• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Nytt beslut om förbehållsbelopp?

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Jag fick beslut om löneutmätning i april. När kommer det göras en ny bedömning om förbehållsbelopp? Är det när skatteuppgifter för 2023 kommit in?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 771
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Kring årsskiftet kommer nya normalbelopp och det görs automatiska ändringar då.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 420
Mottagna reaktioner
13 482
Poäng
8 917
28 november kom det besked om förbehållsbeloppen för 2023 så jag skulle misstänka det blir i slutet på november.

Ska bli intressant att se om man tar höjd för inflationen igen och lägger på 8-9%
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 209
Mottagna reaktioner
919
Poäng
817
Gäller detbäven om man har skuldsanering att man får ett nytt beslut att betala efter eller påverka det endast dem med löneutmätning?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 310
Mottagna reaktioner
783
Poäng
677
28 november kom det besked om förbehållsbeloppen för 2023 så jag skulle misstänka det blir i slutet på november.

Ska bli intressant att se om man tar höjd för inflationen igen och lägger på 8-9%
Det får man ju hoppas, att det blir en hyffsad höjning även nästa år.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 420
Mottagna reaktioner
13 482
Poäng
8 917
Det får man ju hoppas, att det blir en hyffsad höjning även nästa år.

Alltså i mitt fall gjorde det kanske 1200 i skillnad säg att det blir liknande i år är det 2500.

Det är naturligtvis positivt att man har mer att röra sig med men kontentan bör också bli att folks skulder kommer minska ännu mindre nu när folk får behålla mer på bekostnad utav utmätning.
 

Kattmatt

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
23 Januari 2023
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
32
Poäng
147
Tänkte på just min egna inkomst och inte själva höjningen. När de kollar upp min inkomst och gör ny beräkning lixom. Om de gjorde en bedömning i april tar de då ett år till nästa ? Eller blir det oxå kring årsskiftet?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 771
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Gäller detbäven om man har skuldsanering att man får ett nytt beslut att betala efter eller påverka det endast dem med löneutmätning?
Gäller inte skuldsanering, där gäller beslutet man fått hela perioden.
Finns inget stöd för ändringar från kfms sida
 

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
2 December 2021
Meddelanden
529
Mottagna reaktioner
234
Poäng
417
Lånar tråden.
Om min tjej kommer in på sin utbildning som är 3 år så räknas ju inte CSN + studiebidrag som inkomst.

får jag då behålla vårt ”förbehållsbelopp” om 28500kr från min lön då och de utmäter allt över? Eller hur funkar det?


@Lasseman
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 310
Mottagna reaktioner
783
Poäng
677
Alltså i mitt fall gjorde det kanske 1200 i skillnad säg att det blir liknande i år är det 2500.

Det är naturligtvis positivt att man har mer att röra sig med men kontentan bör också bli att folks skulder kommer minska ännu mindre nu när folk får behålla mer på bekostnad utav utmätning.
Så är det ju. Men när helt nödvändiga saker som mat och el stiger så i kostnad så är deg ju inte möjligt att klara sig på hur lite som helst. Så att skulderna minskar mindre är ju en följd av inflationen såväl bland oss som är hos fogden och många andra.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp