• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Vad händer med leasing om jag inte kan betala?

Filifjonkan

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
16 Januari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej alla!
Jag leasar en bil och har två och ett halvt år kvar innan avtalet löper ut. Problemet är nu att jag har blivit sjukskriven på obestämd tid vilket påverkar ekonomin oerhört, då jag även har andra lån som jag inte vet hur jag ska få råd att betala. Är det någon som vet om det är omöjligt att bryta avtalet och lämna tillbaka bilen utan att få betala för resterande hyror?
Om jag får en skuld på resterande hyror och inte kan betala den, skickas det då vidare till inkasso eller direkt till kfm? Detta gäller Volvo finans.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snartså

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
17 April 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
12
Poäng
42
Ring dom ju tidigare desto bättre. Brukar gå att köpa sig loss för en avgift.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Hej alla!
Jag leasar en bil och har två och ett halvt år kvar innan avtalet löper ut. Problemet är nu att jag har blivit sjukskriven på obestämd tid vilket påverkar ekonomin oerhört, då jag även har andra lån som jag inte vet hur jag ska få råd att betala. Är det någon som vet om det är omöjligt att bryta avtalet och lämna tillbaka bilen utan att få betala för resterande hyror?
Om jag får en skuld på resterande hyror och inte kan betala den, skickas det då vidare till inkasso eller direkt till kfm? Detta gäller Volvo finans.
Det är inte omöjligt att avsluta leasingen i förtid, men det kommer kosta en rejäl slant troligen. En procentsats, något i bakhuvudet säger 35% av återstående kostnad.
 

Filifjonkan

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
16 Januari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Okej, ja då blir det en rätt så saftig summa då.. Vet du om Volvo finans har sitt egna inkasso eller skickar dom det till någon extern?
 

Puhaa

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
28
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Okej, ja då blir det en rätt så saftig summa då.. Vet du om Volvo finans har sitt egna inkasso eller skickar dom det till någon extern?
Ring de imorgon och återkom, jag vill minnas att man ska betala 40% av återstående hyra
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Avtalet ger dig ingen rätt att förstidslösa avtalet, men möjlighet kan endå finnas så håller med föregående i tråden att du ska kontakta dom imorgon önskar dig lycka till och krya på dig.:)
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Du valde inte försäkringen för sjukdom/arbetslöshet?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Det brukar bli en väldigt hög avgift om man vill återlämna bilen i förtid, som ställs utifrån hur många månader som finns kvar på avtalet.

Ett annat alternativ är överlåtelse, dvs du försöker hitta någon som vill överta leasingavtalet. På blocket och marketplace är ställen att annonsera detta på, samt bland släkt & vänner så klart.
 

Filifjonkan

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
16 Januari 2024
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du valde inte försäkringen för sjukdom/arbetslöshet?
Jo jag har den, men som alltid med försäkringar så ser dom till att det blir svårt att få ut på den. Ska den gälla är det sjukdomar som cancer, stroke, ms mm, så där kvalar jag tyvärr inte in
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp