• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Söka bolån med höga blancolån

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Vi ska söka bolån nästa år och har ett blankolån på 290.000 kr. Funderar på om jag ska försöka få lån på Wästgöta för att det ska försvinna från UC. Vad tror ni?
Har du gjort bolåneinstitutens kalkyler om du klarar att få bolån med 290k i blancolån? Att man har större blancolån är inte nödvändigtvis ett hinder för att få bolån.
En sak att tänka på är att lösen av ett lån syns i UC som avslutad kredit och hänger kvar 1 år.

Någon som har koll på hur bolåneinstituten väger in i bedömningen om avslutade krediter, typ större blancolån som blivit löst nyligen?
Bilden är ett exempel på ett billån som jag slutbetalade i Februari. Med andra ord så syns senaste aktiviteten för ett lån som avslutats ett helt år om jag har rätt
1692397597799.png
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Utifrån vad jag hört när jag pratat med kundtjänsten för UC så syns inte lånet hos bankerna när en kreditupplysning görs. Om du kan bli av med ditt mindre lån på 57k så kommer historiken vara kvar för dig men inget som bankerna kommer se då den räknas som avslutas. Dock får du räkna med att det tar lite tid innan den syns som avslutad. Betalar du av lånet denna månaden, typ denna veckan så kommer det inte stå att den är avslutad förräns september och det är då man kan passa på att ansöka om bolånelöfte

Ah gott om bankerna inte ser historik över avslutade lån. Då har jag helt fel angående det jag skrev.
 

Goxu

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
28 Juli 2021
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
47
Poäng
157
Fast om ni kollar era tidigare UC förfrågningar så står det: Här kommer en sammanställning över den information som ...valfri bank... Hämtat om dig.

Och då är information om total skuld och antal kreditgivare de senaste 12 månaderna med. Så jag skulle förutsätta att banken får den informationen.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Fast om ni kollar era tidigare UC förfrågningar så står det: Här kommer en sammanställning över den information som ...valfri bank... Hämtat om dig.

Och då är information om total skuld och antal kreditgivare de senaste 12 månaderna med. Så jag skulle förutsätta att banken får den informationen.

Japp det stämmer. Då lär kreditgivare se totalskuldens utveckling, och i mitt fall kommer det gå från 260k till 100k denna månad, då jag blev beviljad +150k av Wästgöta för att lösa det ena blancolånet som syns i UC.
Frågan är hur det kommer påverka UC-score? Förhoppningsvis blir övertagande av bolånet aktuellt om 1 år och då har det andra blancolånet amorterats ner helt, och inga fler skulder finns som syns i UC.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
För mig provade Wästgöta att se om det erbjudande de kom fram till först kunde höjas. De gjorde 1 Bisnode och två Kreditz-körningar och beviljade +150k tillslut. Kravet var att de skötte lösen själva för att slutbetala mitt största blancolån, d.v.s de gjorde ingen utbetalning till mitt bankkonto. Det är ett annuitetslån vilket jag inte är jätteförtjust i. Ni som har Wästgöta, hur går det till att amortera extra och om det sker frekvent typ 1 gång per månad? För min del är det inte aktuellt förrän om 1 år iofs.
 

Fattiggrisen

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
27 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
44
Poäng
157
Har du gjort bolåneinstitutens kalkyler om du klarar att få bolån med 290k i blancolån? Att man har större blancolån är inte nödvändigtvis ett hinder för att få bolån.
En sak att tänka på är att lösen av ett lån syns i UC som avslutad kredit och hänger kvar 1 år.

Någon som har koll på hur bolåneinstituten väger in i bedömningen om avslutade krediter, typ större blancolån som blivit löst nyligen?
Bilden är ett exempel på ett billån som jag slutbetalade i Februari. Med andra ord så syns senaste aktiviteten för ett lån som avslutats ett helt år om jag har rätt
Visa bilaga 3491
Hej,

Jo vi får låna ändå, men man får låna mer om blancolånet inte syns.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Ni som funderar på att söka Wästgötalånet: Det är samma som Julalånet och de har 1% ränterabatt och 0:- i uppläggningsavgift om man är med i JulaClub så ni inte missar detta.
 

Krediternasjudas

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Oktober 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Ni som funderar på att söka Wästgötalånet: Det är samma som Julalånet och de har 1% ränterabatt och 0:- i uppläggningsavgift om man är med i JulaClub så ni inte missar detta.
Hur tuffa är dessa då med tanke på att Wästgöta typ aldrig beviljar lån?
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
264
Mottagna reaktioner
88
Poäng
246
Hur tuffa är dessa då med tanke på att Wästgöta typ aldrig beviljar lån?

De är nog rätt kinkiga att erbjuda lån då deras räntesättning är mycket konkurrenskraftig om man jämför med traditionella blancolån som syns på UC.
Bisnode-upplysningen bör nog vara rätt ren och visa god kreditvärdighet. Jag hade 8 på skalan och en tidigare upplysning (Vimla)
De gjorde två Kreditz-körningar mot min bank. Det är förmodligen här som det mesta avgörs hur mycket som beviljas för sökt lånebelopp.
Ingen utbetalning gjordes till mitt bankkonto. De skötte lösen helt av ett blancolån på 150k jag hade som syns på UC.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp