• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad blir totalkostnaden vid företagsleasing? Avgiften + förmånsvärde?

Kebabtallrik

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 Juli 2022
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Jag har inte riktigt fattat hur jag ska räkna ut totala kostnaden när det kommer till företagsleasing. Jag har ett AB och kikar på företagsleasing VS privatleasing, oavsett vilket så tänker jag betala ut samma NETTOlön som jag ger mig själv nu, oavsett vad bilen kostar. Om bilen har en leasingavgift på 10,000kr inkl.moms och ett förmånsvärde på 5000kr, blir då totalkostnaden 15000kr? Någon som har koll? Tänker som sagt inte sänka min lön utan snarare höja bruttolönen (pga. förmånsvärdet?), så totalkostnaden för företaget är det enda intressanta för mig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
452
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Jag har inte riktigt fattat hur jag ska räkna ut totala kostnaden när det kommer till företagsleasing. Jag har ett AB och kikar på företagsleasing VS privatleasing, oavsett vilket så tänker jag betala ut samma NETTOlön som jag ger mig själv nu, oavsett vad bilen kostar. Om bilen har en leasingavgift på 10,000kr inkl.moms och ett förmånsvärde på 5000kr, blir då totalkostnaden 15000kr? Någon som har koll? Tänker som sagt inte sänka min lön utan snarare höja bruttolönen (pga. förmånsvärdet?), så totalkostnaden för företaget är det enda intressanta för mig.
Förmånsvärdet blir ju inte direkt en kostnad på det viset, har du en lön på 20 000 kr så kommer skatten beräknas på 25 tkr istället för 20 tkr, som ett exempel. Så skatteavdraget blir ju högre.
 

Kebabtallrik

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 Juli 2022
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Förmånsvärdet blir ju inte direkt en kostnad på det viset, har du en lön på 20 000 kr så kommer skatten beräknas på 25 tkr istället för 20 tkr, som ett exempel. Så skatteavdraget blir ju högre.
Ok, så om jag har en bruttolön på 40,000kr i nuläget, så kommer skatter/avgifter beräknas på 45k? Så den extra kostnaden blir alltså inte förmånsvärdet utan skillnaden i skatter/avgifter på 40k vs 45k? Fattar jag rätt?:p
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
452
Mottagna reaktioner
175
Poäng
367
Ok, så om jag har en bruttolön på 40,000kr i nuläget, så kommer skatter/avgifter beräknas på 45k? Så den extra kostnaden blir alltså inte förmånsvärdet utan skillnaden i skatter/avgifter på 40k vs 45k? Fattar jag rätt?:p
Ja, förmånsvärdet är inget som dras av på lön som ett avdrag. Utan det är som du skriver, att det läggs på bruttolönen som skatten beräknas på. Så skatteavdraget blir ju högre så din nettolön minskar, men inte med den summan som förmånsvärdet är på.
Här är en bra sida där du kan se vad skillnaden blir i skatt på 40 kontra 45 tkr

 

Kebabtallrik

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 Juli 2022
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Ja, förmånsvärdet är inget som dras av på lön som ett avdrag. Utan det är som du skriver, att det läggs på bruttolönen som skatten beräknas på. Så skatteavdraget blir ju högre så din nettolön minskar, men inte med den summan som förmånsvärdet är på.
Här är en bra sida där du kan se vad skillnaden blir i skatt på 40 kontra 45 tkr


Okej, då fattar jag. Men det är ju "bra" nyheter för mig då antar jag, då jag i nuläget när jag börjat kika på bilar trott att avgift inkl.moms + förmånsvärdet varit den totala kostnaden hehe.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 707
Företaget betalar arbetsgivaravgift på förmånen också, i detta fallet 1.571 kr. Ska du stå för drivmedel privat eller gör företaget det? Om företaget gör det så blir det uppräkning med förmånsvärde på drivmedel också. Endast halva momsen är avdragsgill på leasingavgiften.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp