• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skatteåterbäring vid Skuldsanering

Svart Kaffe

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
29 Mars 2019
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
228
Poäng
417
Jag frågade min handläggare om skatt eftersom jag har en hel del körning, hon sa skatten är mina pengar…men säkert olika svar vem du frågar..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Fiskmås

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Augusti 2023
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
66
Poäng
196
Jag frågade min handläggare om skatt eftersom jag har en hel del körning, hon sa skatten är mina pengar…men säkert olika svar vem du frågar..
Ja. Oavsett vem du frågar så kan jag garantera dig att det är inte den personen som kommer att avgöra ett omprövande som eventuellt inkommer från dina borgenärer.
Att du sedan kan hänvisa till att den eller den på KF sa si och så är nog värt noll gällande omprövningen.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Kan också tycka det står ganska klart på kronofogdens hemsida att om det vunnit laga kraft så får man behålla skatten . Sen kan man ju alltid ompröva för att vara på den säkra sidan .
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Jag får tillbaka 27-30 tkr varje år i juni. Inne på fjärde året med skuldsanering. Har inte omprövat mitt beslut och handläggare har sagt att jag inte ska göra det eftersom det står i mitt brev i mitt beslut att jag får behålla min återbäring pga avståndet till och från jobbet. Min återbäring är inräknad i min betalplan.
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 71
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
16
Poäng
71
jag får väl omsöka den summan jag nu får och sedan se vad som händer
 

MRR

Kunnig medlem
Poäng: 71
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
108
Mottagna reaktioner
16
Poäng
71
Hej

nu närmar det sig Skatteåterbäring och skulle vilja veta av folk som varit med om detta har att säga..

oavsätt vad som skrivs här kommer jag ompröva det jag får, jag fick ca 50k förra återt och räknar med minst desamma detta år.

Gissar att folk som nydligen har fått skuldsanering har betalat rätt mycket skatt förra året, hur tänker ni ?

jag har fått beslut om skuldsanering för ca 2 veckor sedan
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Hej

nu närmar det sig Skatteåterbäring och skulle vilja veta av folk som varit med om detta har att säga..

oavsätt vad som skrivs här kommer jag ompröva det jag får, jag fick ca 50k förra återt och räknar med minst desamma detta år.

Gissar att folk som nydligen har fått skuldsanering har betalat rätt mycket skatt förra året, hur tänker ni ?

jag har fått beslut om skuldsanering för ca 2 veckor sedan
Ja, första året med skuldsanering, så kan man så klart få rätt mycket i skatteåterbäring om man betalade på sina lån året innan man fick saneringen, men när väl skuldsaneringen kommer igång och utbetalningen sker till borgenärerna, så brukar skatteåterbäringen sjunka rejält då de flesta borgenärer bokar inbetalningen mot kapitalbeloppet och inte mot räntan och då rapporterar så klart inte bolagen in till skatteverket.

Mitt första år med skuldsanering fick jag ca. 15tkr i återbäring. Därefter har jag årligen fått ca. 8tkr i retur. Vissa av mina borgenärer, bl. annat Intrum har valt att fortsätta boka inbetalt belopp mot upplupen ränta.
Detta har dom sedan rapporterat till Skatteverket.
 

Dado1

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
27 Juli 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Ja, första året med skuldsanering, så kan man så klart få rätt mycket i skatteåterbäring om man betalade på sina lån året innan man fick saneringen, men när väl skuldsaneringen kommer igång och utbetalningen sker till borgenärerna, så brukar skatteåterbäringen sjunka rejält då de flesta borgenärer bokar inbetalningen mot kapitalbeloppet och inte mot räntan och då rapporterar så klart inte bolagen in till skatteverket.

Mitt första år med skuldsanering fick jag ca. 15tkr i återbäring. Därefter har jag årligen fått ca. 8tkr i retur. Vissa av mina borgenärer, bl. annat Intrum har valt att fortsätta boka inbetalt belopp mot upplupen ränta.
Detta har dom sedan rapporterat till Skatteverket.
Kimsan du förklarar alltid bäst!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
går man in på Kronofogdens hemsida och slår upp skuldsanering - Återbäring får man upp det jag skickade ovan, tycker nedan är rätt tydligt..

Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.

sedan som jag skrev ovan kommer jag kontakta min handlägare när jag får veta.
Det är för att med en skuldsanering så får man oftast inga större summor i.återbäring utan det ska gå i princip jämt ut.
Får du en så pass stor summa tillbaka på skatten så bör du ompröva. Jag hade inte riskerat min skuldsanering
 

AnneLie

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
5 December 2019
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
11
Poäng
72
Kommer alltid skattepengarna in på bankkontot under skuldsanering? När jag hade inledande så drogs de direkt till kfm
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp