• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Beslut om skuldsanering, hur lång tid brukar det ta

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Jag vill inte att det ska ingå, då menar du att man kan söka och det påverkar inte nuvarande bolån ?
Fick rättstava lite. Åkte på skumpig grusväg.

Det påverkar inte om huset inte är överbelånat
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Tack, uppskattar att du delar med dig. Har mycket ångest och måste bara bestämma att lämna ansökan om skuldsanering, svårt att tänka klart, bara känns jobbigt att det har gått så långt. Men säkert kommer kännas bättre när man har gjort det.
Hade med så sjukt mycket ångest ! Hade dessutom ett lån på 300k med mina föräldrar i min lokala bank ! Så var tvungen att berätta för dom ! Men dom har det väldigt gott ställt så dom löste ut hela lånet . Första gången fick jag avslag på saneringen . Sökte 3 mån senare och då gick det igenom med en 3 årig betalplan ! 20 betalningar kvar nu :)
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej! Hur lång tid brukar det ta innan man får beslut om inledande av skuldsanering? Enligt budget- och skuldrådgivare kommer det ta 2-3 månader men har läst här på forumet att det kan ta mycket längre tid. Jag har inte släppt några skulder till KFM än men jag tror inte att jag klarar av att betala alla räkningar efter 2-3 månader. Vad är bäst, att försöka betala alla skulder innan beslut om skuldsanering eller bara släppa allt?
Gå in på kfm och kolla handläggningstider där står vilka datum de börjat handlägga.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag vill inte att det ska ingå, då menar du att man kan söka och det påverkar inte nuvarande bolån ?
Det som kan påverka är ett ev övervärde i huset, finns det så.kan de anse att det ska säljas till förmån för dina skulder.
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
En sista fråga, om man skickar in en ansökan. Börjar dem med löneutmätningen under tiden ?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Hej! Hur lång tid brukar det ta innan man får beslut om inledande av skuldsanering? Enligt budget- och skuldrådgivare kommer det ta 2-3 månader men har läst här på forumet att det kan ta mycket längre tid. Jag har inte släppt några skulder till KFM än men jag tror inte att jag klarar av att betala alla räkningar efter 2-3 månader. Vad är bäst, att försöka betala alla skulder innan beslut om skuldsanering eller bara släppa allt?
Nu är det kanske lite andra tider o det är så klart olika från person till person men för mej tog det 6 mån fr ansökan till inledande (2017).
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Hade med så sjukt mycket ångest ! Hade dessutom ett lån på 300k med mina föräldrar i min lokala bank ! Så var tvungen att berätta för dom ! Men dom har det väldigt gott ställt så dom löste ut hela lånet . Första gången fick jag avslag på saneringen . Sökte 3 mån senare och då gick det igenom med en 3 årig betalplan ! 20 betalningar kvar nu :)
Jag är glad för din skull. Måste kännas skönt att det löste sig!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp