• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

"Släppa allt", "lönemätning", "skuldsanering" osv

Conrad

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
16 Januari 2019
Meddelanden
181
Mottagna reaktioner
72
Poäng
217
Hej!
Har insett att min lånebörda har stuckit iväg igen och nu känner jag väl att jag börjar närma mig vägs ände.
Finns det någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara vad det innebär att "släppa allt" som en del skriver om. Vad är skillnaden mellan löneutmätning och skuldsanering osv?
Hur går man till väga? Måste man besöka en budget- och skuldrådgivare innan man ansöker om skuldsanering? Har hört något om att man inte får ha några nya skulder för att ansöka om skuldsanering? Vad räknas som "nya"?
Hur lever man i väntan på skuldsanering? Får man då behålla alla pengar som annars hade gått till att betala av lån? Är det tillåtet att under den tiden bygga upp en buffert inför kommande sanering? Och hur lång tid kan det ta innan skuldsaneringen kommer igång?
Jag har barn och vill så klart att han och min sambo ska drabbas så lite som möjligt av hur jag har ställt till det.
Får man behålla en större del av pengarna vid löneutmätning jämfört med skuldsanering? Fördelar/nackdelar med löneutmätning jämfört med skuldsanering?
Inser att de här frågorna säkert är besvarade många gånger, men har inte energin att ta mig igenom och söka efter trådar just nu....Tacksam för hjälp.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
”Släppa allt” brukar betyda att man slutar betala på allt annat än det mest nödvändiga ( dvs man betalar hyra, el, bredband, telefon, ev bolån om man har det och sådant man inte klarar sig utan som busskort). Och man slutar betala på lån, krediter osv. Förslagsvis så klipper man ev kreditkort och slutar köpa saker mot faktura och avbetalning. Så småningom får man kravbrev, inkasso, betalningsanmärkningar och skuldsaldo hos kronofogden. Och löneutmätning, om man inte hunnit ansöka om skuldsanering och fått inledande.
Löneutmätning pågår så länge det behövs för att betala av skulderna som tyvärr ofta ökar istället för att minska pga man inte lyckas betala ens räntorna. Skuldsanering pågår i 5 år sedan är man klar. Det är samma uträkning av förbehållsbelopp för båda, men i skuldsanering får man dessutom behålla en buffert och man har två betalningsfria månader.
 

Helena27

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Får man ingen buffert på löneutmätning bara förbehållsbelopp?
 

Jenle

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
26 Juli 2023
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
20
Poäng
101
Ingen buffert. Lyckas du spara ihop några kronor finns det även en risk att de pengarna ryker vid den årliga redogörelsen av inkomster och utgifter.
Är det skillnad om man köpt viktiga saker för det som blivit över? Kan det drabba att man får mindre i förbehållsbelopp då?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 765
Mottagna reaktioner
1 011
Poäng
867
Är det skillnad om man köpt viktiga saker för det som blivit över? Kan det drabba att man får mindre i förbehållsbelopp då?
Du kan inte få ett mindre förbehållsbelopp. Det är ett fastställt belopp. Men du kan ju köpa vad du vill m ditt förbehållsbelopp o då är det ju du själv som för betala ur egen ficka s a s, från ditt förbehållsbelopp.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 765
Mottagna reaktioner
1 011
Poäng
867
Hej!
¤Finns det någon som på ett pedagogiskt sätt kan förklara vad det innebär att "släppa allt" som en del skriver om.
*
När inte pengarna längre räcker hur mkt man än försöker så börjar man släppa sin skulder. Först får du oändligt med brev, sms, mail, telefonsamtal fr dem du är skyldig.
Det går först till inkasso o sen till KFM. Ibland går det direkt till KFM.

¤Vad är skillnaden mellan löneutmätning och skuldsanering osv?
* En löneutmätning pågår tills skulden är betald så i princip hur många år som helst. Du har inga betfria månader och häller ingen buffertpeng.
* En skuldsanering är alltid 5 år. Själva betalplanen kan dock vara korta under vissa omständigheter och då handlar det oftast om att man har barn som lidit länge över föräldrars skulder.
* I en skuldsanering har du 2 st betfria månader per år plus att du även tillräknas en buffert varje månaden. Tanken m både buffert o betfria månader är att de ska täcka allt oförutsäett som kan hända under fem år.

¤Hur går man till väga? Måste man besöka en budget- och skuldrådgivare innan man ansöker om skuldsanering?
*
Det är inte ett måste men ses av KFM som positivt då de, förutsatt att de är duktiga på sitt jobb kan hjälpa till med ansökan. Det är en del av att man ska ha gjort allt man kunnat innan.
Har man god koll på vilka skulder man har så kan man så klart skriva sin egen ansökan. Jag skötte både min och makens ansökan (2016 skickade vi in) och vi fick beviljat o är färdiga sen maj-22.

¤Har hört något om att man inte får ha några nya skulder för att ansöka om skuldsanering? Vad räknas som "nya"?
*
Nej nya skulder är inte bra för då har man inte visat en tydlig brytpunkt att man slutat låna. Vad som räknas som nya skulder finns inget ordentligt svar på.
Sen är det ju inte enbart om du är kval insolvent som avgör om du får skuldsanering. Det är en del men många fler saker tittas på. Så ett nytt lån behöver inte bli ett avslag om det finns annat som talar starkt för sanering.

¤Hur lever man i väntan på skuldsanering? Får man då behålla alla pengar som annars hade gått till att betala av lån?
*
Har du hunnit få löneutmätning så kommer den att fortsätta tills ett ev inledande. Då avslutas löneutm o du får nu en summa du själv ska betal in varje månad.
Fortsätt betala dina fasta kostnader. Jag betalade bort några mindre skulder under tiden. Viktigt att veta att när man får inledande så får man inte betala på några lån el krediter då detta ses som gynnande av borgenär.

¤Är det tillåtet att under den tiden bygga upp en buffert inför kommande sanering?
*
Javisst kan du spara ihop en buffert men har dessa pengar isf nån annanstans då KFM kan mäta ut kontanta medel om du har skulder hos KFM.

¤Och hur lång tid kan det ta innan skuldsaneringen kommer igång?
*
För min del gick det från ansökan nov-16 till inledande maj-17 och slutligen beviljad sep-17.
Det är lång väntetid nu så du får nog räkna med 4-5 månader innan en första kontakt med en ahndläggare.

¤Jag har barn och vill så klart att han och min sambo ska drabbas så lite som möjligt av hur jag har ställt till det.
*
De kommer ju att ta hänsyn till även din sambos inkomst. Tjänar han mer så förväntas han ta en större del av era gemensamma kostnader.
Har du barn finns också chansen att du får kortare betalplan på 3-4 år men själva saneringen är alltid 5 år.

¤Får man behålla en större del av pengarna vid löneutmätning jämfört med skuldsanering?
*
Nej du får mer med skuldsanering pga buffert o betalfria månader. Men det får du för att du förväntas också kunna klara av vabb, egen sjukdom el andra kostnader som kan komma under åren med bufferten och de två bet.fria månaderna varje år.

¤Fördelar/nackdelar med löneutmätning jämfört med skuldsanering?
*
Med skuldsanering blir du Skuldfri efter 5 år men en löneutmätning kan pågå i många år.


Om du får avslag på din ansökan kommer det att stå i den skälet avslaget. Jag tycker inte alls du ska kasta in en ny ansökan direkt. Åtgärda först det som var anledningen till avslaget och skicka sen in en ny ansökan.
Ett beslut kan överklagas om du anser att du fått avslag på fel grunder, om det skulle bli så.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
Tack för ett informativt svar.
En liten fråga ang punkt 5. "Många väljer att släppa lånen i samband med ansökan och spara så mycket som möjligt i hopp om att bli beviljad." Men det betyder då att arbetsgivare osv blir kontaktad om det i väntan på skuldsanering blir en löneutmätning?
För att du måste visa att du inte kan fortsätta betala. Kan du betala dina skulder och inte behöver släppa dom så finns det ingen anledning att bevilja dig skuldsanering. Det är en stor anledning till varför det är viktigt att släppa dom i samband med ansök. Lever man på gränsen och släpper dom så ser kfm snabbt att man aldrig kommer kunna komma ikapp, man blir mer skälig. Dessutom som sagt hinner man spara en del.

Det finns dom som har levt på väldigt små marginaler och blivit beviljad skuldsanering även om dom fortsätter betala. Men det ser mycket bättre och mer skäligt ut om man släppt allt när det kommer till granskningen efter 4-5 månader. De flesta, både på forumet, handläggare och kommunen verkar vara överens att man har mycket högre chans att bli beviljad om man släppt allt.

Sen tar det ca 3-4 månader från att man släpper skulderna till att dom gått genom påminnelse och inkasso till att dom kommer hos KFM.

Sen om man drar ut på det lite i alla steg med föreläggande, delgivning, betalningskrav, utredning etc så tar det ytterligare minst ett halvår innan utmätningsbesked kommer till dig och arbetsgivare.

Det vill säga att du hinner med 2 ansökningar innan arbetsgivaren får reda på det (om du fått nej på båda, får du ja på först eller andra ansökan får jobbet aldrig veta att du är hos kfm). Dessutom om du inte blir beviljad på första 2 ansökningarna så har du minst 9 fulla löner. Kan köpa sånt du behöver, gömma undan lite pengar etc och förbereda dig ordentligt inför utmätning.
 
Senast ändrad:

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
Kan man inte få löneutmätning där emellan då?
Släpper du dina skulder idag och söker skuldsanering idag så kan du inte få låneutmätning före du fått besked om skuldsanering.

Tar 4 månader innan skulderna ens når kronofogden. Efter det säkert ett halvår innan utmätning kan påbörjas. Du hinner få nej på första ansökan och nej på andra ansökan innan utmätning startar.

Med dagens väntetider så har du 2 chanser till skuldsanering på dig innan utmätning startar. Vill du vara säker på det.

Så sök skuldsanering sen betala alla räkningar en sista gång. Säg att du söker skuldsanering 28e oktober precis efter du betalat alla räkningar. Sen betalar du allt i november med, men släpper allt 28e december. Då hinner du garanterat med 2 chanser att få skuldsanering innan utmätning påbörjas.

Det bästa är att få första ansökan nekad, men andra ansökan godkänd precis innan utmätning ska börja, för då börjar aldrign en utmätning och man hinner spara så mycket det bara går från typ 8 löner och har ett rejält startkapital till att skuldsaneringen börjar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp