• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Behöver hjälp (IGEN) - skulder

Neveragain

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
17 Juli 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,
Jag har hamnat i skuld på grund av min tidigare partner och har sedan 2020 betalat av skulden ensam. Det har varit en tuff period, särskilt med mina studier, och jag har behövt arbeta extra för att kunna betala av skulden som uppgår till 500 000 kr.
Det var olika banker och kreditgivare med mycket höga räntor. Har hämnat på inkasso och idag har fem betalningsanmärkningar, men alla är betalda med hjälp av Svea skuldfinansiering. I december 2023 fick jag beviljat ett skuldfinansieringslån på 350 000 kr med en ränta på 13%.
Problemet idag:
Jag har en fast inkomst på 23 800 kr per månad.
Jag betalar 9 355 kr till Svea varje månad och cirka 9 000 kr för hyra och mat.

Jag har fortfarande 28 900 kr hos Viaconto och 29 000 kr hos Loanstep, båda med mycket höga räntor. Varje månad betalar jag cirka 5 000 kr, vilket endast täcker räntorna.
Jag har skapat ett Excel-ark för att planera min budget och hålla koll på varje krona jag spenderar. Jag undviker alla nöjesutgifter och prioriterar att betala av skulden.
Jag kan fortfarande betala av skulden, men det är mycket stressande och jag vill förbättra min kreditvärdighet för framtiden. Mina betalningsanmärkningar försvinner 2026, vilket känns långt bort.
Har ni några tips på vad jag kan göra? Jag har försökt arbeta extra, men med min fasta anställning är det svårt att få ihop timmarna. Jag har även övervägt att ansöka om ett samlingslån, men med betalningsanmärkningar känns det hopplöst.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Det bästa du kan göra för din situation är att öka din inkomst. Du verkar leva under "existensminimum" (eg. förbehållsbelopp) om jag inte räknat bort mig, det är inte ett värdigt eller hållbart liv framgent.

I övrigt vore det en bra idé att skattejämka samt fokusera på att nolla de små lånen för att undvika likviditetsproblem (att det står noll på kontot) om andra oväntade utgifter skulle tillkomma.
 
Senast ändrad:

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 319
Mottagna reaktioner
1 355
Poäng
997
Besvärlig situation. Jag instämmer med ovan, gällande att du bör fokusera på din inkomst. Hitta ett jobb som ger dig mer lön alternativt komplettera med extrajobb. Du måste upp en bit över 30 per månad för att du ska få en dräglig tillvaro och börja se någon form av ljus.

Till ovan är det ju bra att dela hyra med någon, så hitta en ny (bra) partner?

Vad gäller dina lån kommer du idag eller i närtid inte få några villkor som förbättrar din situation. Utan du måste vänta ut fina anmärkningar för att samla till en bättre ränta. Så försök betala av extra på de två med mycket höga räntor, men det kräver ju mer inkomst och här kan jämkning bidra lite?
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Studerar du nu, lär du ha koll ifall du får CSN så du inte går över beloppet du får tjäna.

I övrigt är mitt bästa råd med att försöka jobba extra så du kan betala av smålånen först.

När de och din anmärkning är borta kan de vara värt att kolla på ett vettigare lån, med lägre månadsbetalning än det du har via Svea skuldsanering.
 

Neveragain

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
17 Juli 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Lite uppdatering:
- Har nu fått löneförhöjning (blir 34 300 kr)och kommer få det retroaktivt på oktober, de räcker fr.o.m. april så totalt blir 13k extra på kontot. Har funderat att dela beloppet på hälften för att amortera mer på Viaconto och Loanstep så att jag blir av med de så mycket jag kan.
- Har amorterat så mycket jag kunde från Viaconto och Loanstep så att räntan har sjunkit lite nu.
Nej studerar inte, är heltidsanställd.
Det kanske går förlänga återbetalningstiden hos Svea.
Har pratat med Seva och ifall jag vill förlänga återbetalningstiden så måste jag/de ta upp det med borgensman och det vill jag så GÄRNA undvika, känner så mycket skam för detta.


Har så mycket ångest och känner mig snart utbränd från jobbet och den ekonomiska situationen. Vågar inte byta jobb för är rädd att jag har betalningsanmäkrningar. Har inte heller råd att sjukskriva mig, men då är det bara att kämpa på eller hur?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp