• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bisnode Minupplysning?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Bisnode visar av oklar anledning de pantbrev som finns i fastigheter, vilket uc inte gör.. Kan inte riktigt komma på vad orsaken till det är och hur eventuella pantbrev påverkar, dom får ju nämligen inte ut info om pantbrevet finns hos en bank eller i ägararkivet.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 401
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Bisnode visar av oklar anledning de pantbrev som finns i fastigheter, vilket uc inte gör.. Kan inte riktigt komma på vad orsaken till det är och hur eventuella pantbrev påverkar, dom får ju nämligen inte ut info om pantbrevet finns hos en bank eller i ägararkivet.
Kan man bedömma fastighetens värde utifrån dessa?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Kan man bedömma fastighetens värde utifrån dessa?
Kort svar:
Nej, taxeringsvärdet är ett bättre (eller i alla fall mindre dåligt) instrument till det.

Långt svar:
Jag kan köpa mig en obebyggd tomtplätt i någon obyggd utanför Sala för dess värde, säg 1000 kr, och ta ut pantbrev på den på 10 miljoner om jag vill och tycker det är värt stämpelskatten, det gör ju inte att du är sugen på att köpa den värdelösa delen av sala kommun av mig?:)
På samma sätt kan tex forsmarks kärnkraftverk med taxvärde på flera miljarder helt sakna pantbrev, men är ändå värt en bra mängd pengar.
Är gansks vanligt att folk som nu är pensionärer och har köpt sitt hus på 70talet har några hundra tusen i pantbrev och har ett hus värt flera miljoner.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 401
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Kort svar:
Nej, taxeringsvärdet är ett bättre (eller i alla fall mindre dåligt) instrument till det.

Långt svar:
Jag kan köpa mig en obebyggd tomtplätt i någon obyggd utanför Sala för dess värde, säg 1000 kr, och ta ut pantbrev på den på 10 miljoner om jag vill och tycker det är värt stämpelskatten, det gör ju inte att du är sugen på att köpa den värdelösa delen av sala kommun av mig?:)
På samma sätt kan tex forsmarks kärnkraftverk med taxvärde på flera miljarder helt sakna pantbrev, men är ändå värt en bra mängd pengar.
Är gansks vanligt att folk som nu är pensionärer och har köpt sitt hus på 70talet har några hundra tusen i pantbrev och har ett hus värt flera miljoner.
Men bankerna ser väl adressen via pantbrevet och kan utifrån göra en research på värdet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Men bankerna ser väl adressen via pantbrevet och kan utifrån göra en research på värdet.

Nja. Pantbrevet/n står bara liknande
Sala askkoppen 1:32
500000/500000
250000/750000
100000/850000
Fastigheten askkoppens adress har ingen koppling till pantbreven, om det finns en adress är den inskriven i fastighetsregistret.
Långt från alla fastigheter har ens adresser, oavsett pantbrev eller ej. Alla obebyggda tex saknar adresser, i vart fall de flesta.
 

krat

V.I.P
Poäng: 337
Blev medlem
19 Augusti 2014
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
126
Poäng
337
Vilka krediter är det då? Jag har inte fått ngt lån m Bisnode på evigheter, då måste det anse lån jag har på inkasso.

Hur kan Bisnode veta vilka lån man har? Jag visste inte att lån rapporteras till Bisnode och således redovisas där. Har tittat på äldre kopior och där står inte de sakerna som i den här kopian fr juli månad. skumt
Ikano, forex och svea rapportera in.
 

IHope

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 587
Blev medlem
18 Oktober 2017
Meddelanden
1 783
Mottagna reaktioner
415
Poäng
587
Vilka krediter är det då? Jag har inte fått ngt lån m Bisnode på evigheter, då måste det anse lån jag har på inkasso.

Hur kan Bisnode veta vilka lån man har? Jag visste inte att lån rapporteras till Bisnode och således redovisas där. Har tittat på äldre kopior och där står inte de sakerna som i den här kopian fr juli månad. skumt
Alla krediter som tar bisnode kanske
När jag kollar på mina bisnode upplysningar:
Kontant finans eller slantar för mig (osäker vilken det står eftersom det står 10 = 10.000 var hade jag på dem)

Och Ikano vet jag
Och det stod även att jag hade 4-5 kortkrediter och hur mycket utnyttjade dem var (men den info måste komma från UC för har inte så många krediter som tar bisnode)
Edit: såg en nyare upplysning och då har jag 3 krediter. Vet inte vilka det är:rolleyes:

Finns olika bisnode upplysningar precis som UC har olika.
 
Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 559
Poäng
5 137
Alla krediter som tar bisnode kanske
När jag kollar på mina bisnode upplysningar:
Kontant finans eller slantar för mig (osäker vilken det står eftersom det står 10 = 10.000 var hade jag på dem)

Och Ikano vet jag
Och det stod även att jag hade 4-5 kortkrediter och hur mycket utnyttjade dem var (men den info måste komma från UC för har inte så många krediter som tar bisnode)
Edit: såg en nyare upplysning och då har jag 3 krediter. Vet inte vilka det är:rolleyes:

Finns olika bisnode upplysningar precis som UC har olika.
Ok jag förstår men jag blir inte klok på bisnode. Har inga aktiva lån med Bisnode så det man ser där är i så fall samma som man ser på min uc, en blanco fr MoneyGo och ett kreditkort fr Collector.
Ser inte så mkt vitsen m att glädja sig åt att långivare tar Bisnode om Bisnode närmar sig uc som den gör.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp