• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Vad är rimligt att ha i bolån?

RonG

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
2 Maj 2018
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
1
Poäng
2
Som rubriken, vad är rimligt att ha i bolån?

Exempel
60k i lön totalt två personer brutto
2 barn

Kontantinsats bör finnas i gamla huset.

Vet att det finns bolån-kalkylatorer... Men den säger inget om vad som är rimligt i verkligheten... Därav min fråga. Vad tycker du?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Skulle säga att det är väldigt individuellt. Inkomsten i sig säger inte så mkt utan man måste även titta på utgifterna man har varje månad.
Så jag skulle svara att det ni har råd att betala är rimligt.
Vi har lånekostnader på ca 17 000 kr/månad utöver bolån och csn så vi har precis råd med vårt bolån på 1,5 m. Men hade vi haft som andra mer "normala" familjer lägre utgifter för lån och krediter, så hade vi haft råd med dyrare bolån.
Sen vill man inte att mer än halva inkomsten ska försvinna till bolånet, man vill leva lite.
Så vad är rimligt för er med era förutsättningar?
 

Skuldfrisjäl

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
5 December 2023
Meddelanden
94
Mottagna reaktioner
68
Poäng
186
Allt är så klart relativt men när räntan låg på 1-2% kunde det vara rimligt att ha 3-4 miljoner i lån i en mindre storstad. Nu är den siffran kanske 1-2 miljoner istället... (Högst personlig åsikt!)
Vi har strax över en miljon och det är lagom för oss.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 791
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Som rubriken, vad är rimligt att ha i bolån?

Exempel
60k i lön totalt två personer brutto
2 barn

Kontantinsats bör finnas i gamla huset.

Vet att det finns bolån-kalkylatorer... Men den säger inget om vad som är rimligt i verkligheten... Därav min fråga. Vad tycker du?
Att man klarar 7 % i ränta över tid.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 552
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Med så pass låg inkomst och 2 barn skulle jag hoppas att man inte har mycket över miljonen
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Med så pass låg inkomst och 2 barn skulle jag hoppas att man inte har mycket över miljonen
Det är inte jätte dåligt ! Skulle en person ha 60k så skulle den få låna betydligt mer än miljonen och man skulle klara betydligt mer än miljonen med ! Räknade lite hos Länsförsäkringar på 60k i inkomster två personer ! 2,8 miljoner inga problem !
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Går räntorna, elpriset, bensinen, matpriser upp så blir det ganska snart ett problem.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Det är inte jätte dåligt ! Skulle en person ha 60k så skulle den få låna betydligt mer än miljonen och man skulle klara betydligt mer än miljonen med ! Räknade lite hos Länsförsäkringar på 60k i inkomster två personer ! 2,8 miljoner inga problem !
Räknade du på 2 barn också? Och att man har kostnader för barnomsorg och resor till och från jobbet etc?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Lekte lite på SBABs kalkyl och jisses vad mycket de tyckte man kunde låna!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp