• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

ang kronofogden, mitt första delgivningskvitto

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
hej alla,

jag fick mitt första brev (delgivningskvitto idag). Jag undrar vad händer? vad ska jag göra för att köpa tid? vad ska jag göra så att jag köper mig tid utan att det kommer någon ombudman hem osv.

det är kanske 4-5 ärenden som är påväg in. Om jag skulle lösa alla dessa innan dessa 10 dagar har gått slipper jag betalningsanmärkning? jag vet ej vad som händer detta är första gången jag varit i denna situation och första gången jag fått brev från kronofogden.

jag har försökt få avbetalningsplan hos dem flesta men det var visa som inte gick med på det. Tanken är att jag ska försöka lösa dessa som gått till kronofogden först.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hjultomten

V.I.P
Poäng: 72
Blev medlem
2 Augusti 2012
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
14
Poäng
72
Fötst väntar du på en påminnelse från kfm. Den kommer om 5-6 dagar har jag för mig. Sedan bestrider du ärendet genom att stryka ett streck över delgivingen och skriva "bestrides till fullo". Kontrollera sedan med kfm efter ett par dagar att de mottagit och reggat detta. Nu har du, tror jag, minst 14 dagar till på dig. Man bör kunna dra ut på ett föreläggande minst 30 dagar utan risk. Det viktig är att du bestrider ärendet det får inte missas.
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Fötst väntar du på en påminnelse från kfm. Den kommer om 5-6 dagar har jag för mig. Sedan bestrider du ärendet genom att stryka ett streck över delgivingen och skriva "bestrides till fullo". Kontrollera sedan med kfm efter ett par dagar att de mottagit och reggat detta. Nu har du, tror jag, minst 14 dagar till på dig. Man bör kunna dra ut på ett föreläggande minst 30 dagar utan risk. Det viktig är att du bestrider ärendet det får inte missas.


ok då är det bara att betala så fort jag kan inom den tidsramen förutsatt jag följer de du skrev?
 

jto

V.I.P
Poäng: 92
Blev medlem
9 November 2011
Meddelanden
512
Mottagna reaktioner
17
Poäng
92
10 dagar efter första brevet kommer påminnelsen, där har du 5 dagar på dig att skriva på att du mottagit ärendet. När du skrivit på har du 10 dagar på dig att inkomma med bestridande, viktigt att det inkommer innan det gått 10 dagar !. Så du har åtminstone 25 dagar på dig efter att första brevet kom. Bestrider du ärendet i tid så får motparten 20 dagar på sig att besvara bestridandet. Efter dessa 20 dagar kan beslut om betalningsskyldighet tas = anmärkning.
Som hjultomten skrivit är det viktigt att du ser till att bestridandet blir reggat hos kronofogden, kan därför vara bra att göra det per mail och be dom bekräfta med mailsvar. Deras mailadress finns på deras hemsida.
 

xrap

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Mars 2013
Meddelanden
85
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
10 dagar efter första brevet kommer påminnelsen, där har du 5 dagar på dig att skriva på att du mottagit ärendet. När du skrivit på har du 10 dagar på dig att inkomma med bestridande, viktigt att det inkommer innan det gått 10 dagar !. Så du har åtminstone 25 dagar på dig efter att första brevet kom. Bestrider du ärendet i tid så får motparten 20 dagar på sig att besvara bestridandet. Efter dessa 20 dagar kan beslut om betalningsskyldighet tas = anmärkning.
Som hjultomten skrivit är det viktigt att du ser till att bestridandet blir reggat hos kronofogden, kan därför vara bra att göra det per mail och be dom bekräfta med mailsvar. Deras mailadress finns på deras hemsida.

Ok bara för att få klart för mig, så detta brev jag fick nu ska jag inte göra mycket med utan jag kommer få en påminnelse?
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 876
Mottagna reaktioner
153
Poäng
417
Eller så bestrider du och betalar när du får lön?
Skriver du på utan att agera får du en anmärkning efter 10 dagar och då är livet inte kul.
 

sebb

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
4 Juni 2012
Meddelanden
260
Mottagna reaktioner
31
Poäng
157
När bestrider man ärendet, är det i samband med att man skickar delgicningskvittot. Ska mqn lägga en egen lapp k där man skriver detta?
 

sol

Kunnig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
14 September 2011
Meddelanden
121
Mottagna reaktioner
3
Poäng
22
När bestrider man ärendet, är det i samband med att man skickar delgicningskvittot. Ska mqn lägga en egen lapp k där man skriver detta?
Går bra att skriva direkt på delgivningskvittot att du bestrider ärendet
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp