• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Överklaga KFM beslut om skuldsanering?

brödmannen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 Maj 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej tänkte höra ifall det är någon som har överklagat skuldsanerings beslut och fått rätten på sin sida?

Vad var anledningen ni blev nekad skuldsanering?

och hur lång tid tog det för er från att ni skickade in överklagan tills ni fick svar från tingsrätten?

Det är så att jag fick ett inledande för några månader sen med beslut att jag inte kan betala inom överskådlig tid . blev ju skit glad och tänkte att jag va tvungen och ringa till kommunens budget och skuldrådgivning bara för att kolla vad som kan göra att dom skulle kunna neka mig efteråt.

hon sa mer eller mindre att för att bli nekad efter ett inledande så måste man ha skickat in fel uppgifter eller något som du har gjort t.ex tagit nya lån etc

så tänkte skit bra jag har skickat in korrekta uppgifter och inte tagit några nya lån så jag va ju 99% säker på att jag äntligen skulle få skuldsanering

sen kommer beskedet att jag blir nekad skuldsanering med anledningen att jag kan betala mina skulder inom överskådlig tid... vilket är konstigt eftersom i första bedömning som dom gjorde så kunde jag inte betala inom överskådlig tid


lite information angående mina skulder o så

Ålder 30-35

Skulder närmare 1.2m

lön runt 40k brutto
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kokka12

Viktig medlem
Poäng: 22
Blev medlem
7 Oktober 2021
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
4
Poäng
22
Hej !
Jag har sökt skuldsanering andra gången då var det 2021 i september 599 290 då fick jag samma ;
Vi bedömer att du kan betala dina skulder på egen hand inom överskådlig tid. Vi har tagit hänsyn till din betalningsförmåga i förhållande till skuldernas storlek, inklusive räntor och kostnader som är kopplade till skulderna. Vi har dessutom använt en förhöjd buffert för oförutsedda förändringar av din ekonomi.
Vi har i prognosen beaktat din ålder, hälsa, familjesituation och en rimlig inkomstutveckling.
Vi bedömer att du inte är så svårt skuldsatt att du uppfyller kraven för skuldsanering. Vi avslår därför din ansökan.
I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om det är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
sökte min 3 gången skuldsanering i Maj nu och skulden ligger på 750 000 kr räntan har bara ökat men skulderna har inte gått ner . Förstår inte riktigt vad kronofogden inte vill men tror inte knappt att man kommer bli av med skulden utan den ökar bara mer varje månad . Hoppas verkligen du får skuldsanering snart :)
 

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
42
Mottagna reaktioner
24
Poäng
91
Borde man då inte kunna få ta del av deras uträkning för att se hur de tänkt sig att man ska köra att betala av skulden?
Jag själv har ansökt och har ungefär samma situation som du Brödmannen, ålder och summa på skulden, där enbart räntan på lånen är högre än lönen jag får, vilket säger sig själv inte går runt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ingen här har fått skuldsanering beviljad av domstol, några har fått återförvisning, dvs att domstolen skickar tillbaka der till kronofogden för ny prövning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Räkna med ett par månader hos tingsrätt. Den här typen av ärenden är inte prioriterad
 

brödmannen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 Maj 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Räkna med ett par månader hos tingsrätt. Den här typen av ärenden är inte prioriterad

enligt hon på budget och skuldrådgivningen kommer det inte ta så lång tid utan typ 2-3 veckor men sen va som är verklighet är ju en annan sak dom sa 6-7 veckor när jag fick inledande men gick typ 3 månader

Hej !
Jag har sökt skuldsanering andra gången då var det 2021 i september 599 290 då fick jag samma ;
Vi bedömer att du kan betala dina skulder på egen hand inom överskådlig tid. Vi har tagit hänsyn till din betalningsförmåga i förhållande till skuldernas storlek, inklusive räntor och kostnader som är kopplade till skulderna. Vi har dessutom använt en förhöjd buffert för oförutsedda förändringar av din ekonomi.
Vi har i prognosen beaktat din ålder, hälsa, familjesituation och en rimlig inkomstutveckling.
Vi bedömer att du inte är så svårt skuldsatt att du uppfyller kraven för skuldsanering. Vi avslår därför din ansökan.
I detta beslut har vi inte gjort någon bedömning av om det är skäligt att bevilja skuldsanering för dig.
sökte min 3 gången skuldsanering i Maj nu och skulden ligger på 750 000 kr räntan har bara ökat men skulderna har inte gått ner . Förstår inte riktigt vad kronofogden inte vill men tror inte knappt att man kommer bli av med skulden utan den ökar bara mer varje månad . Hoppas verkligen du får skuldsanering snart :)
inledde dom skuldsanering för dig och sen nekade eller fick du ej inledande?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
enligt hon på budget och skuldrådgivningen kommer det inte ta så lång tid utan typ 2-3 veckor men sen va som är verklighet är ju en annan sak dom sa 6-7 veckor när jag fick inledande men gick typ 3 månader


inledde dom skuldsanering för dig och sen nekade eller fick du ej inledande?

Hur det ska gå till vet jag inte, det normala är ju att alla parter ska få minst en chans på sig att yttra sig, bara den processen tar uppåt en månad, sen ska någon ha tid att skriva förslag till beslut och beslut ska tas.
Till det är det inte prioriterat heller, så inför sommar tar det säkert längre tid. Man prioriterar brottmålshandläggning högre, särskilt i de fall där personer sitter häktade, under ett par månader på sommaren hinner man nog inte med så mycket annat.

Man bör generellt inte ta det budget och skuldrådgivarna säger om sanning.
 

brödmannen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 Maj 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hur det ska gå till vet jag inte, det normala är ju att alla parter ska få minst en chans på sig att yttra sig, bara den processen tar uppåt en månad, sen ska någon ha tid att skriva förslag till beslut och beslut ska tas.
Till det är det inte prioriterat heller, så inför sommar tar det säkert längre tid. Man prioriterar brottmålshandläggning högre, särskilt i de fall där personer sitter häktade, under ett par månader på sommaren hinner man nog inte med så mycket annat.

Man bör generellt inte ta det budget och skuldrådgivarna säger om sanning.
Kan ju tänka mig att det beror vilken tingsrätt som tar hand om de är det en storstad kommer det troligen ta längre tid än "normalt"

sen tycker man ju att personen som har jobbat med det i x antal år borde ju veta på ett ungefär hur lång tid det brukar ta sen antar jag att vad som händer är att tingsrätten beslutar igentligen bara om dom tycker att det va ett felaktigt beslut eller inte.ag tror ju knappast att alla parter får yttra sig när det är tingsrätten som tar hand om det utan så som jag har fattat det som så går dom igenom ärendet och tar ett beslut som sen skickas till kronofogden och så får dom göra en "ny" utredning med en ny handläggare
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Kan ju tänka mig att det beror vilken tingsrätt som tar hand om de är det en storstad kommer det troligen ta längre tid än "normalt"

sen tycker man ju att personen som har jobbat med det i x antal år borde ju veta på ett ungefär hur lång tid det brukar ta sen antar jag att vad som händer är att tingsrätten beslutar igentligen bara om dom tycker att det va ett felaktigt beslut eller inte.ag tror ju knappast att alla parter får yttra sig när det är tingsrätten som tar hand om det utan så som jag har fattat det som så går dom igenom ärendet och tar ett beslut som sen skickas till kronofogden och så får dom göra en "ny" utredning med en ny handläggare

Eller tvärtom, mindre stad, mindre tingsrätt, färre domare, under sommarmånaderna behöver dom hushålla ännu mer med den tid dom har.
Det var en väldigt lång mening, men nej, budet och skuldrådgivare har inte nödvändigtvis koll nej. Det du verkar fått till dig från din rådgivare stärker min uppfattning om det.
Och parterna bör absolut få yttra sig, det är en ganska grundläggande princip..
 

brödmannen

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
28 Maj 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Eller tvärtom, mindre stad, mindre tingsrätt, färre domare, under sommarmånaderna behöver dom hushålla ännu mer med den tid dom har.
Det var en väldigt lång mening, men nej, budet och skuldrådgivare har inte nödvändigtvis koll nej. Det du verkar fått till dig från din rådgivare stärker min uppfattning om det.
Och parterna bör absolut få yttra sig, det är en ganska grundläggande princip..
det som jag fattar det som är ju att jag överklagar det beslut som kronofogden har gjort vilket inte har med lånförmedlarna o göra utan mer beslutet dom fattade vilket var att jag kan betala mina skulder inom överskådlig tid sen när dom inleder skuldsanering så gör ju dom en utredning och skickar detta tilla parter då får ju dom tycka till som sen tingsrätten få ta del av (antar jag) så att dom ska tycka till igen har ja ju svårt o tro men men det kanske är så vet ej

sen klart att jag litar på budget o skuldsanerings personen som har jobbat med det i 20+ år troligen har ju den personen vart med en hel del när det kommer till sånt här så varför skulle den personen inte ha koll?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp