• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsatt anhörig, hjälp!

Tempjul

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Hej! Det har varit en tuff senaste tid där det uppdagats att en nära anhörig är grovt skuldsatt. Vi i närmsta familjen ska försöka hjälpa till ekonomiskt nu, men vill få ett helhetsgrepp om den här personens skulder innan vi lånar ut pengar. Det finns i dagsläget inget förtroende för den anhöriga och vi vill säkerställa att det inte är värre än vad som redan uppdagats.

Finns det något sätt att få uppgifter om alla lån den anhöriga har just nu? Förstår inte om jag som privatperson kan begära kreditupplysning om en annan person. Och vad skulle den i så fall visa? Några tips på vilken tjänst jag kan använda mig av?
Tack!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 772
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Nej det finns inte någon sådant sätt.
En kreditupplysning visar inte nödvändigtvis allt.
Deklarationen visar de allra flesta man betalat ränta till, men det förutsätter att man betalat också.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 599
Mottagna reaktioner
6 175
Poäng
4 147
Hej! Det har varit en tuff senaste tid där det uppdagats att en nära anhörig är grovt skuldsatt. Vi i närmsta familjen ska försöka hjälpa till ekonomiskt nu, men vill få ett helhetsgrepp om den här personens skulder innan vi lånar ut pengar. Det finns i dagsläget inget förtroende för den anhöriga och vi vill säkerställa att det inte är värre än vad som redan uppdagats.

Finns det något sätt att få uppgifter om alla lån den anhöriga har just nu? Förstår inte om jag som privatperson kan begära kreditupplysning om en annan person. Och vad skulle den i så fall visa? Några tips på vilken tjänst jag kan använda mig av?
Tack!
Ni kan ringa till kronofogden och få information om ev skuldsaldo där om ni har hens personnummer.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 599
Mottagna reaktioner
6 175
Poäng
4 147
Om ni ska hjälpa till så begär total insyn på konton och en UC.
 

Tempjul

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
8
Poäng
26
Okej, tack alla för era svar! Är så orolig att den anhöriga ska undanhålla flera skulder pga skam och en övertro på att kunna lösa situationen själv. Vill ju hjälpa till med att göra en hållbar planering inför framtiden, men känns svårt när jag inte känner att jag kan lita på att det personen säger fullt ut.

Önskar att det fanns en tjänst som redovisade samtliga skulder en person har på ett överskådligt sätt.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Sätt er tillsammans och gå igenom allt. Logga in på t.ex. https://www.minuc.se/min-upplysning och köp en egen upplysning.
Många inkassobolag har även "mina sidor" där ni kan tillsammans med personen logga in och kontrollera vilka skulder som finns.
Be även om att ni får se i Kivra för en del har säkert hamnat där också om personen har aktiverat Kivra.
Gamla deklarationer samt Kronfogden kan vara bra att söka info.

Ett tips dock att inte skuld- eller skambelägga personen för då är risken att inte allt kommer fram. Han/hon vet nog allt för väl hur illa det är och salt i såren tar er inte framåt.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
Deklarationen som kommer om 5 veckor tillsammans med att ringa kronofogden så bör alla skulder eller nära hittas. Finns något enstaka inkasso eller bank som inte rapporterar in till deklarationerna.

Finns det något starkt beroende (spel/shopping/droger/lyx etc)så måste detta behandlas, superviktigt - hjälper väldigt sällan att bara betala en persons skulder och gå vidare. Annars sitter personen om 1-2 år med stor sannolikhet på nya skulder och är i liknande situation igen och ni har kastat bort familjepengarna förgäves.

Du anar inte hur många trådar som öppnats på detta forum där anhörig har hjälpt en person ekonomiskt, sedan har den personen med beroende fått bättre kreditbetyg och sett chansen att dra på sig massvis av nya lån för att fortsätta spela eller vad det handlar om. Personen som fått hjälp kanske håller sig 6-18 månader och tänker jag ska aldrig mer göra om detta, men minnet är kort och återfall är jättevanligt, gamla vanor svåra att bryta utan behandling (inget att underskatta!).
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp