• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Problem med swedbank pga transaktionshistorik

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Menar du de kan spärra i alla fall
Jag menar bara varför skrämma upp att bankerna gör sådana saker så att någon gör en massa saker (som att byta bank och avsluta bank-id) om det inte finns klara belägg för att bankerna faktisk kan och gör det utan att vissa omständigheter är uppfyllda.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 793
Mottagna reaktioner
791
Poäng
707
Jag menar bara varför skrämma upp att bankerna gör sådana saker så att någon gör en massa saker (som att byta bank och avsluta bank-id) om det inte finns klara belägg för att bankerna faktisk kan och gör det utan att vissa omständigheter är uppfyllda.
Jag försöker inte skrämma någon. Utan bara tipsar vad jag skulle gjort. Jag har gjort det en gång och det gick bra. Andra gången fick jag min bank id spärrad men då hade jag kvar den i banken.
Om du söker lite på google så kan du se att många människor har precis samma problem. Spärrar banken Bank ID så oavsett vilken bank du sedan ansöker om bank id så kommer det inte fungera. Den spärras automatiskt för alla banker under en period. De flesta som jag har läst får bank id spärrade i 1 år. Sen behöver det inte betyda att banken inte blir nöjda med hens underlag. De kanske säger det är ok denna gång.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Jag menar bara varför skrämma upp att bankerna gör sådana saker så att någon gör en massa saker (som att byta bank och avsluta bank-id) om det inte finns klara belägg för att bankerna faktisk kan och gör det utan att vissa omständigheter är uppfyllda.
T o m FI har uppmärksammat problemet.

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.fi.se/contentassets/52f041f27a434104a90d309983c6e8d1/rapport_betalkonto.pdf (rapporten i sin helhet)

Även staten håller på att utreda ett statligt Bankid. SvD har för övrigt haft flera artiklar på temat uppsagda bankkonton & bankid
1707820684268.png
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Jag försöker inte skrämma någon. Utan bara tipsar vad jag skulle gjort. Jag har gjort det en gång och det gick bra. Andra gången fick jag min bank id spärrad men då hade jag kvar den i banken.
Om du söker lite på google så kan du se att många människor har precis samma problem. Spärrar banken Bank ID så oavsett vilken bank du sedan ansöker om bank id så kommer det inte fungera. Den spärras automatiskt för alla banker under en period. De flesta som jag har läst får bank id spärrade i 1 år. Sen behöver det inte betyda att banken inte blir nöjda med hens underlag. De kanske säger det är ok denna gång.
Jag undrade specifikt om att även det andra bank-id blir spärrat om första banken spärrar sitt bank-id. Och om de kan spärra bank- id för vem som helst när som helst, även om man inte har soelteansaktionet etc.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 793
Mottagna reaktioner
791
Poäng
707
Jag undrade specifikt om att även det andra bank-id blir spärrat om första banken spärrar sitt bank-id. Och om de kan spärra bank- id för vem som helst när som helst, även om man inte har soelteansaktionet etc.
Ja, banken kan spärra Bank-ID du har på alla banker. T.ex. om du har konto hos Nordea och de spärrar Bank-ID så har de möjlighet att spärra bank id du har hos alla. Så din bank id hos Swedbank kommer inte heller att fungera.
De spärrar inte bara pga att man har speltransaktioner. Det kan handla om andra transaktioner också.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
967
Mottagna reaktioner
301
Poäng
497
Jag menar bara varför skrämma upp att bankerna gör sådana saker så att någon gör en massa saker (som att byta bank och avsluta bank-id) om det inte finns klara belägg för att bankerna faktisk kan och gör det utan att vissa omständigheter är uppfyllda.
Omständigheterna är att jag inte kan redovisa alla transaktioner
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Ja, banken kan spärra Bank-ID du har på alla banker. T.ex. om du har konto hos Nordea och de spärrar Bank-ID så har de möjlighet att spärra bank id du har hos alla. Så din bank id hos Swedbank kommer inte heller att fungera.
De spärrar inte bara pga att man har speltransaktioner. Det kan handla om andra transaktioner också.
Skrämmande om de har den makten och utövar den om det är så att man inte kan redovisa alla sina transaktioner.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 793
Mottagna reaktioner
791
Poäng
707
Skrämmande om de har den makten och utövar den om det är så att man inte kan redovisa alla sina transaktioner.
Ja, tyvärr. Jag kunde redovisa alla mina transaktioner men ändå beslutade dem att stänga mitt konto utan någon förklaring.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp