• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

När börjar det bli olönsamt att förtidsinlösa ett annuitetslån med ett annat lån?

Varpe

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
187
Mottagna reaktioner
169
Poäng
337
Jag hoppas ni förstår vad jag menar med titeln. Jag förstår att det finns individuella parametrar här som t.ex vilken ränta man har på det nya respektive det gamla lånet men finns det någon kalkylator eller liknande där man kan kolla om totalkostnaden blir lägre eller högre gentemot det gamla lånet?

Jag har t.ex ett 10-årigt lån hos Marginalen som jag betalat av på i 5 år nu. Jag har ju betalat en rätt stor del av räntan där redan, så det lånet vill jag inte samla nu när jag kollar på att sänka mina räntor för då får jag ju börja om på ett nytt annuitetslån där jag nästan bara betalar ränta i början.

Finns det någon tumregel här eller hur ska man tänka?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Jag har flera gånger försökt förklara skillnader och fördelar med respektive men orkar inte mer.
 

Varpe

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
14 November 2018
Meddelanden
187
Mottagna reaktioner
169
Poäng
337
Skitfin länk, det var precis något sådant jag var ute efter. Tack!
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 275
Mottagna reaktioner
1 104
Poäng
897
Kolla betalningsplanen vad som är kvar
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Fast vad du har betalt i ränta är oväsentligt i jämförelsen. Samlar du nuvarande lån till samma återbetalningstid och lägre effektiv ränta så sparar du ju pengar.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 275
Mottagna reaktioner
1 104
Poäng
897
Fast vad du har betalt i ränta är oväsentligt i jämförelsen. Samlar du nuvarande lån till samma återbetalningstid och lägre effektiv ränta så sparar du ju pengar.

Det beror på. Har man betalat halva lånetiden kan man kolla betalningsplanen hur mycket ränta man kommer betala återstående tid.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
376
Mottagna reaktioner
171
Poäng
347
Det beror på. Har man betalat halva lånetiden kan man kolla betalningsplanen hur mycket ränta man kommer betala återstående tid.
Mitt tips är att räkna på det så kommer du se att mitt påstående stämmer. Spelar ingen roll på hur långe du har betalat på det gamla lånet. Halva, 3/4 etc gör ingen skillnad så länge du inte förlänger återbetalningstiden på det nya lånet så kommer du betala mindre ränta totalt om den nya effektiva räntan är lägre.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Får du ett nytt lån till bättre ränta så det ju bättre oavsett om det är annuitet eller med rak ränta.
Men det förutsätter att det nya då är samma återbetalningstid som det är kvar på det gamla, inte börja om på 10 år igen.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Fast vad du har betalt i ränta är oväsentligt i jämförelsen. Samlar du nuvarande lån till samma återbetalningstid och lägre effektiv ränta så sparar du ju pengar.
Exakt så är det. Den räntan som är betald kommer aldrig tillbaka oavsett vad man gör så den är helt oväsentlig. Lånetid och ränta är det som avgör vad det kostar framöver.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp