• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Regressrätt mot fd partner

tretorn76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej! Sitter i en sits nu när jag tidigare varit utsatt för våld i nära relationer av min expartner, med även ekonomiskt våld. Jag gick med på att ta vara medlåntagare på ett blancolån med en avbetalningstid på 10 år, inget avtal skrevs oss emellan. Det återstår ca 8,5 år kvar på lånet och under de sista 10 månaderna har expartnern slutat betala och jag har fått stå på hela delen för att inte jag själv ska hamna hos KFM. Banken är inte intresserade av att hjälpa mig alls, och troligtvis skulle inte min expartner få låna heller och struntar i att betala trots uppmaning. Jag gick därför till KFM med den första armorteringen som partnern inte betalade och efter 4 månader hade de fått tag i hen och hen bestred skulden med hänvisning til att hen inte hade råd. Vet att jag har rätt till regress, men då måste jag gå till Tingsrätt för att få hjälp. Och jag antar jag bara kan söka regress på den halva delen som expartnern inte betalat? Problemet är att tack vare den stora amorteringen så går knappt min egen ekonomi ihop. Jag har inte ekonomisk möjlighet att anlita en jurist för detta och hemförsäkringen täcker inte detta i rättsskyddet. Har inte råd att betala ansökningsavgfiten till TR heller och är livrädd att om jag väl skulle vinna målet och få skulden fastställd, kommer det även att gälla framtida inbetalningar? Vad händer om partnern inte kan betala trots en vinnande dom, blir jag tvungen att ta juristkostnaderna i praktiken? KFM kan inget göra något så länge jag inte har en dom på det. Har funderat på att försöka ta ett lån med bättre villkor, men då kommer inte expartnerns namn att stå på det och jag kan väl i så fall inte söka regress på det heller? Många tankar när man sitter i rävsaxen...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 565
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Om du får en dom så kommer den bara att omfatta den skuld /månadsbetalningar som du angett, vilket torde vara dom förfallna, Sen kan du begära verkställighet hos KFM för det, och kan få hålla på någon eller några månader innan det blir betalt den vägen, sen får du fortsätta på samma vis hela vägen.

Det vanliga i det där läget är att man väntar till hela är avbetalt och kräver på halva summan då, annars kommer du ha mängder med ärenden hos kfm och tingsrätt.

Om han tar till jurist, så är det han som får betala de kostnaderna, men vinner han målet så har han rätt att få de ersatta av dig, men själva betalningen mellan juristen och exet är en sak mellan de två.

Nytt lån som löser det gamla skulle ju lösa det som jag skrev 2 rader upp, dock jäkligt tråkigt om du förlorar den tvisten.
 

tretorn76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Om du får en dom så kommer den bara att omfatta den skuld /månadsbetalningar som du angett, vilket torde vara dom förfallna, Sen kan du begära verkställighet hos KFM för det, och kan få hålla på någon eller några månader innan det blir betalt den vägen, sen får du fortsätta på samma vis hela vägen.

Det vanliga i det där läget är att man väntar till hela är avbetalt och kräver på halva summan då, annars kommer du ha mängder med ärenden hos kfm och tingsrätt.

Om han tar till jurist, så är det han som får betala de kostnaderna, men vinner han målet så har han rätt att få de ersatta av dig, men själva betalningen mellan juristen och exet är en sak mellan de två.

Nytt lån som löser det gamla skulle ju lösa det som jag skrev 2 rader upp, dock jäkligt tråkigt om du förlorar den tvisten.
Tack Lasseman för dina tips!
Har gjort vissa efterforskningar via UC och KFM och det är svårt att "lugga en flintskallig". Men säg rent teoretiskt att jag tar ett lån i en annan bank (med bättre villkor/räntor) och löser hela lånet (inkl ex partnerns del). Finns det fortfarande stora möjligheter att jag kan gå till TR och hävda regressrätt då jag löst hela lånet och isf kräva personen på hälften?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 565
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Tack Lasseman för dina tips!
Har gjort vissa efterforskningar via UC och KFM och det är svårt att "lugga en flintskallig". Men säg rent teoretiskt att jag tar ett lån i en annan bank (med bättre villkor/räntor) och löser hela lånet (inkl ex partnerns del). Finns det fortfarande stora möjligheter att jag kan gå till TR och hävda regressrätt då jag löst hela lånet och isf kräva personen på hälften?

Stora vet jag inte om jag törs säga men det låter som något som kan funka men du kommer inte kunna kräva exet på räntorna på ditt egna lån
 

tretorn76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Men om jag löser hela lånet i annan bank borde jag väl kunna regressa exet på halva lånet av den ursprungliga summan. Genom att stämma exet i TR på halva summan som expartnern är skyldig mig, eller? Eller är det helt meningslöst att få rätt i en sådan sak?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 565
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
Men jag borde iaf kunde kräva exet på halva beloppet av lånet i TR?
Ja, eller via kfm om han inte bestrider.
Har han ingen inkomst eller mängder med alla skulder kan det ta lång tid att få betalt.
I processen kan ju exet söka och få skuldsanering också, då får du väldigt begränsat betalt, men får vara glad över att bidra till exet ekonomiska rehabilitering.
 

tretorn76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Exet har tydligen ganska ordentliga skulder och med dennes ekonomiska förutsättningar, är inte särskilt goda. så är det nog troligen så att det inte ens är lönt att pröjsa avgiften för ansökan i TR, (den högre avgiften) men det kan vara värt 300 spänn att åtminstone jaga exet lite med fogdens hjälp, även om det inte hjälper.....
 

tretorn76

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
14 April 2024
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Exet har tydligen ganska ordentliga skulder och med dennes ekonomiska förutsättningar, är inte särskilt goda. så är det nog troligen så att det inte ens är lönt att pröjsa avgiften för ansökan i TR, (den högre avgiften) men det kan vara värt 300 spänn att åtminstone jaga exet lite med fogdens hjälp, även om det inte hjälper.....
Om jag tar ett nytt lån i annan bank, med bättre villkor och kommer isf att behöva stå på detta själv, då exet står som medlåntagare på det nuvarande lånet. Kan jag stämma exet på halva lånesumman som inte är betald, enligt regressrätten? Är det 10 år som gäller som preskriptionstid isf?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 565
Mottagna reaktioner
12 923
Poäng
9 787
10 år bör preskriptionstiden vara ja.

Exakt vilket belopp det är vet jag inte men hälften måste vara lätt att motivera.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp