• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Beslut om skuldsanering, hur lång tid brukar det ta

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
haha

Är väl på 73% av marknadsvärdet nu skulle jag anta. Men om det ingår ? Då säljs det eller ?
Skuldsaneringen varken utmäter el säljer nått. Men du kan få avslag på ansökan m motivering att du inte gjort allt om du har ett hus m ett övervärde som kunnat betala en del av skulderna.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Efter du skickat in ansökan ta det ca 3 mån innan dom hör av sig till dig ! Sen brukar beslutet om inledande eller avslag komma inom 1 dag :) jag släppte alla mina skulder samtidigt ! Ta ju några månader innan allt kommer till inkasso och sen kronofogden . Så samlade på mig en hel del pengar innan
Tänkte bara fråga, menar du att du släppte alla dina skulder samma dag som du skickade ansökan om skuldsanering? Och att du i ca 3 månader inte betalat de övriga räkningarna förutom viktigaste räkningarna (mat, el, hyra osv). KFM har inte reagerat eller ifrågasatt det att du sparat pengarna istället för att betala räkningar?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Tänkte bara fråga, menar du att du släppte alla dina skulder samma dag som du skickade ansökan om skuldsanering? Och att du i ca 3 månader inte betalat de övriga räkningarna förutom viktigaste räkningarna (mat, el, hyra osv). KFM har inte reagerat eller ifrågasatt det att du sparat pengarna istället för att betala räkningar?
Jag släppte alla lånen på en gång ! Ca 1,4
Miljoner ! Var helt ohållbart i längden ! Körde först utmätning för trodde jag skulle kunna klara det med utmätning , men SVT omöjligt ! Så efter 1,5 år med utmätning så sökte jag första gången och fick avslag ! Sen sökte jag igen efter 3 mån och då gick det vägen ! Nej dom sa ingenting om pengarna jag lagt undan ! Tror inte ens dom tänkte på det eller brydde sig ! Tror mer eller mindre alla gör det ! Jag drog ändå ut på det eftersom jag inte skrev på föreläggande jag fick från kfm ! Så tror det tog 6 mån från jag släppte allt till löneutmätningen :) kunde spara undan bra med pengar där :)
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Menade huset, ser man att det är värt att sälja om det är belånat låt oss säga 75 % och värdet är 1.4 miljoner. Och att det skulle vara en anledning till nekad skuldsanering.
Skuldsaneringsenheten kommer inte sälja ditt hus men de kan rekommendera att du ska göra det om man ser att det finns ett övervärde som kan betala en del av dina skulder. Att då inte göra det KAN absolut ge avslag då du inte anses gjort allt du kan isf.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Menade huset, ser man att det är värt att sälja om det är belånat låt oss säga 75 % och värdet är 1.4 miljoner. Och att det skulle vara en anledning till nekad skuldsanering.
Ah, ja det kan det mycket väl bli
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Jag släppte alla lånen på en gång ! Ca 1,4
Miljoner ! Var helt ohållbart i längden ! Körde först utmätning för trodde jag skulle kunna klara det med utmätning , men SVT omöjligt ! Så efter 1,5 år med utmätning så sökte jag första gången och fick avslag ! Sen sökte jag igen efter 3 mån och då gick det vägen ! Nej dom sa ingenting om pengarna jag lagt undan ! Tror inte ens dom tänkte på det eller brydde sig ! Tror mer eller mindre alla gör det ! Jag drog ändå ut på det eftersom jag inte skrev på föreläggande jag fick från kfm ! Så tror det tog 6 mån från jag släppte allt till löneutmätningen :) kunde spara undan bra med pengar där :)
Tack, det är bra att veta. Jag har också över en million i skulder, inklusive CSN, blancolån och osynliga lån. Har också kämpat så gott det bara går, varje år försökte lägga om lånen, minskat på utgifter och klarat mig sista året. Men nu fick jag mindre bostadsbidrag och fått betala återkrav till FK. Det känns som att man har inga krafter mer.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Tack, det är bra att veta. Jag har också över en million i skulder, inklusive CSN, blancolån och osynliga lån. Har också kämpat så gott det bara går, varje år försökte lägga om lånen, minskat på utgifter och klarat mig sista året. Men nu fick jag mindre bostadsbidrag och fått betala återkrav till FK. Det känns som att man har inga krafter mer.
Man kommer till sista vägen känns det som ! Jag höll med på i över 10 år med samlingslån hit o dit ! Det gick bara inte mer ! Tycker det gör rätt att släppa det och satsa på en sanering ! Kan såklart bli utmätning nått år med ! Men det överlever man utan problem ! Tyckte det var jobbigare när man skulle hitta nya lån för att betala som gamla
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp