• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Brixo - Lån utan UC
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Vivus har stämt mig i tingsrätten

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 599
Mottagna reaktioner
6 175
Poäng
4 147
Det är inget brott att inte betala räkningar, så oavsett vad domen resulterar i så ger den inget avtryck i belastningsregistret.
En anhörig till mig blev dömd för att inte betala sitt lån och sen inte medverka i tingsrätten, hans tredskodom står i lexbase.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
En anhörig till mig blev dömd för att inte betala sitt lån och sen inte medverka i tingsrätten, hans tredskodom står i lexbase.
Ja, och? Lexbase har inget som helst med belastningsregistret att göra. Det är bara en databas med domar, varav en del gäller brottmål.

Belastningsregistret är en förteckning över allt olagligt som du har haft för dig. Många brott i belastningsregistret syns aldrig på Lexbase (till exempel fortkörningar som man snällt erkänner och betalar).

Att du inte har betalat en räkning är inget som du kan hamna i belastningsregistret för.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 840
Mottagna reaktioner
1 828
Poäng
1 277
En anhörig till mig blev dömd för att inte betala sitt lån och sen inte medverka i tingsrätten, hans tredskodom står i lexbase.
Domen fastställde hans förpliktelse att betala och villkoren för detta.
"Dömd för" används i brottmål.
 

office

Kunnig medlem
Poäng: 156
Blev medlem
22 November 2023
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
43
Poäng
156
Till att börja med så tycker jag TS ska åberopa att Vivus inte följer konsumentkreditlagen. Den är tvingande men det verkar Vivus inte ha fattat. De får inte ha 2 veckors uppsägningstid på lånen, måste vara 4 eller längre.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp