• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneökning under skuldsanering

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Jag är klar med min skuldsanering i september i år
Sedan beslut 2019 har min månadslön höjts med 4800 kr brutto (från 24,000 till 28,800 kr)
Min månadslön hamnade i snitt på 27,350 2023. Vad jag har förstått så behöver man inte ompröva årliga löneökningar? Men känner ändå en oro kring detta och idag fick jag en kreditupplysning från Intrum ( vill väl bara kolla deklarerad inkomst) som spädde på detta. Hur har/hade ni gjort vid liknande situation?
Förståeligt, det är 4000 - 5000 kr netto som ska vara skäl för en omprövning. Bor du i hyresrätt? Dina boende kostnader borde ha ökat på dom fem åren och dom tar ju ut varandra vid en omprövning av ditt beslut.

Klicka gärna på länken för info.

 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

J900

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
19 Maj 2019
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
44
Poäng
147
Förståeligt, det är 4000 - 5000 kr netto som ska vara skäl för en omprövning. Bor du i hyresrätt? Dina boende kostnader borde ha ökat på dom fem åren och dom tar ju ut varandra vid en omprövning av ditt beslut.

Klicka gärna på länken för info.

Precis, det sådana summor jag förstår är skäl till omprövning men kan inte låta bli att oroa mig. Ja jag bor i en hyresrätt och hyran har gått upp ganska många procent och även förbehållsbeloppet har väl ökat? Så det ökade utrymmet totalt borde ju inte bli särskilt stort.

Men frågan är om fordringsägarna tänker på detta också eller ser dom bara ett större belopp och vill ompröva? Är 5 månader kvar av min sanering men också 5 månaders väntan på omprövning och jag ser inte egentligen något skäl för att ompröva men är rädd att dom gör.
 

amj

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 April 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Jag är klar med min skuldsanering i september i år
Sedan beslut 2019 har min månadslön höjts med 4800 kr brutto (från 24,000 till 28,800 kr)
Min månadslön hamnade i snitt på 27,350 2023. Vad jag har förstått så behöver man inte ompröva årliga löneökningar? Men känner ändå en oro kring detta och idag fick jag en kreditupplysning från Intrum ( vill väl bara kolla deklarerad inkomst) som spädde på detta. Hur har/hade ni gjort vid liknande situation?
Jag är också klar med min skuldsanering i höst i år. Sista året ingen betalplan.
Min lön har ökat med 3523 kronor brutto sedan 2019. Också väldigt fundersam över detta med omprövning.
Hjärtat stannade då jag precis som du fick en kreditupplysning från Intrum daterad 2024.04.13.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Exakt med förbehålls beloppet som ökat genom åren samt hyran så lär det ju inte finnas så mycket betalnings utrymme att det ska ses som skäligt för en omprövning.

Här är ett utdrag ur texten:
Med väsentlig förbättring åsyftas en förbättring av extraordinär karaktär, t.ex. en
betydande inkomstökning, en större tipsvinst eller ett större arv. Normala
lönepåslag kan däremot aldrig anses ha en sådan karaktär.

Alltså med andra ord ska det ses som stötande för borgenären för att det ska beviljas en omprövning.

Men jag förstår helt din oro tycker du ska stilla din oro med att ringa till KFM och prata med en handläggare och se vad dom har för synvinkel på det så kanske oron släpper lite.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Jag är också klar med min skuldsanering i höst i år. Sista året ingen betalplan.
Min lön har ökat med 3523 kronor brutto sedan 2019. Också väldigt fundersam över detta med omprövning.
Hjärtat stannade då jag precis som du fick en kreditupplysning från Intrum daterad 2024.04.13.

3523 kr brutto i löneökning på fem år tycker ialla fall jag är ett normalt lönepåslag likväl som 4800 kr brutto fördelat på fem år som @J900 tagit upp och därav inget skäl för omprövning.

Men för att stilla dina funderingar tycker jag att du ska ringa handläggare på KfM och höra deras synvinkel.
 

amj

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
16 April 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Om en borgenär begär omprövning, får man som gäldenär då inkomma med egna uppgifter tex ökade kostnader? Borgenärerna kan ju endast se en eventuell ökning i inkomst.
 

Loppaaan

Aktiv medlem
Poäng: 17
Blev medlem
8 Mars 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
8
Poäng
17
Hej!
har en liten fråga. Ansökte om omprövning av min betalplan i December pga skilsmässa, fick mail igår av handläggaren där hen frågade 2 frågar, från vilken månad jag bor själv samt om vårt gemensamma barn kommer bo växelvis.
Någon som vet hur lång tid det tar att fatta beslut när de ”öppnat ärendet?”
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp