• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Nackdel att redan äga en bil när man söker billån?

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Din gamla bil tar de in som inbyte ändå. Om du inte hunnit sälja den själv.
hade en gammal v70 besiktigad, men på sista versen, köpt för 5000kr, kört ett år, och bytte in för 5000kr. Bästa bilaffären någonsin för mig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
464
Mottagna reaktioner
349
Poäng
477
Jag köpte en bil med Dnb som finansiär och typ två månader senare en till bil, också Dnb. Och ytterligare ett par månader senare en hästtransport med Wasa kredit som finansiär.
Jag har ganska många fordon på mig enligt Transportstyrelsen:). Har även vanlig släpkärra, 4-hjulning och husbil. Sen har mannen en bil också.
Det var inte dåligt med inköp.
De flesta brukar vara ganska restriktiva med nya lån efter skuldsaneringen.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Ofta lite bättre ränta om man handlar hos bilhandlare då bilen är säkerhet o lägger man kontantinsatsen på 20 %. Vi fick bättre ränta på billånet som tecknades hos bilfirman (det var Santader bilfinansiering) än om vi skulle tagit ett rent blanko på hela summan.
Oftast kallas det billån men är ett vanligt blanco och bilen inte säkerhet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 771
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Ofta lite bättre ränta om man handlar hos bilhandlare då bilen är säkerhet o lägger man kontantinsatsen på 20 %. Vi fick bättre ränta på billånet som tecknades hos bilfirman (det var Santader bilfinansiering) än om vi skulle tagit ett rent blanko på hela summan.
Det brukar stämma, ibland är räntan i sig ett säljargument. Det vanligaste för någorlunda kreditvärdighet personer är det där, med återtaganderätt i bilen.
Är det personer med sämre kreditvärdighet eller att man inte har till kontantinsatsen erbjuder en fel blancolån också. Det borde vara övertramp enligt konsumentkreditlagen men det finns inga sanktioner mot det vad jag vet.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 765
Mottagna reaktioner
1 011
Poäng
867
Oftast kallas det billån men är ett vanligt blanco och bilen inte säkerhet.
Fast bilen är säkerhet för lånet då finansieringen sker via bilfirma. Och man måste alltid ha 20 % i kontantinsats. Det innebär att långivaren garanterat får tillbaka sina pengar genom försäljning av bilen om du som låntagare inte sköter återbetalningen som överenskommet. För ett privatlån behöver man inte lämna något som säkerhet. Och det går att låna hela summan vid vanligt privatlån. Skulle jag tagit vanligt blanko o sluta betala så kan jag fortf köra omkring i min nya bil tills KFM kommer o tar den.. Men m ett kreditköp så har bilfirman återtaganderätt om jag slutar betala.
Sen finns det vissa aktörer (lånebolag) som går ut o kallar ett erbjudande för billån när det inte alls är ett sådant. Det är bara ett vanligt privatlån.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 454
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Fast bilen är säkerhet för lånet då finansieringen sker via bilfirma. Och man måste alltid ha 20 % i kontantinsats. Det innebär att långivaren garanterat får tillbaka sina pengar genom försäljning av bilen om du som låntagare inte sköter återbetalningen som överenskommet. För ett privatlån behöver man inte lämna något som säkerhet. Och det går att låna hela summan vid vanligt privatlån. Skulle jag tagit vanligt blanko o sluta betala så kan jag fortf köra omkring i min nya bil tills KFM kommer o tar den.. Men m ett kreditköp så har bilfirman återtaganderätt om jag slutar betala.
Sen finns det vissa aktörer (lånebolag) som går ut o kallar ett erbjudande för billån när det inte alls är ett sådant. Det är bara ett vanligt privatlån.

var med i kraschen 08, kan säga vi på Swedbank fick inte tillbaka pengarna ;)

Bilar har inget värde direkt, detta är ett problem man kommer se i usa närmsta åren. Då dom kört hårt på detta senaste åren.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 771
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
var med i kraschen 08, kan säga vi på Swedbank fick inte tillbaka pengarna ;)

Bilar har inget värde direkt, detta är ett problem man kommer se i usa närmsta åren. Då dom kört hårt på detta senaste åren.
Nej Swedbanks kreditgivning generellt verkar det vara sisådär med
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp