• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering söka eller inte

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
193
Poäng
366
Men skuldsanering är väl inte hårdare än löneutmätning? Snarare tolkat de som man får behålla "lite" mer vid skuldsanering
Jag har ingen erfarenhet av skuldsanering, men blir du beviljad finns det möjlighet till en mindre buffert, beroende på situation, samt två betalningsfria månader per år.

Du kan ha förbehållsbeloppet som riktmärke om hur mycket du får behålla Oavsett om det blir löneutmätning eller om du blir beviljad skuldsanering så uppfattar jag det som att du i ditt fall har mer pengar över per månad.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 765
Mottagna reaktioner
1 011
Poäng
867
Men skuldsanering är väl inte hårdare än löneutmätning? Snarare tolkat de som man får behålla "lite" mer vid skuldsanering
Skuldsanering är existensminimum i 5 år. Men du får en lite buffert varje månad (jag hade 700 kr) plus att juni o dec är betalfri. Men tänk på att buffert o dessa betalfria månader är till för att tex täcka upp för sjukfrånvaro, tandläkare, nya glasögon o liknande. I en sanering får du inte anstånd med något utan du ska betala in samma summa varje månad oavsett om du får mindre lön nån månad pga sjukfrånvaro el vabb.
 

Biggi

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
24 Oktober 2021
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
Skuldsanering är existensminimum i 5 år. Men du får en lite buffert varje månad (jag hade 700 kr) plus att juni o dec är betalfri. Men tänk på att buffert o dessa betalfria månader är till för att tex täcka upp för sjukfrånvaro, tandläkare, nya glasögon o liknande. I en sanering får du inte anstånd med något utan du ska betala in samma summa varje månad oavsett om du får mindre lön nån månad pga sjukfrånvaro el vabb.
Precis. Känns ändå som en stor lättnad om man hade fått skuldsanering. Har noll marginaler idag och har typ inte haft en sjukfrånvaro dag på fler år för har inte haft råd o vara sjuk eller vabba. Plus jobbat flera 100 timmar över/år. Vid skuldsanering hade man sluppit all denna stress då de inte hjälper om man tjänar massa mer!
Trotts de känns de så fel o inte betala av sina lån på riktigt sätt!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp