• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

När släpper de olika aktörerna till inkasso?

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Har följande lån och undrar hur sen jag kan vara innan de olika aktörerna skickar till inkasso / kfm. Vill göra allt jag kan för att undvika anmärkning / missbrukad kredit.

Förra månaden betalade jag inte Ica Banken samt Northmill men tar tacksamt emot hur sen man kan vara på alla aktörer men framförallt Northmill / Ica. Vill lägga upp en strategisk plan för att hoppa någon / några månader för att betala på de minsta lånen.

Lån som syns på UCTotalt
Bank Norwegian150000
Ica Banken50000
Nstart200000
Resurs Kreditkort30000
Norwegian Kreditkort60000
Qliro25000
Northmill30000
Summa 545000
Lån utanför UC
Klarna25000
Happycash4000
Vivus60000
Gothia Inkasso30000
Brixo3000
Ekonmi5000
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Ica banken, Qliro och Klarna har jag som mest varit tre månader sen, sedan betalat för annars sägs skulderna upp och skickas till inkasso.
Gothia inkasso brukar skicka en påminnelse ca 7 dagar efter förfallodatum. Då gäller det att betala snabbt för annars skickas det till Kf.
Vivus har jag släppt och det gick till Gothia och om de inte ändrat (som Lumify) och skickar till Kf istället för inkasso så rekommenderar jag att du släpper Vivus om du inte kan betala.
 

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Tack Myra. Jag har en betalningsplan hos Vivus så den vill jag helst följa så inte hela beloppet förfaller till betalning direkt. Är också osäker på om de skickar till Gothia eller KF.

Någon som har input på övriga aktörer?
 
Senast ändrad:

Lånhajen

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
17 Augusti 2023
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
23
Poäng
111
Har inte betalat den här månaden än för Nstart, men fick SMS igår om att fakturan riskerar att skickas till kronofogden om den inte betalas omgående..Inget inkasso och gått strax över veckan sen förfallodatum? Tomma hot?
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
132
Poäng
327
Jag är 115 dagar sen med VIVUS. Vet någon om dom skickar direkt till KF eller Gothia?
Har tiidgare fått sms om uppsagd kredit. Vad sker om jag betalar "lägsta beloppet" ? Är kluven om jag ska betala på måndag eller ej..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp