• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Berätta eller inte berätta för sambo om skulder?

hej321456

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
4 September 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hallå forumet,

Jag behöver skriva av mig eftersom jag inte har någon annan att prata med.

Jag har skulder på upp till 650.000:- och är 30 år gammal. Jag har alltid betalat av mina skulder varje månad och har fortfarande råd att betala av det. Jag sliter som ett djur för att amortera extra av varje månad.

Nu till saken
Jag har inte berättat för min sambo. Jag har ljugit och undanhållit i 5 års tid att min ekonomi är bra och spar pengar. Vi bor i en liten mindre stad och i en liten hyreslägenhet på 32 kvadrat. Nu står vi inför ett lägenhetsköp för sambon vill ha större och jag har inga pengar alls. Jag har magont
Jag har under flera års tid funderat på att lämna relationen pga andra orsaker (vanligt tjafs som ett gift par) men går nu i tankar om att det beror på att jag vill lämna pga att jag inte orkar ljuga längre. Jag är 99% att jag kommer bli lämnad om jag berättar. Sambon HATAR skulder. Samtidigt älskar jag min sambo. Det gör ont i mig att jag ljugit. Dels pga de höga skulderna jag samlat på mig, men också att jag ljugit
Jag känner mig som en hemsk människa och ingen förtjänar att bli behandlad på detta vis.

Nu till saken, ska jag berätta och hoppas på det bästa, men att jag känner på mig att jag kmr bli lämnad. Eller ska jag lämna för vårt eget bästa och inte berätta? Kan någon annan dela med sig av era erfarenheter?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
152
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Berätta.
Det är sjukt jobbigt, men det är det enda alternativet tyvärr

Vi är mååånga som varit i exakt den sits du sitter i, jag var där för 8 månader sedan när jag berättade. Men då var det 1.5milj i skuld
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
I en mindre stad - vad kostar lägenheten och vad har ni för inkomst? Är alla dina 650.000 synliga på UC?

Är det mindre stad där lägenheten kostar 1-1.5 miljon eller än mindre är det inte alls säkert att 650.000 kr sätter några problem att få bostadslån om du/ni i övrigt har fin UC/inkomst och möjlighet att ordna kontantinsatsen.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag har inte läst annat än rubriken


Svaret är berätta.
 

Räddkanin

Aktiv medlem
Poäng: 171
Blev medlem
27 Augusti 2024
Meddelanden
23
Mottagna reaktioner
69
Poäng
171
Hej! Läs gärna min tråd där jag var i samma sits som dig. Jag berättade idag och det var det jobbigaste jag har gjort i mitt liv men nu känns det mycket bättre. Alla här som uppmuntrade mig att berätta hade rätt, det är en sån lättnad. Att bära på denna hemlighet tar mer på hälsan än själva skulderna.
 

lisasOrd

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
19 Augusti 2024
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Berätta! Det kommer kännas tusen gånger bättre när sanningen är ute. Att leva i en lögn äter upp en inifrån.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag tycker att du först och främst ska ta ett beslut om du vill leva med honom el ej.
Kommer du fram till ett ja så berätta annars ej.
Vill du inte fortsätta så hade jag försökt behålla den lägenhet ni bor i då jag antar att den har en rimlig hyra.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Hallå forumet,

Jag behöver skriva av mig eftersom jag inte har någon annan att prata med.

Jag har skulder på upp till 650.000:- och är 30 år gammal. Jag har alltid betalat av mina skulder varje månad och har fortfarande råd att betala av det. Jag sliter som ett djur för att amortera extra av varje månad.

Nu till saken
Jag har inte berättat för min sambo. Jag har ljugit och undanhållit i 5 års tid att min ekonomi är bra och spar pengar. Vi bor i en liten mindre stad och i en liten hyreslägenhet på 32 kvadrat. Nu står vi inför ett lägenhetsköp för sambon vill ha större och jag har inga pengar alls. Jag har magont
Jag har under flera års tid funderat på att lämna relationen pga andra orsaker (vanligt tjafs som ett gift par) men går nu i tankar om att det beror på att jag vill lämna pga att jag inte orkar ljuga längre. Jag är 99% att jag kommer bli lämnad om jag berättar. Sambon HATAR skulder. Samtidigt älskar jag min sambo. Det gör ont i mig att jag ljugit. Dels pga de höga skulderna jag samlat på mig, men också att jag ljugit
Jag känner mig som en hemsk människa och ingen förtjänar att bli behandlad på detta vis.

Nu till saken, ska jag berätta och hoppas på det bästa, men att jag känner på mig att jag kmr bli lämnad. Eller ska jag lämna för vårt eget bästa och inte berätta? Kan någon annan dela med sig av era erfarenheter?
Att fundera i flera års tid om du eventuellt ska lämna säger en hel del. Fundera först på om du verkligen vill fortsätta ha ett förhållande med din sambo. Inte värt att berätta om du ändå tänker lämna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp