• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tas ny upplysning vid leverans? (WW finans)

Kebabtallrik

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 Juli 2022
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Hej,

Vi beställde företagsleasing för cirka ett år sedan och om en vecka är det dags att hämta bilen. Under året (för circka sex månader sedan) så sket det sig med en stor kund (de konkade) och vi fick en anmärkning då skatten kom in ett par veckor för sent. Nu är allt frid och fröjd med bra resultat och vinst etc. Men nu oroar jag mig för att de ska ta en ny koll inför leverans och därför inte låta oss hämta ut bilen p.g.a. anmärkningen. Någon som har erfarenhet av detta? En kreditupplysning gjordes (både på bolaget och på mig privat) när bilen beställdes, och avtal har skrivits på.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Ett år... är inte snabba ryck där inte.

Jag skulle gissa att man efter så lång tid gör ny upplysning, på ett år hinner ju mycket hända och det vore ju pinsamt att lämna ut bil till tex bolag i konkurs
 

Henke054

Kunnig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
30 Juli 2022
Meddelanden
294
Mottagna reaktioner
63
Poäng
207
Nej Lasse, är uc och avtal gjort så görs ej kontroll vid leverans. Gäller både företag som privatleasing. (Exempelvis om man privat beställer och leverans sker 8mån senare.)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Okej, då hoppas man dom har koll nog att inte lämna ut till dom som inte tänkt betala.
 

Kebabtallrik

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
10 Juli 2022
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Nej Lasse, är uc och avtal gjort så görs ej kontroll vid leverans. Gäller både företag som privatleasing. (Exempelvis om man privat beställer och leverans sker 8mån senare.)
Vad jag kan se står det iaf. inget i avtalet om att de kan vägra lämna ut bilen vid förändrande ekonomiska förutsättningar eller liknande, men förhoppningsvis gör det inte ens någon ny kontroll. Oavsett om det är lugnt så är det ju tråkigt att fläckas ner av extra upplysningar. Så hoppas det inte är något att oroa sig för. Läste någon tråd på FB om någon som råkat ut för detta dock, i dennes fall fanns dock en notis i det finstilta.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Vw finans verkar inte ha någon större krav på intern skötsamhet.
Har sett flera där man bevisligen misskött tidigare leasingavtal (så passa att det gått till betalningsföreläggande) och trots det beviljats ny leasing.
 

Lexoz

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
14 Oktober 2021
Meddelanden
133
Mottagna reaktioner
56
Poäng
177
Det tas en upplysning till vid leverans. Fick en vid beställning en vid lev. Nyligen beställt och fått min bil.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Vw finans verkar inte ha någon större krav på intern skötsamhet.
Har sett flera där man bevisligen misskött tidigare leasingavtal (så passa att det gått till betalningsföreläggande) och trots det beviljats ny leasing.
Av personlig erfarenhet så fungerar det så, hade under min leasing ett par fakturor som gick till inkasso (Svea), samt någon som skickades till KFM. Dock betalades den direkt när jag fick delgivning, eller iaf inom 10 dagar.
Men jag fick förlängd leasing i ytterligare 12 månader, utan ny upplysning dessutom :oops:.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Av personlig erfarenhet så fungerar det så, hade under min leasing ett par fakturor som gick till inkasso (Svea), samt någon som skickades till KFM. Dock betalades den direkt när jag fick delgivning, eller iaf inom 10 dagar.
Men jag fick förlängd leasing i ytterligare 12 månader, utan ny upplysning dessutom :oops:.
Jag har sett där man fått ut en ny bil igen
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp