• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering när?

lyrke

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
8 Mars 2022
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej, jag har levt med löneutmätning sen 2021-06.
Släppte allt till kronofogden 2021-03
Har skickat in flera ansökningar om skuldsanering, senast jag fick avslag var 2023-08 pga att lånen uppkommit förnära inpå i tid.
Skickade in en ny ansökan 2024-02 och väntar på beslut gällande den.
Har ca 1.8 miljoner i total skuld hade ca 1.4 när jag släppte allt.
Har inte tagit några nya lån men har uppkommit lite skulder i form av trafikförsäkringsföreningen då jag missat att betala bilförsäkringen och fick byta försäkringsbolag.

Har varit och träffat Budget och skuldrådigvare på kommunen som hjälpt med alla ansökningar. Och som sa att så små belopp i helheten är inget kfm bryr sig om.

Ska man överklaga om man blir nekad en gång till?

Sen så har jag en fråga, jobbar åt en svensk arbetsgivare nu men har dykt upp en möjlighet att jag kan bli anställd i Norge och få min lön utbetald på Norskt bankkonto men jag bor fortfarande kvar i Sverige, om jag blir beviljad skuldsanering denna gång så är det ju uppgifter från min nuvarande arbetsgivare, vad ska man göra då? Kommer ju isåfall ha 0 i inkomst i Sverige om jag hoppar på Norge tåget.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 800
Poäng
1 277
Hej, jag har levt med löneutmätning sen 2021-06.
Släppte allt till kronofogden 2021-03
Har skickat in flera ansökningar om skuldsanering, senast jag fick avslag var 2023-08 pga att lånen uppkommit förnära inpå i tid.
Skickade in en ny ansökan 2024-02 och väntar på beslut gällande den.
Har ca 1.8 miljoner i total skuld hade ca 1.4 när jag släppte allt.
Har inte tagit några nya lån men har uppkommit lite skulder i form av trafikförsäkringsföreningen då jag missat att betala bilförsäkringen och fick byta försäkringsbolag.

Har varit och träffat Budget och skuldrådigvare på kommunen som hjälpt med alla ansökningar. Och som sa att så små belopp i helheten är inget kfm bryr sig om.

Ska man överklaga om man blir nekad en gång till?

Sen så har jag en fråga, jobbar åt en svensk arbetsgivare nu men har dykt upp en möjlighet att jag kan bli anställd i Norge och få min lön utbetald på Norskt bankkonto men jag bor fortfarande kvar i Sverige, om jag blir beviljad skuldsanering denna gång så är det ju uppgifter från min nuvarande arbetsgivare, vad ska man göra då? Kommer ju isåfall ha 0 i inkomst i Sverige om jag hoppar på Norge tåget.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Beloppen kanske inte är så viktiga, precis som du säger, att du fortsätter att skuldsätta dig är värre.
 

lyrke

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
8 Mars 2022
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Nån som har koll på hur jag ska gå tillväga om jag tar anställningen i Norge och taxerar ingenting i Sverige och sen blir beviljad skuldsanering.
Ska jag betala som vanligt eller ska jag begära omprövning direkt?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
656
Mottagna reaktioner
334
Poäng
487
Nån som har koll på hur jag ska gå tillväga om jag tar anställningen i Norge och taxerar ingenting i Sverige och sen blir beviljad skuldsanering.
Ska jag betala som vanligt eller ska jag begära omprövning direkt?

Det är på samma premisser som för alla andra som har skuldsanering ompröva om din lön har blivit 4000-5000 kr netto mer i månaden.Du ska ju redovisa din inkomst från Norge i din svenska deklaration ialla fall.
 

lyrke

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
8 Mars 2022
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Det är på samma premisser som för alla andra som har skuldsanering ompröva om din lön har blivit 4000-5000 kr netto mer i månaden.Du ska ju redovisa din inkomst från Norge i din svenska deklaration ialla fall.
Ska man redovisa inkomst om man jobbar åt ett Norskt bolag, får lön utbetald till Norskt bankkonto? Och skattar i Norge?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 760
Mottagna reaktioner
1 003
Poäng
867
Nån som har koll på hur jag ska gå tillväga om jag tar anställningen i Norge och taxerar ingenting i Sverige och sen blir beviljad skuldsanering.
Ska jag betala som vanligt eller ska jag begära omprövning direkt?
Har du ingen taxerad inkomst i Sverige så ska du nog inte räkna med att få någon skuldsanering.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 684
Mottagna reaktioner
12 966
Poäng
9 787
Borgenärerna är fiffiga ibland, och i vissa andra länder är det inte så svårt att ta fram inkomstuppgifter. Är inkomsten ungefär den du har i beslutet är det väl okej. Har du betydligt högre har du problem
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 760
Mottagna reaktioner
1 003
Poäng
867
Hur kommer det sig? Om jag ändå sköter inbetalningarna tänker jag?
Ja har du beviljad sanering o sköter betalningarna så är det så klart inget hinder. Men borgenärerna kan ju börja undra om du 0-taxerar o ändå betalar in så det är ju viktigt att du omprövar om din inkomst ökar väsentligt mkt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp