• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nytt beslut om resor till och från arbetet

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 385
Mottagna reaktioner
13 459
Poäng
8 917
Så om man pendlar 20 mil per dag säger vi - tio mil enkel väl.

Då får man 25 kronor X 20 mil = 500:- per dag.

500 X 20 dagar = 10.000 i månaden?!

Om man då pendlar + har mycket lån då kommer man ju knappt betala någon skatt...
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Så om man pendlar 20 mil per dag säger vi - tio mil enkel väl.

Då får man 25 kronor X 20 mil = 500:- per dag.

500 X 20 dagar = 10.000 i månaden?!

Om man då pendlar + har mycket lån då kommer man ju knappt betala någon skatt...

Uträkningen blir såhär

20,0 km x 22 arbetsdagar x 25 = 11.000 kr per månad

Jag har 19 mil per dag tur och retur så nästa år drar jag av enligt uträkning

19 x 250 x 25 = 118.750 kr reseavdrag

Du får inte reseavdraget utbetalt per månad så du betalar ändå vanlig skatt. Reseavdraget får du utbetalt på skatteåterbäringen.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 385
Mottagna reaktioner
13 459
Poäng
8 917
Det är galet mycket pengar! 11.000 i månaden. Som sagt har man en del reseavdrag på det så ska man i princip skatta noll och ingenting.

En annan fråga. Jag har (på riktigt) mellan 8 och 10 mil till jobbet enkel väl. Ibland köper jag månadskort, ibland swishar jag en kollega, ibland kör jag. Jag har noll koll på detta.

Eftersom kollektiva trafiken är mycket bristande (går inga direkta förbindelser utan snarare 2-3 byten enkel väg) hur ofta åker man på dessa "granskningar" utav Skatteverket & hur i hela friden ska man kunna ta fram alla dessa kvitton swishningar busskort bensinkvitton osv osv osv osv?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 777
Poäng
1 277
Det är galet mycket pengar! 11.000 i månaden. Som sagt har man en del reseavdrag på det så ska man i princip skatta noll och ingenting.

En annan fråga. Jag har (på riktigt) mellan 8 och 10 mil till jobbet enkel väl. Ibland köper jag månadskort, ibland swishar jag en kollega, ibland kör jag. Jag har noll koll på detta.

Eftersom kollektiva trafiken är mycket bristande (går inga direkta förbindelser utan snarare 2-3 byten enkel väg) hur ofta åker man på dessa "granskningar" utav Skatteverket & hur i hela friden ska man kunna ta fram alla dessa kvitton swishningar busskort bensinkvitton osv osv osv osv?
Det är inte 11 000 kr i månaden som återbetalas, det är så mycket man får göra avdrag för.
Sen är de första 8 000 (osäker på beloppet) kronorna inte avdragsgilla.
 

ankikna

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
20 April 2020
Meddelanden
122
Mottagna reaktioner
54
Poäng
177
Det är galet mycket pengar! 11.000 i månaden. Som sagt har man en del reseavdrag på det så ska man i princip skatta noll och ingenting.

En annan fråga. Jag har (på riktigt) mellan 8 och 10 mil till jobbet enkel väl. Ibland köper jag månadskort, ibland swishar jag en kollega, ibland kör jag. Jag har noll koll på detta.

Eftersom kollektiva trafiken är mycket bristande (går inga direkta förbindelser utan snarare 2-3 byten enkel väg) hur ofta åker man på dessa "granskningar" utav Skatteverket & hur i hela friden ska man kunna ta fram alla dessa kvitton swishningar busskort bensinkvitton osv osv osv osv?
Jag blev granskad förra deklarationen, behövde inte visa kvitton på tankningar utan bara redovisa resväg, visa tidtabeller på bussar och tåg och bevisa att jag kört så mycket jag skrivit att jag gjort med min bil.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 562
Mottagna reaktioner
12 922
Poäng
9 787
Det är galet mycket pengar! 11.000 i månaden. Som sagt har man en del reseavdrag på det så ska man i princip skatta noll och ingenting.

En annan fråga. Jag har (på riktigt) mellan 8 och 10 mil till jobbet enkel väl. Ibland köper jag månadskort, ibland swishar jag en kollega, ibland kör jag. Jag har noll koll på detta.

Eftersom kollektiva trafiken är mycket bristande (går inga direkta förbindelser utan snarare 2-3 byten enkel väg) hur ofta åker man på dessa "granskningar" utav Skatteverket & hur i hela friden ska man kunna ta fram alla dessa kvitton swishningar busskort bensinkvitton osv osv osv osv?
Jag har läst om helt otroligt grundliga granskningar på just det där. Hur vanligt det är vet jag inte.
Vanligt är att man gör avdrag och inte kan visa att man kört milen..
 

Mml

Kunnig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
26 Augusti 2022
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
7
Poäng
52
Jag har läst om helt otroligt grundliga granskningar på just det där. Hur vanligt det är vet jag inte.
Vanligt är att man gör avdrag och inte kan visa att man kört milen..
Min sambo blev granskad två år i rad. Han kör 3,5 mil enkel väg. Han jobbar natt och då finns inga förbindelser som passar så han kan åka kollektivt. De gick så långt att dom påpekade att han hade två olika bilar under året som gick och undrade vilken förbrukning varje bil hade m.m. Han fick även redovisa kvitton / kontoutdrag på tankningar som han gjorde.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Har oxå en kollega som blev granskat. De räknade ut hur lång det tog att gå till busshållplatsen. Tidsvinsten för hen låg precis någon minut under 2 timmar. Hon fick avslag.
 

skuldmannen87

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
123
Poäng
297
Jag har gjort avdrag för resor till och från jobbet med 7 mil enkel resa och aldrig blivit granskad. Jag har 50 meter till en busshållsplats. Jag anger att tiderna för bussen inte passar mina arbetstider och att jag inte har möjlighet att ändra dem.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp