• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Sitta still i båten - Xix resa

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Startar en tråd för att ha ngnstans att följa progress under ett par år som blir tuffa på ett nytt sätt!

Jag har under flera år kämpat på och ”trivts” på ett sätt när det varit ”skarpt läge”, gått att förändra fort, spänningen att söka nya samlingslån, se UC-betyget förbättras ofta etc. Har varit mkt att lösa akuta saker med Vivus, Fairlo, kreditkort och trolla med knäna. Har lyckats komma ur det äntligen. Har erfarenhet av att vara utförsäkrad, gå på soc och liknande även om det var längesen. Kommer från ett hem med trasslig ekonomi och vill lyckas bättre själv och bryta det, men har nog inte riktigt självförtroendet eftersom jag ofta f*ckat upp igen.. tror väl inte det kan bli helt bra fast förutsättningarna kanske finns där på pappret.

Nu kommer en väldigt seg period och jag har sååå svårt för den typen av kontinuitet.

Jag har en bra inkomst, ca 45 totalt netto per månad från september nästa år (men ligger rätt nära det som föräldraledig också i år pga. extrajobb m.m). Jag har sänkt de fasta utgifterna till en rimlig låg nivå, och jag har två stora blancolån på totalt strax under 500 000 totalt som tuffar på. Räntan är inte toppen pga. inflationen men kommer inte söka nytt förrän tidigast när 2-3 (har 3 totalt) FF är borta samt ny årsinkomst inrapporterad, och det finns en reell chans till bättre ränta. Så till sommaren kanske.. UC är 0,6 nu och lär gå ner lite i januari och sen i juni.

Jag kommer söka preliminärt uppskov med skatten efter bostadsförsäljning och då måste jag 2025 betala hela skatten. Här kommer utmaningen att det saknas det mesta av det beloppet eftersom jag tagit från vinsten för att förbättra min situation. Blev nekad lånelöfte och insåg att jag inte hinner lyckas köpa ny bostad (= leva upp till bankens krav plus ha tillräcklig insats) innan uppskovstiden går ut.. minns inte exakta summan nu men kommer väl behöva spara ihop 175 000 minst.

Förutom de två blancolånen har jag ett kredikort kvar (Eurocard - syns ej på UC än) som jag använder lite för mkt men oftast betalar ner igen rätt snabbt på 1-3 mån. Har typ fobi för att betala med vanliga bankkortet ifall det inte skulle finnas pengar.. även om jag vet att det finns. Eller för att ha tömt kontot och sen kommer ngn stor oväntad räkning.. vad nu det skulle vara. Sen har jag en del på Klarna men jobbar på att shoppa mindre där och våga betala direkt istället.

Jag ska flytta under våren och ha dubbla hyror ett tag, plus går upp i hyra, men vill ha ett bättre boende om jag nu failat med att kunna köpa ngt. Så runt 50-70k lär det kalaset gå på. Behöver alltså leva väldigt snålt för att ha råd med hyror, flytt, plus spara ihop 175k. Trillar oftast dit av tristess när det är så.. börjar shoppa lite.. tar ngn semestertripp med barnen, beställer hem mat etc. Efter flytten finns inte extrajobbet kvar så inkomsten kommer typ halveras ett par månader innan september.

Vet inte riktigt hur man.. motiverar sig? när saker ska stå still och tuffa på och man ska leva snålt bara i flera år och orka kolla extrapriser i butik, alltid laga mat, och inget liksom händer? Jag har inga beroenden men är som person ändå ganska rastlös, lite impulsiv och gillar när saker går snabbt och effektivt.

Alla pengar som ev. blir över när skatten är ihopsparad till vill jag lägga på blancolånen och på att bygga upp en buffert (aldrig haft..) och sparande till barnen. Efter det kanske det går att börja spara till en insats trots allt.. men barnen hinner väl bli vuxna först :-/
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Nu ligger blanco-lånen på 485 000, Klarna-skuld på 4 100 och Kreditkortet på 52 000.
Har 3 000 kr kvar på kontot. Har sålt av från ISK för att täcka hyra för nya boendet, har ca 30k kvar där som lär behövas snart.

En FF (stor - förfrågan om lånelöfte) försvinner på lördag. Hoppas UC rör sig något då.

Behöver annars snåla järnet för att få ihop våren med de extra utgifterna.

Har slutat dricka kaffe och energidryck och köpt koffeintabletter, mkt billigare!
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
En liten update..!

UC låg på 0,5, sen tog flyttfirman en full UC tyvärr så den blev 0,7. Har två FF nu.

Blancolånen är på 476 000, Klarna har varit nollat men är nu på 17k. Behövde köpa en del möbler, men har också köpt en del onödigt för ett par k.

Kreditkortet är på 60k, så totalt sett har jag väl fuckat upp lite.

Det positiva är att jag hann kolla deklarationen. Inkomsten blir hela 638 000 för 2023, och underskottet mkt lägre än förra året. Kommer kunna hamna under 10% av inkomsten utan kvarskatt. Är så glad att jag kämpat på med extrajobben!

Bufferten är på 20k just nu. Behöver 35k för att täcka flytt och sista dubbla hyran, men får flytten på faktura (därav en FF..) så hoppas jag klarar det på april-lönen när det inte är dubbla hyror längre.

Senaste veckan har jag skärpt till mig och gjort flera storkok etc. med målet att spendera minimalt fram till nästa lön och utav den lönen.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 275
Mottagna reaktioner
1 105
Poäng
897
Känner igen mig en hel del. Jag började från 0 igen och hittar motivationen att göra det roligt.

Jag sparar på fonder till mig på Avanza, även barnspar där. Sen bospar och även buffert på sbab med ränta.

Har laddat ner spartracker där man kan spara från 5000 kr till 20 000 kr. Man lägger under en valfri summa varje dag eller när det passar. Från några kronor till hundralappar. Sen kalendrar där man planerar utgifter hela månaden.

Man bygger inte rom på en dag. Börja smått och ta en månad i taget långsamt!
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
En liten update..!

UC låg på 0,5, sen tog flyttfirman en full UC tyvärr så den blev 0,7. Har två FF nu.

Blancolånen är på 476 000, Klarna har varit nollat men är nu på 17k. Behövde köpa en del möbler, men har också köpt en del onödigt för ett par k.

Kreditkortet är på 60k, så totalt sett har jag väl fuckat upp lite.

Det positiva är att jag hann kolla deklarationen. Inkomsten blir hela 638 000 för 2023, och underskottet mkt lägre än förra året. Kommer kunna hamna under 10% av inkomsten utan kvarskatt. Är så glad att jag kämpat på med extrajobben!

Bufferten är på 20k just nu. Behöver 35k för att täcka flytt och sista dubbla hyran, men får flytten på faktura (därav en FF..) så hoppas jag klarar det på april-lönen när det inte är dubbla hyror längre.

Senaste veckan har jag skärpt till mig och gjort flera storkok etc. med målet att spendera minimalt fram till nästa lön och utav den lönen.
Många gånger tar man två kliv fram och ett tillbaka. Så snart ditt mer återhållsamma liv blivit en rutin så kommer mycket att sluta vara en kamp. Du fixar det!
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Ser bra ut. Från september med 45000 netto så kommer det se lysande ut! Bra jobbat!
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Känner igen mig en hel del. Jag började från 0 igen och hittar motivationen att göra det roligt.

Jag sparar på fonder till mig på Avanza, även barnspar där. Sen bospar och även buffert på sbab med ränta.

Har laddat ner spartracker där man kan spara från 5000 kr till 20 000 kr. Man lägger under en valfri summa varje dag eller när det passar. Från några kronor till hundralappar. Sen kalendrar där man planerar utgifter hela månaden.

Man bygger inte rom på en dag. Börja smått och ta en månad i taget långsamt!
Åh många bra tips där - tack! Har öppnat konto hos Avanza för att ha det målet i sikte liksom att börja spara i fonder där..
 

Xix

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
14 Maj 2017
Meddelanden
253
Mottagna reaktioner
117
Poäng
307
Nu har jag deklarerat! Skrev ner underskottet så allt som inte är på UC är borttaget. Blir 58k i underskott så under 10%, inkomsten går från 280k till 638k. Får ändå tillbaka 2k haha.

Har sökt preliminärt uppskov på vinst från bostadsförsäljningen.. hoppas det går igenom. Räknade ut att skatten kommer bli 106 000 så bättre (dvs. mindre) än jag trodde.. men skapligt mkt att spara ihop till ändå.

Sista dubbla hyran är betald och 5k kvar på buffertkontot just nu. Inväntar lönespec. med skräckblandad förtjusning.

Edit: just ja - ska fokusera lite några veckor på att sälja av lite prylar och möbler..! Hoppas det kan bli några tusen in. Håll tummarna!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Nu har jag deklarerat! Skrev ner underskottet så allt som inte är på UC är borttaget. Blir 58k i underskott så under 10%, inkomsten går från 280k till 638k. Får ändå tillbaka 2k haha.

Har sökt preliminärt uppskov på vinst från bostadsförsäljningen.. hoppas det går igenom. Räknade ut att skatten kommer bli 106 000 så bättre (dvs. mindre) än jag trodde.. men skapligt mkt att spara ihop till ändå.

Sista dubbla hyran är betald och 5k kvar på buffertkontot just nu. Inväntar lönespec. med skräckblandad förtjusning.

Edit: just ja - ska fokusera lite några veckor på att sälja av lite prylar och möbler..! Hoppas det kan bli några tusen in. Håll tummarna!
Bra jobbat, härligt när man kan börja skörda det man sått.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp