirka 6000 kr pga detta. Hmmm vill inte det ska bli något strul

Anyone?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Du får behålla dina skattepengar och det står svart på vitt så varför ska du göra en omprövning för som tar tre-fyra månader och sedan en omprövning igen för att återgå till betalningsplanen?

Jag hade skuldsanering 2021 och även nu 2022. 2021 fick jag tillbaka 27 000 kr och nu i juni får jag tillbaka 30 000 kr och inte skickar jag in någon omprövning för det.
Jag hade omprövat en sån hög summa som är svår att förstå hur du kan få under en pågående skuldsanering.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Jag hade omprövat en sån hög summa som är svår att förstå hur du kan få under en pågående skuldsanering.

Det är därför jag inte får den egentliga milersättningen varje månad i mitt förbehållsbelopp för att jag kan dra av det på deklarationen. Hade jag däremot fått min egentliga milersättning varje månad så hade jag inte kunnat gjort avdrag på 83.000 kr och fått tillbaka nästan 30.000 kr på skatten. Kfm har väl gjort den bedömningen att jag istället ska få min milersättning i en klumpsumma och istället ett mindre belopp till dieseln varje månad. Jag får för lite pengar till dieselkostnader varje månad av kfm. 4800 kr och det räcker inte för 418 mil i månaden.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det är därför jag inte får den egentliga milersättningen varje månad i mitt förbehållsbelopp för att jag kan dra av det på deklarationen. Hade jag däremot fått min egentliga milersättning varje månad så hade jag inte kunnat gjort avdrag på 83.000 kr och fått tillbaka nästan 30.000 kr på skatten. Kfm har väl gjort den bedömningen att jag istället ska få min milersättning i en klumpsumma och istället ett mindre belopp till dieseln varje månad.
Ok, då förstår jag.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 080
Mottagna reaktioner
1 973
Poäng
1 307
Det är därför jag inte får den egentliga milersättningen varje månad i mitt förbehållsbelopp för att jag kan dra av det på deklarationen. Hade jag däremot fått min egentliga milersättning varje månad så hade jag inte kunnat gjort avdrag på 83.000 kr och fått tillbaka nästan 30.000 kr på skatten. Kfm har väl gjort den bedömningen att jag istället ska få min milersättning i en klumpsumma och istället ett mindre belopp till dieseln varje månad. Jag får för lite pengar till dieselkostnader varje månad av kfm. 4800 kr och det räcker inte för 418 mil i månaden.
Får du verkligen pengar av Kronofogden varje månad...?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Får du verkligen pengar av Kronofogden varje månad...?

Jag får behålla 4800 kr till diesel men det räcker inte och därför får jag behålla min skatteåterbäring. Det står också i mitt beslut.

Förresten, kan man lägga in utländsk ränta i deklarationen? Jag har två skulder som ingår i min sanering som ligger i Norge och där har dom kastat på nästan 30 000 kr i ränta på varje skuld.
 

Bilagor

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    59.1 KB · Visningar: 14

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 776
Mottagna reaktioner
2 692
Poäng
1 677
En fråga, jag som fick kvarskatt, man man swisha in till sitt skattekonto lite då och då och pengarna dras därifrån? Eller hur funkar det?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp