• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Missbrukad kredit och full UC

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
100
Poäng
297
Missbrukade kredit är inte en betalningsanmärkning utan det är som jag förstått ett register som banker och kreditinstitut har gemensamt (som bara de kan se) och där rapporterar de när någon inte skött sitt konto och kontot blivit uppsagt.
missbrukade lönekonton osv kan också rapporterats dit om jag minns rätt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Nyatagfrån2023

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
6
Poäng
27
Intressant! Finns den någon lista vilka som erbjuder lån eller krediter, där uc tas men där missbrukade krediter inte syns? Fler förutom Coop?

Har fyra missbrukade krediter sedan ett år tillbaka men ingen anmärkning från kfm. I juni kommer min uc att uppdateras med 46% högre inkomst. Detta kanske är min chans till samlingslån?
 

Confused1979

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
16 December 2022
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
60
Poäng
197
Intressant! Finns den någon lista vilka som erbjuder lån eller krediter, där uc tas men där missbrukade krediter inte syns? Fler förutom Coop?

Har fyra missbrukade krediter sedan ett år tillbaka men ingen anmärkning från kfm. I juni kommer min uc att uppdateras med 46% högre inkomst. Detta kanske är min chans till samlingslån?
Alla banker och kreditinstitut som står under Finansinspektionen har tillgång till detta register.
 

CefN

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Mars 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Alla banker och kreditinstitut som står under Finansinspektionen har tillgång till detta register.
Konstigt att 2 st kreditinstitut missade min! För vad jag vet så ser inte hyresvärdar den men allt som är på avbetalning eller lån genom UC ska kunna se den?
 

CefN

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Mars 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Missbrukade kredit är inte en betalningsanmärkning utan det är som jag förstått ett register som banker och kreditinstitut har gemensamt (som bara de kan se) och där rapporterar de när någon inte skött sitt konto och kontot blivit uppsagt.
Jo det står som en betalningsanmärkning men syns bara på UC. Inte i övriga kreditupplysningar
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Konstigt att 2 st kreditinstitut missade min! För vad jag vet så ser inte hyresvärdar den men allt som är på avbetalning eller lån genom UC ska kunna se den?
Hyresvärdar ser exakt allt OM dom väljer det. Det handlar snarare om vad man är villig att betala till UC för upplysningarna och vad det är värt…
 

CefN

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Mars 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hyresvärdar ser exakt allt OM dom väljer det. Det handlar snarare om vad man är villig att betala till UC för upplysningarna och vad det är värt…
” Det är bara banker och kreditföretag som står under Finansinspektionens tillsyn som kan registrera dig i missbruksregistret och som kan se om du är registrerad. En registrering i missbruksregistret kan påverka dina möjligheter att få krediter i framtiden, så länge som du finns registrerad. ”
Ingen aning om en hyresvärd står under finansinspektionen tillsyn dock men känns ju inte så.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
” Det är bara banker och kreditföretag som står under Finansinspektionens tillsyn som kan registrera dig i missbruksregistret och som kan se om du är registrerad. En registrering i missbruksregistret kan påverka dina möjligheter att få krediter i framtiden, så länge som du finns registrerad. ”
Ingen aning om en hyresvärd står under finansinspektionen tillsyn dock men känns ju inte så.
Nej du har säkert rätt i just det. Jag tänkte mer att man som företag väljer vilken typ av UC man vill köpa. Med eller utan lån/krediter. Med eller utan betalningsanmärkningar…etc
 

CefN

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
6 Mars 2024
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jo det står som en betalningsanmärkning men syns bara på UC. Inte i övriga kreditupplysningar

Nej du har säkert rätt i just det. Jag tänkte mer att man som företag väljer vilken typ av UC man vill köpa. Med eller utan lån/krediter. Med eller utan betalningsanmärkningar…etc
Ja då förstår jag!
Så är det garanterat ja, hoppas någon med samlingslån valt att inte se anmärkningar då! För söka kommer jag oavsett, kämpade hela 2023 med ekonomin i väntan på min nya deklarerade inkomst så fick jag den anmärkningen på mållinjen.. Så bittert
 

Nikke55

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 Februari 2020
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Får man fråga vilka som gav misskötta krediten?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp