• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Deklaration och skatteåterbäring 2023

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Fick min igår.. Ska betala tillbaka 14500.. haft 66.000 i ränteutgifter ej jämkat. Löneutmätning men bara 5% av bolagen har rapporterat in.. Fick 26.000 förra året i kvarskatt men dem ingår i min skuldsanering.. Det gör dock inte dessa 14 blir att ringa runt till alla usch vilket jobb.. Hur och var skriver man sen in det som missats korrekt i deklarationen? Haft så många år av utmätning att jag aldrig brytt mej om det tidigare... Tacksam för svar av någon som vet :):folded:
Det bara att uppdatera totalbelopp när du deklarerar. ha alla underlag till hands ifall skatteverket frågar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
Men hur får man tillbaka för sina ränteutgifter? Eller är det redan medräknat i beräknat belopp jag ska få tillbaka?
I deklarationen ser du vilka som har rapporterat betald ränta. Kolla ifall alla är med där. Om alla har rapporterat in, är beloppet 'att få tillbaka' det faktiska beloppet du skall få.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Jag har inte fått min deklaration än, men jag sitter och funderar efter att ha läst alla som haft ränteutgifter som inte tagits med – är det smart för mig att svälja det om samma sak händer mig? Bakgrunden är att även om jag får betala tillbaka så tror jag inte det blir så mycket, och när jag söker lån i Oktober November kanske det hjälper att inte ha ”papper” på att man har skulder i form av ett underskott? Eller är det bara jag som överstrategiserar här?
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Vad är detta? Alltid fått
Min deklaration kring den 4:e varje år på Kivra. Ingenting än i Appen. Fler som fortfarande inte fått veta?

Jag fick deklarationen förra året på första dagen och min fru fick deklarationen igår men jag har inte fått den än. Antagligen vi som inte fått vår deklaration får den väl nästa år och då får vi deklarera för 2022 och 2023. Aldrig hänt tidigare men någon gång måste vara den första där man får deklarera för två år.
 

Sara96

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
23 Oktober 2020
Meddelanden
158
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Om man får kvarskatt men inte kan betala och redan har pågående löneutmätning, är denna skuld som vilken som helst och bara läggs på eller hur funkar det med tanke på att det är kvarskatt? Ursäkta rörlig formulering..
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 476
Mottagna reaktioner
447
Poäng
557
Om man får kvarskatt men inte kan betala och redan har pågående löneutmätning, är denna skuld som vilken som helst och bara läggs på eller hur funkar det med tanke på att det är kvarskatt? Ursäkta rörlig formulering..
Ja den läggs på men först i början på januari nästa år.
 

Atexsor

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
118
Mottagna reaktioner
15
Poäng
72
I deklarationen ser du vilka som har rapporterat betald ränta. Kolla ifall alla är med där. Om alla har rapporterat in, är beloppet 'att få tillbaka' det faktiska beloppet du skall få.
Alla har inte rapporterat in. Om jag gör en förändring och lägger om de som inte rapporterat kommer jag då få tillbaka i sommar istället för april?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Fick min nu. Har jämkat pga bolån så fick 700 kr i kvarskatt.
 

verand

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
19 Juli 2022
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
33
Poäng
147
Vad gäller vid reseavdrag, jag har räknat ut att mitt reseavdrag är ca 26tkr och Skatteverket drar av 11tkr. Är det skatt på resterande eller får man tillbaka allt som överstiger 11tkr?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp