• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

900,000:- blancolån, svårt att betala. Vad göra?

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 079
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Exakt så lät det när jag förklarade min situation, de frågade inte ens vad jag har för ränta osv på lånen medans det är högst relevant, de brydde sig inte heller om hur mycket dessa lån kostar mig i månaden.

Låter att eftersom jag alltid har betalat mina fakturor bryr de sig inte ett dugg.
Vad tycker du att en myndighet ska svara?

Kronofogden följer endast den lagstiftning som styr den verksamhet de bedriver, skuldrådgivning är inte en del av verksamheten.

Sök skuldsanering eller släpp skulderna och låt saken ha sin gång.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 079
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
Kronofogdens jobb (i detta fallet) är att hjälpa en eller flera gäldenärer att få tillbaka sina pengar genom tex utmätning av egendom, eller det vanligaste är väl utmätning av lön. Däremot så är det inte kronofogdens arbete att sätta upp avbetalningsplaner, det får gäldenär eller möjligen Inkasso sköta.
Gäldenären lånar pengar, borgenären lånar ut pengar, i övrigt har du alldeles rätt.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Starkt att du har hållit dig ifrån spelet. Inte hundra på detta men kan vara ett försök om du inte får något när du söker via förmedlare.
Det är väl troligtvis skuldbördan jämfört med inkomst som sätter käppar i hjulet. Nu när räntor har gått upp kanske bankerna är försiktigare och kanske sätter gränsen för hur mycket belånad man får vara.
Om det inte finns någon annan möjlighet skulle jag i ditt läge boka något möte på en större bank och helt ärligt förklara läget varför du har fått skuldbördan. Sen behöver du nog visa kontoutdrag så dom ser att du har varit spelfri. Kanske också bra om du kan visa att du går behandling. Sen får du hoppas på att dom tycker att det känns värt att ta risken att samla en större summa. Men som sagt, bara en idé
Har aldrig haft problem att söka lån förut, det senaste jag tog var ett samlingslån på 450,000:- till 8% ränta för 1.5 år sedan, men nu får jag inte ett enda erbjudande.

Verkar verkligen som att bankerna stramat åt hur de ger ut lån nuförtiden.

Så man är fast i en loop där ingen ens vill ta i mig med handskar, man får låta allt förfalla känns det som.

Jag menar jag har aldrig någonsin varit försenad med en betalning/faktura, varför är min kreditvärdighet skit då enligt dem? Har haft lån i 7 år.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Har 900,000:- i blancolån med 11-14% ränta, sker det ännu en räntehöjning blir det svårt att betala. Har snålat in på allt jag kan, lät alla kreditupplysningar försvinna men fick inga nya lån ändå. Har ringt bankerna och de vill absolut inte hjälpa mig, även att jag förklarade att jag troligtvis inte kommer kunna betala, vill de inte ha betalt?


  • Inga betalningsanmärkning
  • Ingenting hos kronofogden
  • Inga kreditupplysningar (nu 2 senaste veckan)
  • 500.000:- deklarerad inkomst
  • Ej beviljad skuldsanering
  • Kan inte söka nya lån
  • Kan inte förhandla ner räntan

Vad har jag för alternativ? kronofogden vill nog att jag släpper allt, helt stört att man inte får hjälp innan det går så långt?

Känns som jag är väldigt nära på att sluta betala till dessa giriga idioter när ingen vill hjälpa mig.
Det låter väldigt hårt med tanke på dina förutsättningar. Har jag förstått dig rätt. Du sökte ett samlingslån för att få ner räntan? Fyllde du i att lånet var till för att lösa in andra/annat lån (med sämre ränta underförstått)?
jag själv har två kreditupplysningar med Uc på 2,7% med likande förutsättningar och hoppas kunna byta ut ett lån mot ett bättre snart. Blir smått nedslagen av att du inte fått erbjudande med noll förfrågningar. Som sagt om bankerna fått uppfattning att du vill utöka din totala skuldbörda istället för inlösen helst med krav, då kan jag förstå att de drar öronen åt sig. Hur mkt sökte du och hade du bockat i inlösen?
 
Senast ändrad:

Kraputt

V.I.P
Poäng: 687
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
694
Mottagna reaktioner
824
Poäng
687
Jag vet inte om du börjar nysta det här i fel ände. Som andra har sagt är kronofogdens uppgift inte att hjälpa skuldsatta med sina skulder, utan de finns där för att de som har lånat ut pengar till någon ska få tillbaka pengarna. Det finns andra instanser som hjälper skuldsatta. Jag har t.ex. haft god hjälp av kommunens skuldrådgivare på så sätt att jag var tvungen att bena ut min situation i kontakten med dem, och att till slut komma fram till en plan att jobba med.

Du uppger att du har 900k i blancolån, men hur många långivare är det? Hur mycket betalar du till varje? Är det så att du har många dyra sms-lån som kostar skjortan varje månad? Gör gärna en detaljerad lista i Excel på det.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Det låter väldigt hårt med tanke på dina förutsättningar. Har jag förstått dig rätt. Du sökte ett samlingslån för att få ner räntan? Fyllde du i att lånet var till för att lösa in andra/annat lån (med sämre ränta underförstått)?
jag själv har två kreditupplysningar med Uc på 2,7% med likande förutsättningar och hoppas kunna byta ut ett lån mot ett bättre snart. Blir smått nedslagen av att du inte fått erbjudande med noll förfrågningar. Som sagt om bankerna gått uppfattning att du vill utöka din totala skuldbörda istället för inlösen helst med krav, då kan jag förstå att de drar öronen åt sig. Hur mkt sökte du och hade du bockat i inlösen?
Jag blev skitförvånad rent ut sagt, jag var helt säker på att jag skulle få massa erbjudanden det har jag alltid fått. Sökte samlingslån på 440,000:- för att lösa ett stort lån med hög ränta.

Via lendo fick jag 0 erbjudanden, försökte direkt efter via sambla och fick ett lån på 180,000 med 20% ränta..

Ja bockade i att allt skulle lösa ett dyrt lån men verkade inte spela någon roll.

Så nu har jag 2 kreditupplysningar, känns inte värt att testa igen?
 
Senast ändrad:

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Jag vet inte om du börjar nysta det här i fel ände. Som andra har sagt är kronofogdens uppgift inte att hjälpa skuldsatta med sina skulder, utan de finns där för att de som har lånat ut pengar till någon ska få tillbaka pengarna. Det finns andra instanser som hjälper skuldsatta. Jag har t.ex. haft god hjälp av kommunens skuldrådgivare på så sätt att jag var tvungen att bena ut min situation i kontakten med dem, och att till slut komma fram till en plan att jobba med.

Du uppger att du har 900k i blancolån, men hur många långivare är det? Hur mycket betalar du till varje? Är det så att du har många dyra sms-lån som kostar skjortan varje månad? Gör gärna en detaljerad lista i Excel på det.
Nej har bara 3 lån totalt.

440,000:- 14%
390,000:- 11.5%
70,000:- 11.5%

Har fasta kostnader på 22,000:- per månad som måste betalas, där inkluderas lånen såklart.

Sedan tillkommer allt annat, tro mig när jag säger att jag inte har många ören över.
 

Hopp123

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
17 Mars 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
90
Poäng
257
Verkligen trist får jag säga. Nu gäller det att inte göra fler ansökningar då det riskerar försämra för dig ytterligare. Lider med dig att du kämpat dig hit med ett spelberoende och lyckats hålla dig från spel och tagit dina betalningsåtaganden på allvar för att riskera insolvens/ personlig kk nu. Kämpa lite till! Troligtvis befinner vi oss i kulmen av stormen gällande ränteläget, allmän oro med nästan daglig uppdatering från kronofogden om personliga- och företagskonkurser. Även om räntan inte kommer störtdyka nästa år räcker det med lite sänkningar för att marknaden ska våga se ljuset i tunneln och häva sin restriktiva utlåning och sänka sina räntor i förlängningen.
 

spelmissbrukande

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
4 September 2023
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
10
Poäng
51
Verkligen trist får jag säga. Nu gäller det att inte göra fler ansökningar då det riskerar försämra för dig ytterligare. Lider med dig att du kämpat dig hit med ett spelberoende och lyckats hålla dig från spel och tagit dina betalningsåtaganden på allvar för att riskera insolvens/ personlig kk nu. Kämpa lite till! Troligtvis befinner vi oss i kulmen av stormen gällande ränteläget, allmän oro med nästan daglig uppdatering från kronofogden om personliga- och företagskonkurser. Även om räntan inte kommer störtdyka nästa år räcker det med lite sänkningar för att marknaden ska våga se ljuset i tunneln och häva sin restriktiva utlåning och sänka sina räntor i förlängningen.
Vilket fint svar, bara räntan inte fortsätter höjas då är det fler än jag som får problem på riktigt det kan jag lova.

Som sagt jag klarar mig just nu, men det är precis.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp