• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Bankmöte utan oss, vad får banken göra?

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Det låter som en mentalt störd och labil hyresvärd som tror på tomtar och troll.

Man undrar också själv ifall du och din sambo tror detta är möjligt som du beskriver? Att en annan person kan gå till banken och hämta ut uppgifter om er.

Det är ungefär som att jag äger ett hus. Ett par hyr huset av mig och jag vill sälja det, jag bokar möte med banken och begär ut ekonomiska uppgifter om mina hyresgäster för att se om dom kan låna och köpa mitt hus. Man hör ju själv hur fullständigt galet det låter. Lika galet som att simma från Umeå till Vaasa.

Tack för ett gott skratt såhär första arbetsveckan efter semestern:)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

3nja

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
21 Juli 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Haha ja men det skrattet bjuder vi på. Som sagt vi har ingen erfarenhet av detta , därför ställde jag dessa dumma frågor för att slippa gå och oroa mig i onödan.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Haha ja men det skrattet bjuder vi på. Som sagt vi har ingen erfarenhet av detta , därför ställde jag dessa dumma frågor för att slippa gå och oroa mig i onödan.
Utan vidare vetskap om er situation låter det lite som Kaffesump är inne på rätt spår kombinerat med att den, troligtvis labila hyresvärden eller desperata hyresvärden försöker luska i hur mkt banken är villiga att låna ut till er. Möjligen för att anpassa priset på kåken efter storleken på bolånet banken är villiga att ge er. Kanske att hyresvärden känner banktjänstemannen och har en baktanke med upplägget. Who knows? Skulle dock vara skeptisk om jag inte lyckades vända på situationen och använda det till min fördel.

Fråga ut hyresvärden vad man vill ha för huset och jämför lite och försök förhandla ner det. Givet att priset är något förmånligare än marknadsvärdet så har ni det som plus samt att ni redan har kännedom om fastighetens underhållsstatus mm. Givet att ni vill bo kvar i området förstås.
 

Merksh

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
23 Oktober 2022
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Se till att inte skriva under någon fullmakt eller liknande till hyresvärden bara.. era personummer har hon ju redan eftersom ni är hyresgäster.

Låter ju helt vrickat att ha med sig hyresvärden på sitt eget bankmöte.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 940
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Hur väljer hyresvärden vilken bank ni vill förhandla med?
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Kort och gott är det väl så att köparen skall gå till banken och diskutera lån, inte säljaren.
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
216
Poäng
407
Hej!

Jag och min sambo hyr sedan ett par år tillbaka ett hus, vilket vi trivs bra med. Allt har funkar bra mellan oss och vår hyresvärd.
Nu vill hyresvärden inte längre hyra ut huset utan vill att vi ska köpa det, något som kom väldigt plötsligt för oss.

Vår hyresvärd har bokat ett möte på banken angående detta, men ingen av oss kan följa med eftersom mötet sker under vår arbetstid. Istället för att boka ett annat datum ska hyresvärden gå på detta mötet själv, och vill nu ha våra personnummer och årsinkomsten.

Vi båda tycker att det känns olustigt att det ska hållas ett möte om ett ev husköp utan vår närvaro.

Med våra personnummer och årsinkomst, vad kan/får/kommer banken åt att se? Får en bankman gå in på våra konton utan att vi är med? Vi har ingenting att dölja så det är inte det som är problemet, det känns bara fel och olustigt..

Får en bankman ge vår hyresvärd information om våra tillgångar , andra lån osv utan vår tillåtelse? Räknas det som en tillåtelse från oss om vi ger ut personnummer och årsinkomsten?

Dumma frågor kanske men vi har aldrig ägt en bostad och har därför ingen kunskap om hur dessa bankmöten går till.
Finns aldrig dumma frågor.
Om ni aldrig har ägt en bostad så är det en del ni behöver veta innan köp av hus.

Fastighetsavgift
Som husägare ska ni varje år betala en kommunal fastighetsavgift. Fastighetsavgiften är 0,75 procent av fastighetens taxeringsvärde. Det finns dock ett takbelopp - som 2024 ligger på 9 525 kronor.
Ett pantbrev är ett dokument som används som säkerhet för lån. Pantbrevet kostar 2 procent av pantbrevets belopp i så kallad stämpelskatt. Om ni exempelvis lånar 3 miljoner till ett hus som saknar pantbrev, behöver ni ta ut ett pantbrev på hela beloppet. Ni betalar då 3 000 000 x 2 % = 60 000 kr.
Lagfart
Kostnaden för lagfart är 1.5% av priset på fastigheten.

Ni behöver även besikta huset innan köpet och det kan kosta mellan 10000-15000 kr. Men helt klart värt pengarna med tanke på att det kan bli betydligt dyrare om något skulle vara fel I huset.
 

flaskhals

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
25 Juni 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
27
Poäng
91
Allt låter ju helt bakvänt. Har hyresvärden bestämt att ni ska köpa huset och inte hyra och har därför gått till banken och vill se om ni kan belåna er för att köpa huset? :thinking: Ni ska förhandla själva med banken om intresse finns, hyresvärden har Inget där att göra.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp