• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avslag på skuldsanering

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nä det vill jag verkligen inte, och vet mycket väl att det är skit svårt att få det en andra gång, med all rätt!

Men det är väl inte en ursäkt att inte få en ordentlig motivering? Istället för att enbart skriva att jag inte uppfyller kraven för synnerliga skäl! Och därmed kvarstår min fråga som jag ställde i mitt inlägg: VAD INNEBÄR SYNNERLIGA SKÄL? Eller måste man läsa mellan raderna, och göra en egen analys?
Synnerliga skäl är att beviljas två gånger dvs det finns ingen anledning att bevilja en andra gång.
Synnerliga skäl är om något hänt som du inte kunde hjälpa men konsumtion är inget sådant.
 

Bullebulle999

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Man kan få en andra gång beviljad - men då ska synnerliga skäl föreligga.
För 5 -6 år sen fick jag avslag på ansökan om skuldsanering . Fick godkänd inledande nyligen men mina skulder var inte mycket mindre för 6 år sen. Enda skillnaden då och nu att jag inte har några stats skulder idag. Skuldrådgivare fick nästan ramla av stolen när jag meddelade honom om avslaget. Men att samma person få det beviljat flera gånger är utan tvekan fel på systemet
 
Senast ändrad:

Alexandra

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
31 Mars 2024
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
31
Poäng
136
Minns jag fel eller finns det förslag att det ska vara särskilda skäl istället för synnerliga gällande en andra sanering?? Vill minnas att jag läst det nånstans för inte så längesen...
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Du borde inte få skuldsanering en gång till, särskilt inte pga konsumtionsmissbruk.

En sak om du varit döende i någon sjukdom.

Du har redan haft skuldsanering, lärde du dig inget av det?

Du borde söka ekonomisk hjälp, gå till en terapeut istället för att söka skuldsanering, gå till botten med varför du inte kan sköta din ekonomi och sedan genom den hårda vägen leva med det du ställt till med.
Kanske kan du om 10+ år få skuldsanering igen.
Men nu bör du betala tillbaka såmycket du bara kan och leva på ruinens brant. Så kanske du lär dig något i framtiden.

Fick du sanering 2015. Avslutades den för fyra år sedan, på fyra år har du shoppat dig till enorma skulder. Du bör inte få en sanering till på dessa grunder.
Det vore omoraliskt. Eftersom det redan bevisats att en sanering inte hjälper dig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp