• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Beslut om skuldsanering, hur lång tid brukar det ta

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Hej! Hur lång tid brukar det ta innan man får beslut om inledande av skuldsanering? Enligt budget- och skuldrådgivare kommer det ta 2-3 månader men har läst här på forumet att det kan ta mycket längre tid. Jag har inte släppt några skulder till KFM än men jag tror inte att jag klarar av att betala alla räkningar efter 2-3 månader. Vad är bäst, att försöka betala alla skulder innan beslut om skuldsanering eller bara släppa allt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Efter du skickat in ansökan ta det ca 3 mån innan dom hör av sig till dig ! Sen brukar beslutet om inledande eller avslag komma inom 1 dag :) jag släppte alla mina skulder samtidigt ! Ta ju några månader innan allt kommer till inkasso och sen kronofogden . Så samlade på mig en hel del pengar innan
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 802
Mottagna reaktioner
799
Poäng
707
Beslut om inledande tog det 50 dagar för mig att få. Det står på deras hemsida vad väntetiden är just nu.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
En annan fråga jag tänkt på. Om man har delat bolån hur funkar ansökan om skuldsanering då? Eftersom alla skulder åker väl in då? Eller är det bara dem man släpper till Kfm ?
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Bolån ingår inte en sanering. Dessa betalar du på som vanligt. Banken som beviljade bolånet får dock förslag och beslut på en sanering.
 

Maria76

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
13 Oktober 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Efter du skickat in ansökan ta det ca 3 mån innan dom hör av sig till dig ! Sen brukar beslutet om inledande eller avslag komma inom 1 dag :) jag släppte alla mina skulder samtidigt ! Ta ju några månader innan allt kommer till inkasso och sen kronofogden . Så samlade på mig en hel del pengar innan
Tack, uppskattar att du delar med dig. Har mycket ångest och måste bara bestämma att lämna ansökan om skuldsanering, svårt att tänka klart, bara känns jobbigt att det har gått så långt. Men säkert kommer kännas bättre när man har gjort det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
En annan fråga jag tänkt på. Om man har delat bolån hur funkar ansökan om skuldsanering då? Eftersom alla skulder åker väl in då? Eller är det bara dem man släpper till Kfm ?
Beror på om huset är överbelånat isåfall kan en viss del ingå, annars är alla lån med säkerhet undantagna
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp