• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Avslag på skuldsanering

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nej sådant står aldrig med i lagar, kolla förarbetena, har för mig att tidaspekten står med där.

Det brukar kallas godtycke här, det kallas bedömningar hos myndigheter och domstolar.

Är det nyligen du avslutade förra skuldsaneringen?
Var förra skuldsaneringen på 90talet eller tidigt 00 så skulle den delen kunna checkas av.
Tack, den avslutades 2015!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Nä det vill jag verkligen inte, och vet mycket väl att det är skit svårt att få det en andra gång, med all rätt!

Men det är väl inte en ursäkt att inte få en ordentlig motivering? Istället för att enbart skriva att jag inte uppfyller kraven för synnerliga skäl! Och därmed kvarstår min fråga som jag ställde i mitt inlägg: VAD INNEBÄR SYNNERLIGA SKÄL?
Du har redan haft sanering och uppfyller därför inte kraven för "synnerliga skäl". Det ska isf vara något väldigt speciellt som hänt dej. Shoppingberoende är inte en sån grej. Det kan vara svårt få sanering för första gången om det handlar om shoppingberoende.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nä det vill jag verkligen inte, och vet mycket väl att det är skit svårt att få det en andra gång, med all rätt!

Men det är väl inte en ursäkt att inte få en ordentlig motivering? Istället för att enbart skriva att jag inte uppfyller kraven för synnerliga skäl! Och därmed kvarstår min fråga som jag ställde i mitt inlägg: VAD INNEBÄR SYNNERLIGA SKÄL? Eller måste man läsa mellan raderna, och göra en egen analys?
Vad svarade du på för inlägg nudå?

Du har fått en motivering som är tillräcklig, du uppfyller inte något synnerligt skäl. Att du inte tycker det är tillräcklig motivering är liksom inte kfms sak.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nej, det är det inte! Och vill inte gå in närmare i detalj!
Du hade nog redan svarat på det inlägget.
Skuldsanering pga bolån kvar efter separation, och nu pga shopping.
 

jonzy

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Maj 2024
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Vad svarade du på för inlägg nudå?

Du har fått en motivering som är tillräcklig, du uppfyller inte något synnerligt skäl. Att du inte tycker det är tillräcklig motivering är liksom inte kfms sak.
Jag svarade på Uppsala86 , är något knas med min mobil, den hänger inte med ibland när jag svarar på olika inlägg/kommentarer!
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
109
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Om du spaltar upp dina nuvarande skulder, inkomster och utgifter så kan säkert några vänliga människor här på forumet ge dig en rekommendation till hur du bäst kan bli skuldfri så snart som möjligt.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Tack, men det vet jag. Som jag skrev i inlägget, så undrar jag om någon vet vad dessa särskilda/ synnerliga skäl är? eftersom det framgår inte i beslutet, lagen om skuldsanering eller när jag ställde frågan till min handläggare när avslaget kom så svarade hon att jag kan överklaga och inte ett ord mer utan en vidare förklaring!
Okej - läs här:

"Enligt 6 § skuldsaneringslagen får en gäldenär som tidigare har beviljats skuldsanering inte beviljas skuldsanering på nytt om inte synnerliga skäl för skuldsanering föreligger. Enligt förarbetena till lagen ska bestämmelsen tillämpas mycket restriktivt och det är endast i undantagsfall som en person kan få skuldsanering en andra gång. Som exempel anges en person som i yngre år fått skuldsanering och sedan efter lång tid hamnat i en obeståndssituation till exempel på grund av allvarlig sjukdom, förtidspensionering eller långvarig arbetslöshet. Vid denna prövning ska särskild vikt läggas vid hur gäldenären har uppfyllt sina förpliktelser enligt det tidigare skuldsaneringsbeslutet (se prop. 1993/93 s. 198)."

Och läsa denna dom: https://lagen.nu/dom/nja/2013s689

Du kommer _inte_ att få mer konkret förklarat för dig att du har inga synnerliga skäl enligt KFM. Dvs - du har inga synnerliga skäl. Där är orsaken. Om du vill anföra att X Y Z är dina synnerliga skäl = okej. Men KFM har svarat tillbaka - nej vi ser inte att du har synnerliga skäl. Jag förstår att du söker efter mer svar än så - men du kommer inte att få det. Svaret på frågan är att du lever inte upp till de saker som gör att KFM kan se att du har synnerliga skäl. Det finns ju inget mer att ange.

Exempel på synnerliga skäl har du fått här. Och uppenbart har du inte haft flera år från din tidigare avslutade skusan tills att du nu söker igen - där har du en rätt signifikant orsak. Om du avslutade 2015 (tror du skrev det) och söker nu 9 år senare så är det nästan per automatik "nej". Och sedermera (det du inte vill berätta) så får du nog se _orsaken_ till din nuvarande skuldsättning som inget man räknar som synnerliga skäl. Det du kanske skulle ha blivit beviljad om du sökt första gången (spelmissbruk, shoppingmissbruk osv) kommer inte att vara synnerliga skäl när du ska försöka få en andra gång. Om du läser domen med kvinnan som har stor psykisk ohälsa - så blir hon inte beviljad en andra gång efter att hennes första avbröts i förtid. Ärendet gick till tingsrätten, hovrätten och hela vägen till HD. Först där återförvisar man ärendet till KFM. Då kanske du förstår att ribban för synnerliga skäl är hög.

Och att förvänta dig en lista från KFM där du får det angivet vad synnerliga skäl är = kommer inte ske. För det är lagtolkning.

Men mer vägledning:

### Exempel på synnerliga skäl:
1. **Betydande förändringar i den ekonomiska situationen**:
- Om något drastiskt har förändrats i ens ekonomiska situation sedan den första skuldsaneringen, till exempel sjukdom, arbetslöshet eller familjeomständigheter som orsakat nya skulder.

2. **Oförutsedda och allvarliga omständigheter**:
- Om det inträffar något som var helt oförutsett och utanför ens kontroll, till exempel en allvarlig olycka eller sjukdom, som leder till att man återigen hamnar i en situation där man inte kan betala sina skulder.

3. **Rehabiliterande insatser**:
- Om man efter den första skuldsaneringen har gjort betydande försök att hålla sin ekonomi i ordning men ändå misslyckats på grund av omständigheter som man inte kunnat påverka.

4. **Lång tid har gått sedan den första skuldsaneringen**:
- Om det har gått mycket lång tid sedan den första skuldsaneringen, och man under denna tid har visat en förmåga att försöka hålla sin ekonomi i ordning, men återigen har hamnat i en svår ekonomisk situation.

5. **Om skuldsaneringen inte löste grundproblemet**:
- Om det vid den första skuldsaneringen inte togs hänsyn till vissa faktorer som fortfarande kvarstår och påverkar ens betalningsförmåga.

Det är dock viktigt att notera att synnerliga skäl är en strikt bedömningsgrund, och det är upp till Kronofogdemyndigheten att avgöra om den sökande uppfyller kraven. Varje fall bedöms individuellt och noggrant.
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp