• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Löneutmätning?

Kille95

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
20 April 2022
Meddelanden
34
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Hej nu är det så att jag inte fått hem brev än på löneutmätning och släppte mina skulder till kronofogden i november. Har fått utslag på skulderna men ett brev om utmätning och inkomstuppgifter har varken kommit hem till mig och jag ser inget på mina sidor på kfm. Fick min lönespec idag och där står det att jag kommer få full lön och att inga avdrag har gjorts. Någon som vet om de drar på denna lönebesked kan jag räkna med att få full lön utan att kfm drar i efterhand utan att jag har fått någon lapp hem om inkomstuppgifter. Tacksam för svar. Hur lång tid kan det ta att få såna papper hem. Min lönekörning av min arbetsgivare görs alltid den 15 varje månad
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ister

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
303
Poäng
487
Hej nu är det så att jag inte fått hem brev än på löneutmätning och släppte mina skulder till kronofogden i november. Har fått utslag på skulderna men ett brev om utmätning och inkomstuppgifter har varken kommit hem till mig och jag ser inget på mina sidor på kfm. Fick min lönespec idag och där står det att jag kommer få full lön och att inga avdrag har gjorts. Någon som vet om de drar på denna lönebesked kan jag räkna med att få full lön utan att kfm drar i efterhand utan att jag har fått någon lapp hem om inkomstuppgifter. Tacksam för svar. Hur lång tid kan det ta att få såna papper hem. Min lönekörning av min arbetsgivare görs alltid den 15 varje månad
Utmätning av lönen kommer inte ske, men däremot kan det ju vara lurigt att spara pengarna på kontot, vid en eventuell utredning av tillgångar.
 

Kille95

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
20 April 2022
Meddelanden
34
Mottagna reaktioner
2
Poäng
12
Utmätning av lönen kommer inte ske, men däremot kan det ju vara lurigt att spara pengarna på kontot, vid en eventuell utredning av tillgångar.
Utmätning av lönen kommer inte ske, men däremot kan det ju vara lurigt att spara pengarna på kontot, vid en eventuell utredning av tillgångar.
Har bara lönen på konto och inte andra pengar såsom sparande eller fonder. Jag kan va lugn ändå? Eller ska jag ta ut en viss del av pengarna från bankkontot?
 
Senast ändrad:

Ister

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
303
Poäng
487
Beror väl lite på hur mkt som finns på kontot, jag är dålig på hur mkt KFM "lämnar" på kontot vid en eventuell utredning.
Men förbehållsbelopp lämnas väl, eller hur fungerar det @Lasseman ? Har man en större slant på kontot dagen innan löning så kanske det utmäts viss del ändå, även om det är under förbehållsbeloppet?

Men för att vara lite säkrare så kanske Du skall ta ut en viss del.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 840
Mottagna reaktioner
1 828
Poäng
1 277
Beror väl lite på hur mkt som finns på kontot, jag är dålig på hur mkt KFM "lämnar" på kontot vid en eventuell utredning.
Men förbehållsbelopp lämnas väl, eller hur fungerar det @Lasseman ? Har man en större slant på kontot dagen innan löning så kanske det utmäts viss del ändå, även om det är under förbehållsbeloppet?

Men för att vara lite säkrare så kanske Du skall ta ut en viss del.
"Lön" betalas ju ut olika dagar i månaden beroende på varifrån man får pengarna, Kronofogden sysslar inte med gissningslekar.
Man får alltid behålla sitt beneficium, om hyra räknas med eller inte beror på datumet i månaden.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
637
Mottagna reaktioner
303
Poäng
487
"Lön" betalas ju ut olika dagar i månaden beroende på varifrån man får pengarna, Kronofogden sysslar inte med gissningslekar.
Man får alltid behålla sitt beneficium, om hyra räknas med eller inte beror på datumet i månaden.
Som jag tänkte, beror på datum i månaden.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 311
Mottagna reaktioner
784
Poäng
677
Du har inte kivra eller nåt sånt? Jag fick mitt dit. Har du ingen digital brevlåda kommer det hem när det är dags.
 

Nikki100

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
12 December 2023
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
6
Poäng
41
Du har inte kivra eller nåt sånt? Jag fick mitt dit. Har du ingen digital brevlåda kommer det hem när det är dags.
När dina skulder hamnade hos KF, gjorde dom hembesök hos dig då? Eller blev det direkt utmätning av din lön och att det räckte med löneutmätning?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 311
Mottagna reaktioner
784
Poäng
677
När dina skulder hamnade hos KF, gjorde dom hembesök hos dig då? Eller blev det direkt utmätning av din lön och att det räckte med löneutmätning?
Jag tror inte att det ena utesluter det andra. Jag har inte haft nåt hembesök ännu men jag har heller inget av värde/som bör indikera att jag har nåt av värde. Bor i hyresrätt, inga fordon osv. Däremot så har ju tillgångsutredning gjorts, alltså KFM har kollat bankkonton, olika register och sånt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp