• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Behöver råd ang lån

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Rådkillen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Augusti 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Det var oväntat, vilka räntor?
Lägsta räntan var resurs bank med 13,3 %
Men jag har inget val. Valde 12 år med månadskostnad 1100 kr
Måste släcka mina lån utanför uc som kostar nu ca 10 k / mån
Så kommer jag lägga undan varje månad med lite högre lön och amortera av snabbare.
Jag kommer inte acceptera något lån än men tror ni det räcker att signera med bank id och sen bara skriva på avtalet?
 

Småbarnspappa

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
17 Augusti 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Hej!
Det är såhär.
Gjorde en ansökan på Ica banken idag på att höja befintligt lån på ca 77 k
Har två lån där sen 2 år tillbaka.
I dagsläget ligger dem på:
205 k
24 k
+ Ett på Seb 108 k
Totala lån inom uc: 338 k
Och jag har ca 77 k utanför uc som kostar alldeles för mycket i månaden.
Mina förutsättningar:
Inkomst: 310 k
Uc: 0,8
Förfrågningar: 1
Behöver släcka minst 60 k utanför uc för att ens kunna spara något.
Hur gör jag? Ska jag ansöka igen tex på lendo detta belopp eller finns det banker som är mer hjälpsamma än Ica banken?
Kul att du fick erbjudande på Lendo. Var själv i en liknande sits med lån på ICA Banken och Resurs. Även en del ”idiot” krediter på ca 50 000kr. Gjorde en ansökan förra veckan via Lendo för att få bort krediterna. Collector Bank gav mig bäst ränta och erbjöd sedan även att samla resterande med, ca 400 000kr med en ränta på 7,5%. Otroligt nöjd med den lösningen och min personliga kontakt på Collector. Om du vill samla allt är därför ett tips att kontakta dem.
 

ynnor

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
8 Augusti 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Verkar dem inte bry sig om belåningsgraden då?

Bryr sig gör de, men det är också därför du kommer få mycket sämre räntor hos de som kommer med erbjudande än t.ex. ICA Banken i ditt fall.
Men om du absolut ska ta ett lån via lendo, så ha lite is i magen tills alla erbjudanden trillat in så du inte går miste om något som kanske hade bättre ränta än något av de första.
 

Rådkillen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Augusti 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Kul att du fick erbjudande på Lendo. Var själv i en liknande sits med lån på ICA Banken och Resurs. Även en del ”idiot” krediter på ca 50 000kr. Gjorde en ansökan förra veckan via Lendo för att få bort krediterna. Collector Bank gav mig bäst ränta och erbjöd sedan även att samla resterande med, ca 400 000kr med en ränta på 7,5%. Otroligt nöjd med den lösningen och min personliga kontakt på Collector. Om du vill samla allt är därför ett tips att kontakta dem.
Okej! Var du överbelånad när dem nappade? Jag har inte fått svar från collector. Väntar tills måndag kväll innan jag bestämmer mig. Dem jag tänker betala är utanför uc. Hoppas det går för sig för mig. Kan då andas ut och skriva ner en plan framåt.
 

Småbarnspappa

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
17 Augusti 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Okej! Var du överbelånad när dem nappade? Jag har inte fått svar från collector. Väntar tills måndag kväll innan jag bestämmer mig. Dem jag tänker betala är utanför uc. Hoppas det går för sig för mig. Kan då andas ut och skriva ner en plan framåt.
Hade en deklarerad årsinkomst 2023 på 362k och totalt lån på 450k. Blev inget lösenkrav så dem betalade ut på mitt konto så betalade jag själv in min lån. Fick avslag i januari när jag försökte samla allt så därför jag inte trodde det skulle gå nu. Väldigt tacksam att det gick och hoppas det funkar för dig med!
 

Rådkillen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Augusti 2024
Meddelanden
13
Mottagna reaktioner
4
Poäng
6
Hade en deklarerad årsinkomst 2023 på 362k och totalt lån på 450k. Blev inget lösenkrav så dem betalade ut på mitt konto så betalade jag själv in min lån. Fick avslag i januari när jag försökte samla allt så därför jag inte trodde det skulle gå nu. Väldigt tacksam att det gick och hoppas det funkar för dig med!
Märkligt. Skrev dem inte att du var överbelånad? Det svarade Ica banken mig även om det gällde ca 20 k bara. Men vissa stor banker är väl strikta nu sen en tid tillbaka.
 

Småbarnspappa

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
17 Augusti 2024
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
5
Poäng
26
Märkligt. Skrev dem inte att du var överbelånad? Det svarade Ica banken mig även om det gällde ca 20 k bara. Men vissa stor banker är väl strikta nu sen en tid tillbaka.
Nej inte enligt min kontakt. Han berättade att dem räknar årsinkomst x2, så mycket kan man ha i lån utan att anses överbelånad
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp