• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

1 milj i blanco, samlingslån eller förhandla ränta?

Karlstroem90

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 December 2021
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hur mycket kostar dig lånen varje månad? Finns det möjlighet för dig att amortera extra varje månad? Hade jag varit i din sits hade jag sett över mina månadsutgifter, försökt kapa utgifter där det går och slängt in så mycket som möjligt i lånen som extraamorteringar. Lever du snålt och utan några extravaganser kommer du relativt fort kunna arbeta ned din totala skuld och förbättra utsikterna för ett framtida samlingslån. Med lite motivation och disciplin så går det! Ett tips är att jämka på skatten och slänga in dessa pengar rakt in i lånen varje månad.

Jag skulle avråda dig ifrån att ta lån utanför UC utifrån din redan höga skuldbörda. Det riskerar att förvärra din situation. Hade jag varit i dina skor hade jag kämpat på enligt ovan.
Dom lånen kostar mig ca 15-16tusen /månad. Har stor familj med 5 hemmavarande barn varav 3 st under 3år, så alla övriga pengar går till dom.
Hur fungerar skattejämkning?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
695
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Okej, brukar folk göra så? Att nyttja icke-uc krediter för att bättra på sin Uc?
Ja många gör så innan dom söker samlingslån för att förbättra UCn. Inte alltid det bästa eftersom det finns många dyra krediter utan UC men finns några seriösa som man kan använda kortsiktigt. Men håller med föregående om att försök amortera extra och skattejämka. Avvakta med nya låneansökningsr. Finns massa nyttigt här på forumet, ser att du är ganska ny och sök runt lite är mitt tips, finns massa bra trådar sedan tidigare. Jämka vore toppen i ditt fall eftersom du kan få ut mer pengar varje månad och ibland är det bra att "låna av staten"då ett ev restskatt inte innebär räntor såvida du inte missköter någon inbetalning.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 077
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Ja många gör så innan dom söker samlingslån för att förbättra UCn. Inte alltid det bästa eftersom det finns många dyra krediter utan UC men finns några seriösa som man kan använda kortsiktigt. Men håller med föregående om att försök amortera extra och skattejämka. Avvakta med nya låneansökningsr. Finns massa nyttigt här på forumet, ser att du är ganska ny och sök runt lite är mitt tips, finns massa bra trådar sedan tidigare. Jämka vore toppen i ditt fall eftersom du kan få ut mer pengar varje månad och ibland är det bra att "låna av staten"då ett ev restskatt inte innebär räntor såvida du inte missköter någon inbetalning.
Fast om man har skatt att få tillbaka så är det du som har lånat ut pengar till staten. Räntefritt...
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
695
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Fast om man har skatt att få tillbaka så är det du som har lånat ut pengar till staten. Räntefritt...
Så är det absolut. Tänkte mer att man kan jämka för mycket också vilket jag själv gjort det här året och kommer få kvarskatt sen. Men det ser jag som ett räntefritt lån av staten. Har liksom kunnat betala av dyra småkrediter under tiden och tjänat på det.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 077
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Så är det absolut. Tänkte mer att man kan jämka för mycket också vilket jag själv gjort det här året och kommer få kvarskatt sen. Men det ser jag som ett räntefritt lån av staten. Har liksom kunnat betala av dyra småkrediter under tiden och tjänat på det.
Jobbade med en amerikan som tyckte svenskar var lustiga: "Ni blir överlyckliga en gång om året när ni får tillbaka pengar ni lånat ut räntefritt till staten"
Får numera ofta betala innan avdrag, efter att ha lagt in resor går jag allt som oftast plus minus noll. Ett upplägg jag kan leva med.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jobbade med en amerikan som tyckte svenskar var lustiga: "Ni blir överlyckliga en gång om året när ni får tillbaka pengar ni lånat ut räntefritt till staten"
Får numera ofta betala innan avdrag, efter att ha lagt in resor går jag allt som oftast plus minus noll. Ett upplägg jag kan leva med.
Övertidspass kan strula till det..
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 644
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
927
Dom lånen kostar mig ca 15-16tusen /månad. Har stor familj med 5 hemmavarande barn varav 3 st under 3år, så alla övriga pengar går till dom.
Hur fungerar
Dom lånen kostar mig ca 15-16tusen /månad. Har stor familj med 5 hemmavarande barn varav 3 st under 3år, så alla övriga pengar går till dom.
Hur fungerar skattejämkning?
Det finns flera bra trådar om Skattejämkning i forumet. Enkelt innebär det att du istället för att få ut en klumpsumma tillbaka på skatten (på de räntor du betalar för dina lån) portionerar ut det per månad. Du betalar lägre skatt och får tillbaka mer på din lön. Jag kan verkligen rekommendera dig att jämka och pytsa in så mycket du kan på din lån. Lycka till!
 

Kafkakafka

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 December 2021
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
jag hade lånat så mycket som möjligt och köpt grejer på avbetalning.

sen söker du hjälp mot något, om du inte är spelberoende eller shoppingberoende så hitta på något problem som gjort att du har så mycket lån. Pengarna har väl gått till något?

sen släpper du allt till kf. sök skuldsanering 1 år senare. du kommer få sanering.

det är iaf snabbaste vägen. aldrig att du lyckas betala bort allt det här på 5-6 år om du inte typ dubblar din lön.
 

Kafkakafka

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
30 December 2021
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
men vill du slösa bort livet o betala på skulderna i 20 år så är väl tipsen du fått av övriga rätt bra. lycka till.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp