• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Deklaration 2018

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Underskottet är egentligen ointerssant och jag kommer nedan visa ett exempel på varför.
Bankerna kanske sneglar på det men se här.

Min årsinkomst är 810.000 kronor.
Jag har Blancolån på cirka 500.000 kronor.
Det innebär att jag är HÖGT belånad, inte lika mycket som vissa andra här but still. 70% har jag lån av inkomsten.
Däremot minskattesedel och minUC säger att jag har underskott på 29.000 bara. Eller i procent 3%

Vad innebär det, jo om bankerna hade utgått ifrån underskott & inkomst hade jag utan problem fått lån på 600.000 utan att blinka.
Men dom tittar på min blancålån kontra inkomst för att ha en lånekalkyl.
Jag må ha fel men underskott är helt ointressant egentligen utan något vi här på forumet fått för oss betyder mer än vad det de facto gör.
Intressanta är vad du tjänar - vad du har i lån - Hur många UC.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Tror faktiskt att det spelar roll; om man har ett högt underskott i förhållande till de lån/krediter som syns på UC, så indikerar det att man har lån som inte är "synliga" = riskbeteende. Jag fick betydligt bättre kreditbetyg sedan jag dragit ner mitt underskott så att det motsvarade de krediterna som var synliga på UC för ett antal år sedan, sedan att jag hamnade hos KFM är en annan historia...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 034
Mottagna reaktioner
13 774
Poäng
9 547
Fast ditt underskott speglar ju lånen?
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Snabb fråga, har ca 130000 i underskott ser jag och skall få tillbaka 20 tusen. Går väl inte ändra nåt nu men senare i mars. Om jag offrar dessa 20 tusen helt, hur mkt underskott får jag då typ? Har jämkat llte så egentigen borde jag fått mer tillbaka men offrar gärna dessa 20 för att får ner underskottet och senarebättre score pp UC.
 

Robiin

Viktig medlem
Poäng: 92
Blev medlem
2 Februari 2018
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
23
Poäng
92
28997kr tbx och så blir der väll ytterligare ca 10000kr tillbaka för reseavdrag! Dock ett jävla högt underskott på 105k. Men inga planer på att ta nya lån då jag fått mina skit lån samlade. Bara blicka framåt och se mitt underskott sjunka med mer än 50% till nästa år :)
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
28997kr tbx och så blir der väll ytterligare ca 10000kr tillbaka för reseavdrag! Dock ett jävla högt underskott på 105k. Men inga planer på att ta nya lån då jag fått mina skit lån samlade. Bara blicka framåt och se mitt underskott sjunka med mer än 50% till nästa år :)
Går ju att ändra underskottet till det bättre men då får man intr tillbaka lika mkt pengar men det kan det vara värt. Undrar bara just nu hur stor skillnad det gör.
 

Robiin

Viktig medlem
Poäng: 92
Blev medlem
2 Februari 2018
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
23
Poäng
92
Men vad gör det att man har ett högt underskott just nu, då jag ändå inte behöver ta några nya lån längre? Tar jag ett nyttlån så blir det inte förräns tidigast sommaren 2019 eller 2020. Ser bara ett tillfälla att kunna amortera av lite snabbare med detta "tillskott".
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Men vad gör det att man har ett högt underskott just nu, då jag ändå inte behöver ta några nya lån längre? Tar jag ett nyttlån så blir det inte förräns tidigast sommaren 2019 eller 2020. Ser bara ett tillfälla att kunna amortera av lite snabbare med detta "tillskott".

För min del handlar det till 100 procent om att optimera förutsättningar för att kunna få ett bra hopslagslån i juni-juli. I övrigt har jag också svårt att se att det skulle spela någon roll egentligen
 

Kolja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Årsinkomst 190.000 (pga studier)
Underskott 36.000. Typ 18%?
Tillbaka 12.000 nånting.
Är det för mycket i underskott? Vill få till ett samlingslån om några månader när mina ff är borta. Ska jag ändra i deklarationen så underskottet inte är lika högt?
Du behöver inte ändra något. Om underskottet av kapital enbart kommer av ränteutgifter visar det att du betalat 3000:- i snitt per månad i ränta på lån. Det är ingen fara alls och det är inte värt att trixa för att ändra på det.
 

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
293
Mottagna reaktioner
102
Poäng
307
Underskottet är egentligen ointerssant och jag kommer nedan visa ett exempel på varför.
Bankerna kanske sneglar på det men se här.

Min årsinkomst är 810.000 kronor.
Jag har Blancolån på cirka 500.000 kronor.
Det innebär att jag är HÖGT belånad, inte lika mycket som vissa andra här but still. 70% har jag lån av inkomsten.
Däremot minskattesedel och minUC säger att jag har underskott på 29.000 bara. Eller i procent 3%

Vad innebär det, jo om bankerna hade utgått ifrån underskott & inkomst hade jag utan problem fått lån på 600.000 utan att blinka.
Men dom tittar på min blancålån kontra inkomst för att ha en lånekalkyl.
Jag må ha fel men underskott är helt ointressant egentligen utan något vi här på forumet fått för oss betyder mer än vad det de facto gör.
Intressanta är vad du tjänar - vad du har i lån - Hur många UC.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Jag tror som du att det är lån och förfrågningar som påverkar mest.
 

Jonnaaaa

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 Augusti 2016
Meddelanden
398
Mottagna reaktioner
151
Poäng
347
Har 240 000 i underskott jag, verkar nästan ensam om dom summorna ? Haha
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp