• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Spar/buffertkonto oro.

Sanna65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hoppas jag ställer frågan i rätt forum och tråd.

Jag har en fråga angående spar och buffertkonto.
Jag har inga skulder men min man har skulder på kf som han nyligen har fått en löneutmätning på.
Men jag har en stor oro då jag har ett spar och buffertkonto där jag lägger in pengar varje månad från min lön och är nu rädd för att kf kommer att ta från det kontot för att betala min mans skulder.
Vi har båda samma bank (handelsbanken) med både gemensamma och egna konton där vi fördelar pengarna för alla räkningar varje månad.
Lönekontot för oss båda är tex gemensamt där jag får in lön den 18.e och min man den 25.e.

Hur bör jag tänka och vad gör kf när dom ser att det finns pengar på olika konton och dessutom ett sparkonto även om den står i mitt namn ?
Eftersom vi är gifta så misstänker jag att kf även kommer att kolla min ekonomi samt mina konton och vilken bank jag har.
Bör jag vara orolig och bör jag ev byta bank så vi har olika lönekonton samt för mitt sparkonto eller kan jag ha kvar handelsbanken och i så fall bara öppna nytt konto för lön och sparande som enbart står på mitt namn.

Ligger just nu sömnlös över vad kf gör och kan göra tanke på att vi är gifta och har gemensam ekonomi och även samma bank.
Och så orolig att dom tömmer mitt sparkonto som behövs i framtiden när min pension kommer att bli låg.

Sanna//
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 637
Mottagna reaktioner
7 050
Poäng
4 807
Är det inte enklast att ändra om bland era konton så bara du får tillgång till några konton och han till andra? Ring till banken och fråga. Att ni inte har några gemensamma konton!
 

Sanna65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Är det inte enklast att ändra om bland era konton så bara du får tillgång till några konton och han till andra? Ring till banken och fråga. Att ni inte har några gemensamma konton!
Vi har både egna och några gemensamma konton på handelsbanken. Vissa har vi gemensamt då vi har autogiro på flera av räkningarna som ex försäkringarna.
Sedan har han några egna konton och även jag samt ett sparkonto som står i mitt namn.
Men frågan är om kf kan gå in på sparkontot för att dra av från min mans skulder ?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 637
Mottagna reaktioner
7 050
Poäng
4 807
Vi har både egna och några gemensamma konton på handelsbanken. Vissa har vi gemensamt då vi har autogiro på flera av räkningarna som ex försäkringarna.
Sedan har han några egna konton och även jag samt ett sparkonto som står i mitt namn.
Men frågan är om kf kan gå in på sparkontot för att dra av från min mans skulder ?
Om kontot är bara i ditt namn så kan inte kf se det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 684
Mottagna reaktioner
12 966
Poäng
9 787
Kontona han står med på dyker upp. Dina egna konton måste man ta in manuellt om man tycker det behövs
 

Sanna65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Kontona han står med på dyker upp. Dina egna konton måste man ta in manuellt om man tycker det behövs
Eftersom vi är gifta och den gemensamma ekonomin förmodligen räknas in så kommer kf troligtvis gå in på mina konton också och då är frågan om kf kan ta från ex mitt sparkonto.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 684
Mottagna reaktioner
12 966
Poäng
9 787
Om det kan utredas att pengarna är hans ja.
 
Senast ändrad:

Sanna65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Till sparandet lägger jag över från min lön när jag får den 18.e.
Men sedan fördelar vi lönerna till räkningarna på olika konton. Vissa är gemensamma och andra är våra egna.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 637
Mottagna reaktioner
7 050
Poäng
4 807
Är det inte bättre att ni inte har några gemensamma konton om du är orolig att dina pengar ryker? Så kan han göra över hans del för räkningar till ditt konto. Det går att ändra autogiro.
 

Sanna65

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
30 April 2024
Meddelanden
12
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Är det inte bättre att ni inte har några gemensamma konton om du är orolig att dina pengar ryker? Så kan han göra över hans del för räkningar till ditt konto. Det går att ändra autogiro.
Fast frågan återstår fortfarande ifall kf kan ta pengar från mitt eller mina konton oavsett om vi har samma bank eller om jag byter bank.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp